مسجدالاقصی در اتفاقات آخرالزمانی نقش دارد/ دیپلماسی قرآن درباره این مسجد ایجاد شود

حجت الاسلام حسنلو با بیان اینکه مسجدالاقصی نقشی منحصربفرد در تاریخ ادیان دارد، گفت: این مسجد در اتفاقات آخرالزمانی نیز نقش دارد و باید برای تبیین این نقش و قداست آن دیپلماسی قرآنی را ایجاد و نهادینه کنیم.

حجت الاسلام «امیر علی حسنلو»، در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اهمیت مسجد الاقصی در آیات و روایات اسلامی، اظهار کرد: در اهمیت مسجدالاقصی همین بس که خداوند در آیه اول سوره اسراء می فرماید: «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ، پاک و منزه است خدایی که در شبی بنده خود (محمّد) را از مسجد حرام به مسجد اقصایی که پیرامونش را مبارک و پرنعمت ساختیم سیر داد تا آیات و اسرار غیب خود را به او بنماییم که او (خدا) به حقیقت شنوا و بیناست»، از نگاه قرآن کریم این مکان برای همه انبیای الهی مقدس بوده است.

مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه بیان کرد: حضرت آدم(ع) مسجدالاقصی را بعد از کعبه و مسجدالحرام بنا به دستور خداوند بنا نموده است و بسیاری از پیامبران از جمله حضرت ابراهیم(ع) و سپس فرزندانش حضرت یعقوب(ع) و حضرت اسحاق(ع) و حضرت سلیمان(ع) این مسجد را تجدیدبنا و تعمیر کردند. در اهمیت این مسجد مقدس می توان گفت که مسجدالاقصی در آغاز بعثت تا بعد از هجرت، قبله مسلمانان بود و خداوند، رسول الله(ص) را در شب معراج از مکّه به مسجد الاقصی آورد و پیامبر(ص) از آنجا به معراج رفت.

مسجدالاقصی در اتفاقات آخرالزمان نقش دارد

وی با اشاره به اینکه قداست این مکان بیشتر به جهت عبادتگاه توحیدی بودن آن است، ابراز کرد: نوری که با عبادت در این مکان مقدس به سوی آسمان ها می تابد و از آنجا به زمین و زمینیان بازتاب می شود، قطعا در آخرالزمان در سرنوشت انسان تاثیر دارد. خداوند به صراحت فرموده است که این مسجد و پیرامونش را برکت بخشیدم، چرا که این سرزمین مقدس در طول تاریخ کانون پرورش و ظهور پیامبران بزرگ و خاستگاه نور توحید و خداپرستی بوده و کهن ترین مهد علم و تمدن و حکومت توحیدی محسوب می شده، به طوری که حکومت حضرت سلیمان(ع) و حضرت داود(ع) و دیگر پیامبران الهی به این منطقه ارتباط دارند.

 این کارشناس مذهبی ادامه داد: روایات فراوان در باب فضیلت این مسجد بابرکت داریم از جمله از پیامبر اکرم(ص) نقل شده تنها شایسته است، به نیت عبادت و تقرب به خداوند به سه مسجد سفر شود، این سه مسجد عبارتند از: مسجدالحرام، مسجدالاقصی و مسجدالنبی(ص).

استاد سطوح عالی حوزه به نقش دیپلماسی جمهوری اسلامی در معرفی جایگاه مسجدالاقصی در عصر کنونی و عصر ظهور امام زمان(عج) اشاره کرد و گفت: دیپلماسی فرهنگی نقش مهمی در این زمینه دارد و برای فعال شدن این دیپلماسی باید وزارت خارجه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعامل و همکاری داشته و از ایده ها و طرح های کارشناسان و اساتید داخلی و بین المللی استفاده کنند و براساس آن طرح ها اقدامات جدی صورت بگیرد.

 حجت الاسلام حسنلو تأکید کرد: براساس آنچه در منابع اسلامی از جمله قرآن و روایات اسلامی آمده است؛ این مکان مقدس باید نقطه مشترک ادیان برای عبادت باشد نه نقطه افتراق و جنگ های خونین، اما استعمارگران و صهیونیست ها این تفرقه و نزاع را بین امت ها و ملت ها ایجاد کرده و مکانی را که کانون توحید و قداست بوده است، مبدل به کانون نزاع کرده اند.

استاد سطوح عالی حوزه ابراز کرد: گروهی از یهودیان که افکار صهیونیستی و غیر الهی دارند، با همدستی استعمارگران بنای فساد و تفرقه و نزاع را گذاشته اند و با جنگ های صلیبی و جنگ های دیگر پیرامون این مکان مقدس بر خلاف بینش قرآن کریم که این مکان را برای امت های توحیدی نقطه ای بابرکت معرفی نموده است، مبدل به خونبارترین مکان های عالم کرده اند.

وی اضافه کرد: بینش قرآن کریم بر این مبنا است که مسجدالاقصی محور وحدت و همگرایی است، بنابراین جمهوری اسلامی و کشورهای اسلامی باید پیرامون همین ایده دیپلماسی خود را پیش ببرند و تقریب بین الادیانی را در راس گفتمان های خود بگنجانند. اصل در این روند فرهنگ سازی بین امت اسلام و پیروان کتاب های آسمانی است که می تواند روشنگری را ایجاد کند.

ضرورت ایجاد دیپلماسی قرآنی درباره مسجدالاقصی

حسنلو در ادامه ابراز کرد: تعالیم قرآن کریم در دیپلماسی ها باید نهادینه شود، چراکه آیات بسیاری در قرآن کریم هست که بالقوه برای گفتمان سازی ها می تواند موثر باشد، از جمله اینکه در آیه ۱۱۰ سوره عمران آمده است: «وَ لَوْ آمَنَ أهْلُ الْکِتابِ لَکانَ خَیْراً لَهُمْ، مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أکْثَرُهُمُ الْفاسِقُون؛ اگر اهل کتاب همه ایمان می‏آوردند بر آنان چیزی بهتر از آن نبود». بنابراین جمهوری اسلامی با تکیه بر مشترکات می تواند، قداست و اهمیت مسجد الاقصی را به همان بینشی که قرآن کریم تاکید نموده و برای همه پیامبران مایه برکت و امن و عبودیت بوده، احیا نماید.

وی وحدت امت اسلامی در مقابله با استکبار و بزرگداشت روز قدس را موثر دانست و تصریح کرد: نه تنها امت اسلام بلکه همه پیروان ادیان الهی نیز باید برای رها کردن قدس و سرزمین فلسطین از تنش و نزاع و خونریزی با یکدیگر همگرایی داشته باشند و زمینه تقدیس و عبادت در این مکان را فراهم کنند، این غایت برای همه ادیان و پیروان آنها یک آرزوست که می توان به همین وسیله به زیاده خواهی صهیونیست ها و اسرائیل و استکبار پایان داد.

تلاش صهیونیست ها برای محو آثار تمدنی اسلام

مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه ابراز کرد: امروز بر همگان روشن شده که استعمارگران دنیا در تلاش هستند که بسیاری از مساجد و بناهای مربوط به اسلام را تخریب کنند و حتی خانه ها و قبور صحابه پیامبر(ص) و بزرگان و دانشمندان اسلامی را ویران کنند، تا سیمای این منطقه را به سیمای صهیونیستی مبدل نمایند، این جنایات باید توسط رسانه ها و اهالی مساجد به صورت گسترده، اطلاع رسانی دقیق شود. 

 وی با اشاره به نقش اثرگذار اهالی مسجد در بزرگداشت روز قدس و مقابله با هتک حرمت به مسجد الاقصی گفت: روز جهانی مسجد و روز قدس در واقع گفتمان و حرکتی در مقابل این جنایات است، چرا که همه ادیان ابراهیمی از این حرکت ها و رفتارهای صهیونیستی و استعمار بیزارند و باید این بیزاری جهانی شود.

وی با تاکید بر اینکه اهالی مساجد بویژه جوانان باید یک خیز عمومی برای زنده نگه داشتن روز قدس داشته باشند، افزود: ضرورت دارد فعالان فرهنگی در فضای مجازی آنچه را به مسجد الاقصی و همه ملت ها و پیروان ادیان ابراهیمی مربوط است، منتشر کنند.

 حجت الاسلام حسنلو خاطرنشان کرد: همچنین لازم است علاوه بر اقدام عمومی و فراگیر حضور گسترده در راهپیمایی که از مساجد آغاز می شود، با بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی، اطلاع رسانی گسترده به زبان های مختلف انجام دهند تا ندای مظلومیت غزه و ندای حق مشترک ادیان پیرامون سرزمین مقدس به گوش پیروان ادیان ابراهیمی برسد و موج بزرگی در این زمینه راه بیافتد و برای محو صهیونیسم از این مکان فرهنگ سازی فراگیر از سوی فعالان مسجد صورت گیرد.

کد خبر 1757403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صفری IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
    0 0
    عالی بود
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    0 0
    بسیار عالی