دو اثر خراسان شمالی گواهینامه اثر فاخر را دریافت کرد

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خراسان شمالی گفت: دو اثر صنایع‌دستی خراسان شمالی موفق به دریافت گواهینامه آثار فاخر شد.

پروانه کلاته، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: با توجه به بررسی آثار صنایع‌دستی ارسال شده به اداره کل توسعه و ترویج وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای دو اثر گواهینامه اثر فاخر صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: آثار گلناز زالدوردی و معصومه ذوالفقاری در رشته گلیم‌بافی موفق به دریافت این گواهینامه شدند.

کلاته  عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۸ هزار صنعتگر در ۶۹ رشته صنایع‌دستی در استان مشغول به فعالیت هستند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی بیان کرد: گلیم خراسان شمالی که روزگاری به خاطر نقوش زیبای حیوانات حلال گوشت، میوه‌های مختلف و غلات، به عنوان سفره غذای ساکنان خراسان شمالی مورد استفاده قرار می‌گرفت، امروزه نیز با اقبال مردم مواجه است و سالانه بیش از ۱۵۰ هزار متر مربع از این دستبافته داری تولید می شود.

کلاته اضافه کرد: این دستبافته داری یک هنر خاص از بافته‌های داری منحصربه‌فرد زنان کرد عشایر شمال خراسان است و نقش‌های بافته شده نشان از عظمت فرهنگ، هنر، باورها، آداب و رسوم، و تاریخ پر فراز و نشیب قومی کردهای این دیار را دارد.  

وی تصریح کرد: بخش بزرگی از بافندگان استان در روستاها سکونت دارند و ارتقای این هنر می تواند در توسعه استان به ویژه در ارتقای اقتصاد روستایی و کاهش محرومیت عامل تاثیر گذاری باشد.

کد خبر 1755448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha