لزوم حفظ و حمایت از مکان‌های مذهبی، فرهنگی و تاریخی در غزه

طالبی‌متین، رایزن فرهنگی کشورمان در قزاقستان در وبینار تخصصی «آرمان‌ها و آرزوها: شکوفائی فرهنگ و هویت در جامعه غزه» بر لزوم حمایت از مردم مظلوم غزه و فرهنگ فلسطینی در مقابل تلاش‌های تخریبی رژیم اسرائیل تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و به مناسبت روز جهانی قدس، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آستانه قزاقستان اقدام به برگزاری وبیناری تخصصی با عنوان «آرمان‌ها و آرزوها: شکوفائی فرهنگ و هویت در جامعه غزه» کرد.

علی اکبر طالبی‌متین، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان به بحث درباره حمایت از مردم مظلوم غزه و فرهنگ فلسطینی در مقابل تلاش‌های تخریبی رژیم اسرائیل پرداخت.

وی در سخنان خود به تمرکز بر روی اهمیت فرهنگ و هویت در جوامع مظلوم به ویژه جامعه غزه اشاره و بیان کرد که فرهنگ و هویت این مردم به عنوان یکی از ثروت‌های بی‌قیاس و مهم این جامعه، با تلاش‌های رژیم اشغالگر اسرائیل در حال تخریب است.

طالبی‌متین به نمونه‌هایی از تخریب هویت و میراث فرهنگی توسط رژیم صهیونیستی اشاره داشت و گفت: به عنوان نمونه کلیسای سنت پورفیریوس، قدیمی‌ترین کلیسای غزه که قدمت آن نیز به قرن پنجم بازمی‌گردد و تصور می‌شود که سومین کلیسای قدیمی جهان است در یک حمله دیگر در ماه اکتبر آسیب دید. این محل به افراد آواره، از جمله اعضای قدیمی‌ترین جامعه مسیحی در جهان پناه می‌داد، جمعیتی که قدمت آن به قرن اول پس از میلاد بازمی‌گردد. تاکنون بیش از ۱۰۰ مکان میراثی در غزه آسیب دیده یا با خاک یکسان شده است. در میان آنها یک گورستان رومی با قدمت ۲۰۰۰ ساله و موزه رفح است که به میراث کهن و ترکیبی مذهبی و معماری منطقه اختصاص داشت.

وی اذعان کرد: همینطور دانشگاه اسلامی غزه، اولین مؤسسه آموزش عالی که در سال ۱۹۷۸ در نوار غزه تأسیس شد و پزشکان و مهندسان غزه را آموزش می‌دهد، به همراه بیش از ۲۰۰ مدرسه ویران شده است. رئیس این دانشگاه نیز به همراه خانواده‌اش در یک حمله هوایی کشته شدند.  

طالبی‌متین بر اهمیت حفظ و حمایت از مکان‌های مذهبی، فرهنگی و تاریخی در غزه تأکید و بیان کرد که تخریب این مکان‌ها به‌معنای ازبین‌بردن هویت و آثار فرهنگی این جامعه است.

وی از جامعه بین‌المللی خواست تا در مقابل این اقدامات تخریبی، به حفظ و حمایت از فرهنگ و هویت مردم غزه کمک و این مکان‌های تاریخی و فرهنگی را حفظ کند.

رایزن فرهنگی کشورمان در قزاقستان به اهمیت حمایت از هنرمندان و ادبیات فلسطینی در جامعه غزه اشاره کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تا با حمایت از آنها بتواند از شکوفایی فرهنگ و هویت در این جامعه حمایت کند و به مقابله با تلاش‌های تخریبی رژیم اسرائیل در این زمینه کمک کند.

وی در پایان سخنانش، به فرمایش مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی) اشاره کرد که می‌فرمایند: تقدیر خداوند این است که فلسطین آزاد خواهد شد.

ابوذر طوقانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور قرقیزستان در بخش دیگر این وبینار، درباره پاکسازی قومی یعنی آپارتاید بیان داشت که قصد اسرائیلی‌ها نابودی هویت و ملت فلسطین است. به اعتقاد جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین مساله امروز مسئله فلسطین است. طرح ابتکاری دموکراتیک بایستی اجرا شود تا مشکل حل شود و مردم فلسطین به گذشته خود در سال ۱۹۰۵ بازگردند.

وی افزود: ما معتقدیم که اشغالگری ریشه همه بحران‌ها و چالش‌های منطقه است. از رژیم صهیونیستی می‌خواهیم به این بحران برای همیشه خاتمه دهد. حادثه غزه نشان داد که دوست و دشمن واقعی مردم غزه چه کسانی هستند. بر این اساس باید این موارد شناسایی شوند و پس از آن با انسجام و یکپارچگی دولت‌ها و ملت‌های مسلمان، تلاش کنند این رژیم منحوس برای همیشه از صفحه روزگار محو شود ان شاءالله.

کالاهای اسرائیلی را تحریم کنید

تقی‌زاده، وابسته سابق فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کویته پاکستان در این وبینار اظهار کرد که در قرآن کریم قوم یهود به عنوان دشمن سرسخت الهی معرفی شده است. امروزه یهودی‌ها به دنبال اثبات آقایی خودشان هستند و برای این کار از هیچ تلاشی برای به دست آوردن ثروت و منافع خودشان مضایقه نمی‌کنند. آنها برای به دست آوردن منافعشان دست به قاچاق کالا، مواد و فیلم‌های مستهجن و قاچاق زن می‌زنند. آنها در انتخاب روسای جمهور کشورهای مختلف مداخله می‌کنند تا بتوانند روحیه برتری‌طلبی خود را ارضا نمایند. اما این وعده الهی است که ستمگران پایدار نخواهند بود و این دین خداست که پایدار و ماندگار خواهد شد.

ظریف جورابایوف، معاون دانشگاه اسلامی رسول اکرم(ص) قرقیزستان با اشاره به ۷ اکتبر طوفان‌الاقصی مردم بی‌دفاع و مظلوم غزه بیان داشت که قصد صهیونیست‌ها این است که از دریای نیل تا دریای فرات حکومت بزرگ را برپا کنند. آنها با مکاری و نیرنگ از بعضی از متون دینی به نفع خودشان استفاده می‌کنند. هر مسلمانی وظیفه خود می‌داند این حرکت ظالمانه رژیم صهیونیستی را محکوم کند و از مردم مسلمان غزه حمایت کند.

وی خاطرنشان کرد: لذا، بر ما لازم است که به این برنامه‌ها اکتفا نکنیم و اقدامات عملی انجام دهیم تا جلوی جنایات رژیم غاصب صهیونیستی را بگیریم و برای اینکه رژیم صهیونیستی وحدت و انسجام مسلمین را احساس کند بایستی با تحریم و نخریدن کالاهای اسرائیلی به اضمحلال و از بین رفتن این رژیم منحوس کمک کنیم.

غزه امروز تجلی آیاتی از قرآن کریم است

سید محمد عبادی، محقق و پژوهشگر دانشگاه بین‌المللی ادیان و مذاهب در این نشست تخصصی ضمن تقدیر از رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان به خاطر برگزاری این نشست ارزشمند به ایراد سخن به دفاع از مردم مظلوم غزه پرداخت. وی از مسلمانان خواست تا با استناد به آیات قرآن، به صورت فعال و موثر در روز قدس و هر زمان دیگری، برای مبارزه با ظلم و جور صهیونیست‌ها و همچنین حمایت از مظلومان، فعالیت کنند.

وی یادآور شد: غزه امروز تجلی آیاتی از قرآن کریم است که خداوند عالم در آن‌ها از ظلم‌ستیزی و حرمت جان مؤمنین و عدالت سخن گفته است. غزه امروز یادآور روزهای سخت ولی غرورآفرین صدر اسلام نظیر شعب‌ابی‌طالب است و یادآور تمام مصیبت‌هایی است که بر انبیاء و اولیای خدا در تاریخ فرود آمده است.

عبادی افزود: غزه امروز پیشانی نزاع حق و باطل است. غزه امروز نه فقط مجروح از دشنه‌ی ظالمانه‌ی یک غاصب و فاجر بلکه میدان نزاع تمدنی بین امت اسلامی و جریان استکبار در عالم است؛ نزاعی که مستقیماً در سرنوشت آینده‌ی امت اسلامی مؤثر است. قضیه‌ی فلسطین نه دست‌مایه‌ی کشاکش‌های سیاسی بین قدرت‌های منطقه‌ای بلکه کلید ابواب رهایی، فرج و فتح امت است.

کد خبر 1757781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha