امامزاده اسماعیل(ع)؛ نگینی در مسیر زائران رضوی

امامزاده اسماعیل(ع) از فرزندان امام موسی کاظم(ع) است که بقعه متبرکه ایشان در شهر خضری، پیشانسی سرسبز خراسان جنوبی واقع شده و در این روزهای بهاری مملو از حس آرامش است و می‌تواند محلی امن و درمانگاهی برای روح انسان باشد.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛زینب روحانی مقدم: در این روزهای پرتلاطم و شلوغ، انسان به دنبال محلی برای کسب آرامش است تا لحظه ای به علت وجود خود و اهداف وجودش بیندیشد. در این میان جایی بهتر از بارگاه مقدس امامزادگان وجود ندارد.

وجود امامزادگان عظیم‌الشان یکی از مواهب الهی به ملت ایران اسلامی و جایگاهی برای به آرامش رسیدن مردم است و می توان از امامزادگان به عنوان درمانگاه های روحی جامعه یاد کرد.

امام راحل در خصوص بقاع و اماکن مذهبی فرمودند: «می خواهیم در پناه بقاع متبرکه، مردم در آرامش زندگی کنند» و مقام معظم رهبری نیز فرمودند:«بقاع متبرکه و امامزادگان باید به قطب های فرهنگی تبدیل شوند».

امامزاده اسماعیل(ع)؛ نگینی در مسیر زائران رضوی

امامزاده اسماعیل(ع) محلی برای رسیدن به آرامش

آستان مقدس امامزاده اسماعیل(ع) در شهرستان خضری، بخش نیمبلوک، دهستان کُرغند، روستای خشکان واقع شده است؛ مزار خشکان برخوردار از موقعیت میانکوهی و بر روی تپه‌ای واقع که نسبت به روستاهای اطراف چشم‌انداز زیبایی دارد و در شمال آن سیاهکوه و جنوب آن کوه مسعودی واقع است.

این آستان مقدس بر سر راه زائران حریم امن رصوی قرار دارد و مکانی عالی برای رسیدن به حس آرامش در این روزهای پرتلاطم و بهاری است و هوای دل انگیز آن روح انسان را نوازش می دهد.

مزار امامزاده اسماعیل(ع) از جاذبه های خضری دشت بیاض،در فاصله ۲۰۰ متری از جاده کرغند ـ خضری و در فاصله ۳۰ کیلومتری از شهر خضری دشت بیاض است، اولین بنا را همان افرادی می‌سازند که در عالم خواب دستور ساخت به آنها ابلاغ می شود و هنوز بر روی سنگ لوح قدیمی مزار نام کربلایی تقی دیده می‌شود، این موضوع مؤید نقل قول‌های مردم است.

امامزاده اسماعیل(ع)؛ نگینی در مسیر زائران رضوی

در سال ۱۳۶۹ بقعه فعلی به صورت شش ضلعی با خودیاری اهالی و خیرین محل ساخته شد. بنای جدیدالاحداث آرامگاه به شکل قدس و شش ضلعی منتظمی است به ضلع ۶/۵ متر و ارتفاع تقریبی چهار متر که با آجر و سیمان و آهن ساخته شده و بر بالای آن گنبدی مخروطی به ارتفاع چهار متر استوار است. بنابراین بلندای گنبد به ۸ متر می‌رسد.

امامزاده اسماعیل(ع) فرزند امام موسی کاظم علیه السلام است؛ زوار این آرامگاه را اغلب اهالی شهرستان های قائنات، سرایان و فردوس و شهر خضری دشت بیاض به ویژه روستاهای اطراف تشکیل می‌دهند، در ایام بهار و مناسبت‌های مذهبی مانند محرم و صفر زائران زیاد هستند و در این ایام هیأت‌های سینه‌زنی و نوحه‌خوانی در این مکان به عزاداری می‌پردازند.

صحن مزار به وسیله یک دیوار به ارتفاع یک متر از آجر محصور شده است و کف آن موزائیک است و در جنوب شرقی آرامگاه زائرسرا دارای هفت اتاق با یک سالن و یک راهرو و آشپزخانه است.

امامزاده اسماعیل(ع)؛ نگینی در مسیر زائران رضوی

امامزاده ای به قدمت سه قرن/نیازمند توجه مسئولان

غلامرضا افتاده کرغند-خادم و متولی آستان مقدس امامزاده اسماعیل(ع) خشکان- در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: حدود ۲۱ سال است که خدمت این سید بزرگوار هستم و در این آستان مقدس فعالیت دارم.

وی با بیان اینکه امامزاده اسماعیل(ع) در سال ۱۳۸۰ به ثبت رسیده است، افزود: قدمت آن به سه قرن پیش بر می گردد و حدود ۳۳۰ سال پیش ریش سفیدان اینجا را پیدا کردند و زائران و حاجت گرفتگان زیادی دارد.

افتاده عنوان کرد: در این آستان مقدس مراسمات مذهبی مختلفی و اقامه نماز برگزار می شود و امسال نیز شاهد برگزاری آیین تحویل سال در این آستان مقدس بودیم.

امامزاده اسماعیل(ع)؛ نگینی در مسیر زائران رضوی

خادم و متولی آستان مقدس امامزاده اسماعیل(ع) خشکان با اشاره به اجرای طرح ضیافت الهی در آستان مقدس امامزاده اسماعیل (ع) گفت: از ابتدای ماه رمضان بحث ترتیل خوانی قرآن همراه با تفسیر آن و بیان احکام در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: طی شب های قدر سخنرانی و مداحی همراه با توزیع افطاری ساده در این آستان مقدس برگزار می شود.

امامزاده اسماعیل(ع)؛ نگینی در مسیر زائران رضوی

افتاده با بیان اینکه ساختمان این امامزاده در حال ساخت و ساز است، افزود: از سال ۹۶ این عملیات شروع شده است و در حال حاضر گنبد و درهای ورودی آن نیاز به تکمیل شدن دارد تا زائران با آرامش خاطر به زیارت بپردازند.

خادم و متولی آستان مقدس امامزاده اسماعیل(ع) خشکان در پایان گفت: امامزاده اسماعیل موقوفه آن چنانی ندارد تا درآمد داشته باشد.

کد خبر 1756703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha