میانبر بازگشت جوانان به مسجد

هشتمین قسمت از برنامه اذانگاهی «شبستان» با تأکید ویژه بر راه‌های جذب جوانان به مسجد با فعالیت‌های فرهنگی هنری و معرفی کانون‌های موفق مسجدی در این عرصه، روی آنتن رفت.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: برنامه اذان‌گاهی «شبستان» با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۷:۳۰ با اجرای «محسن قره‌شیخلو» از آنتن شبکه پنج سیما پخش می شود.

میانبر بازگشت جوانان به مسجد

این برنامه که قرار است به مدت ۳۰ شب مهمان خانه‌ روزه‌داران شود، تلاش دارد، با نگاهی متفاوت به موضوع مسجد و فعالیت‌های مسجدی بپردازد.

در ادامه مروری بر آنچه که در برنامه سه‌شنبه ۲۹ اسفند مصادف با هشتمین روز از ماه رمضان روی آنتن رفت، خواهیم داشت.

ابتدای برنامه امشب حجت‌الاسلام «محمد محمدی» که به عنوان امام جماعت مهمان در ایام ماه مبارک رمضان در مسجد صنیع الدیوان حضور یافته است، ضمن تبریک پیشاپیش فرارسیدن سال نو و اهمیت توجه به سنت‌ها گفت: در روایات توصیه‌های مختلفی نسبت به مساله سبک زندگی شده است، از جمله در مورد حیوانات اهلی و کبوتر و خروس که در روایت توصیه شده است نگه داشتن کبوتر در منزل اجنه و شیاطین را دور کرده و موجب استجابت دعا می شود.

در ادامه برنامه گروه سرود «ری نوا» مسجد و کانون حضرت زینب (س) از شهر ری به اجرای سرود پرداختند.

میانبر بازگشت جوانان به مسجد

اما بخش دیگری از هشتمین قسمت از برنامه اذانگاهی شبستان اختصاص به پخش گزارشی از کانون فرهنگی هنری شهید علایی داشت که در منطقه مرزی واقع شده بود. این کانون با دارا بودن کتابخانه و سالن مطالعه و همچنین فعالیت های فرهنگی هنری توانسته است نوجوانان بسیاری را جذب کند.

میانبر بازگشت جوانان به مسجد

میانبر بازگشت جوانان به مسجد

این گزارش می افزاید: در ادامه برنامه «احسان شمسایی» مدیر کانون فرهنگی هنری «سبط النبی(ع)» مسجد قاسم بن الحسن(ع) در مسجد صنیع الدیوان حضور یافت و در مورد فعالیت‌های مسجد و کانون توضیحاتی را ارایه کرد.
 
وی با بیان اینکه مسجد جامع حضرت قاسم بن الحسن (ع) در جنوب شرق تهران تقاطع بزرگراه امام علی (ع) و شهید محلاتی، واقع شده است، گفت: ساخت بنای این مسجد از سال ۱۳۷۷ آغاز شد و سال ۱۳۸۵ به اتمام رسید و افتتاح شد؛ نکته مهم این است که از همان ابتدا که مسجد فعالیت خود را به صورت نمازخانه و حسینیه آغاز کرده بود برنامه‌های متنوع فرهنگی داشت.

مدیر کانون فرهنگی هنری سبط النبی ادامه داد: مسجد قاسم بن الحسن (ع) چند منظوره است، مسجد ذیل موسسه فرهنگی مذهبی حضرت قاسم بن الحسن  (ع) فعالیت دارد که خود دارای درمانگاه، مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه خواهران و برادران که در سطوح ۲-۳-۴ دارند طلبه برادر و خواهر دارد، فعالیت می کند، همچنین این موسسه دارای دارالقرآن است که تاکنون حدود دویست حافظ قرآن را تربیت کرده و بر این تعداد افزوده می شود، از سنین خردسال تا نوجوان و بزرگسال در این دارالقرآن حضور دارند و از حفظ پنج جزء تا ۲۵ جزء داریم.

میانبر بازگشت جوانان به مسجد

وی افزود: علاوه بر این کتابخانه جامعی با ۳۰ هزار جلد و ۶ هزار نفر عضو در مسجد فعالیت دارد، همچنین در بخش های مختلف آموزشی از جمله تئاتر و آموزش زبان انگلیسی نیز فعالیت داریم، از سوی دیگر مجموعه ورزشی شامل استخر و سالن بدنسازی در جوار مسجد وجود دارد. 

این فعال مسجدی در مورد فعالیت های هنری کانون فرهنگی هنری سبط النبی گفت: در زمینه تئاتر دو نمایش نسبتا حرفه ای داتشتیم، اولین نمایش تحت عنوان «دلدادگان» سال ۱۳۹۴ با موضوع کاروان اسرای کربلا و همچنین خانواده شهید مدافع حرم که با این داستان تلفیق شده بود در سالن کوثر شهرداری منطقه ۱۵ روی صحنه رفت، نمایش دوم نیز با عنوان «مجنون» در سال ۱۳۹۶ با موضوع جانبازان اعصاب و روان در پردیس تئاتر تهران روی صحنه رفت.

میانبر بازگشت جوانان به مسجد

شمسایی در ادامه در مورد رمز موفقیت اهالی این مسجد در پیوند دادن و استقبال جوانان از فعالیت های مسجدی گفت: مسجد ما از همان اولین روز فعالیت متفاوتی را در پیش گرفت چراکه بانیان ساخت مسجد می خواستند مسجد تراز اسلامی ایجاد شود به نحوی که نیازهای مردم برآورده شود و به مسایل درمانی و جسمی توجه شود، به بیان دیگر مسجد صرفا محل اقامه نماز و عبادت نباشد؛ در واقع فضا طوری طراحی شده بود که هرکسی که وارد مسجد شود بتوان متناسب با سلیقه خودش فعالیتی را پیدا کند، اگر کسی ورزش دوست دارد سراغ کلاس های ورزشی برود، اگر به هنر علاقه دارد سراغ دوره های هنری برود.

در ادامه برنامه حجت الاسلام محمدی با اشاره به اردوهای راهیان نور و حضور سالیانه در این اردوها گفت: فضای خاصی که آنجا وجود دارد برای بچه ها جذابیت دارد، برخی ممکن است بگویند بچه ها خاکی می شوند اما اشکالی ندارد، پیامبر (ص) فرمود: بچه که با خاک بازی کند استعدادش شکوفا می شود. بنابراین رفتن به این مناطق و مواجهه با محیط خاصی که در راهیان نور وجود دارد اتفاقا برای این گروه سنی جذابیت دارد.
 

کد خبر 1755566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha