کشف و رونمایی از پنج مقبره مهم در قزاقستان

منطقه آکمولا، سرزمینی غنی از تاریخ و فرهنگ، دارای مکان‌های مقدسی است که گواه عظمت گذشته و معنویت عمیق مردم است. از ۴۵ مکان قرار گرفته در لیست مقدس قزاقستان، شش مکان در منطقه کورگالژین واقع شده است. تاریخچه پنج آرامگاه معروف در این منطقه در سلسله مقالات خبرگزاری کازینفرم مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه جامعه و فرهنگ ملل، کورگالژین یکی از مناطق توریستی محبوب در منطقه است. این منطقه نه تنها به خاطر مناظر زیبا بلکه به سبب مشخصه‌های سرزمینی معروفش دارای شهرت است. کورگالژین به لحاظ تاریخی چراگاهی برای قبایل کوچک بدوی بوده است. این منطقه و روستای کورگالژین در سال ۱۹۲۸ ایجاد شد، از سال ۱۹۳۲ تا ۱۹۴۱ بخشی از منطقه کاراگاندا بوده و از سال ۱۹۴۱ به بعد بخشی از منطقه آکمولا بوده است.

مقبره کانکی

مقبره کانکی محل دفن دختر جنگجوی شجاع کانکی است که در طول جنگ قزاقستان و ژونگار بین سال‌های ۱۶۴۳ و ۱۷۵۶ درگذشت. این مقبره که در چهار کیلومتری شمال روستای اورکندو در ساحل راست رودخانه نورا واقع شده است، گواهی بر مبارزه بی‌نظیر مردم قزاقستان است. طبق افسانه‌ها، کانکی ۱۵ ساله فرمانده گروهی از کمانداران زن بود. در پاسخ به اثربخشی آنها، هانتایشی- لقبی برای اربابان فئودال بزرگ در مغولستان از قرن ۱۴- فرماندهان خود را از دست داد و یک واحد ویژه برای مقابله با آنها ایجاد کرد. در نبرد نابرابر، کانکی کشته شد. نیروهای قزاقستان این واحد را نابود کردند و انتقام مرگ کانکی را گرفتند و دختر مانند یک جنگجوی واقعی دفن شد. سنگ قبر آجری قرمزی در محل دفن مشاهده می‌شود که با گذشت زمان، به دلیل باد و باران دچار پوسیدگی شده است.

مقبره آلیپتومار

مقبره آلیپتومار که شش متر ارتفاع دارد، نماد ایمان و فداکاری است. این مقبره یک گنبد کروی با یک ورودی قوسی‌شکل است که به صورت سنگفرش تزئین شده است. این ساختار به طور سنتی از آجر خام متشکل از سنگ شن و علف به عنوان پرکننده، ساخته شده است. تاریخ این مقبره به اواخر قرن نوزدهم زمانی که واعظ آلیپتومار با یکی از پسرانش قصد زیارت مکه را داشت، برمی‌گردد. این سفر که برای شش ماه برنامه‌ریزی شده‌ بود، با مرگ آلیپتومار در روز پنجم نیمه‌تمام ماند.

این مقبره که تا به امروز حفظ شده است، نماد احترام مردم به یک مرد صالحی است که در راه رسیدن به سرزمین مقدس مسلمانان به آرامش ابدی رسید.

مقبره اک ادیل کوژا

این مقبره واقع در روستای زوما، مربوط به قرن نوزدهم و متعلق به یک مبلغ و مربی متعهد است که زندگیش وقف گسترش دانش و کمک به نیازمندان شده بود. آک ادیل کوژا از مالیات‌های جمع‌آوری‌شده از ثروتمندان برای ایجاد مدارس (مکان تحصیل) در روستاهایی که کودکان از همه گروه‌های اجتماعی در آن تحصیل می‌کردند، استفاده می‌کرد. او همچنین به کسانی که مایل به انجام زیارت حج بودند، کمک‌ مالی می‌کرد. پس از درگذشت اک ادیل کوژا، مردم یک مقبره به افتخار او به صورت یورت قزاقستان (خانه‌های سنتی کوچکی قزاقی)، به عنوان نماد خانه و مهمان‌نوازی، بنا کردند. این مقبره که پنج متر ارتفاع دارد، دارای یک ورودی در سمت شرقی با یک درب مستطیل‌شکل به ارتفاع سه و نیم متر است.

مقبره باتاقای

مقبره باتاقای، واقع در ساحل چپ رودخانه نورا، زمانی یک شهر و محل اقامت تاوک خان بود. این مقبره یادآور عظمت آن در گذشته به عنوان تقاطع جاده بزرگ ابریشم است.

مقبره بسپاکیر

در ساحل راست رودخانه نورا در روستای آبای مقبره بسپاکیر قرار دارد. بر اساس افسانه‌ها، این مقبره به افتخار پنج جنگجویی ساخته شده است که در طول جنگ آزادی ملی در سال‌های ۱۸۳۷-۱۸۴۷ تحت رهبری آخرین خان قزاقستان، کنساری کشته شدند. این مقبره از دو قسمت تشکیل شده است. بخش مرکزی، یک ساگان (نوعی مجرا ساخته‌شده از خاک‌رس مورد استفاده در قزاقستان) است با قطر شش و نیم متر که دارای یک بخش ورودی گنبدی‌شکل با قطر حدود ۲.۸ متر است. این مقبره از آجر خام متشکل از شیر گوسفند، پشم، موهای اسب و خاک رس، ساخته شده است.

این پنج مقبره تنها بخش کوچکی از میراث فرهنگی غنی منطقه اکمولا هستند. آنها با هم نشان‌دهنده بناهای تاریخی و نماد ایمان، فداکاری و قهرمانی هستند.

کد خبر 1758202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha