تعزیه در ترویج روحیه ایثار و شهادت موفق عمل کرده است

مجللی با اشاره به اینک تعزیه هنری انقلابی است، گفت: تعزیه در ترویج روحیه ایثار و شهادت موفق عمل کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان مرکزی اسماعیل مجللی، پژوهشگر تعزیه همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی، ضمن تبریک این هفته در جمع خبرنگاران، گفت: جامعه اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی، تلاش بر انطباق  ارزشهای دینی و فرهنگی را دارد که در این مسیر موجب نزدیک شدن هنر به فرهنگ و ارزشهای دینی شده است.

وی  یکی از دستاوردهای این نزدیک شدن را متعهد شدن هنرمندان به ترویج ارزش های اخلاقی و اسلامی از طریق رسانه قدرتمند هنردانست و افزود: در این میان از هنر نمایش و به خصوص تعزیه نباید غافل ماند زیرا که  تعزیه را به عنوان یکی از این هنرهای انقلابی میتوان اشاره نمود.

این هنرمند برجسته اراکی، تشکیل سازمان هنرهای نمایشی را راهی صحیح برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه دانست و بیان کرد: تعزیه در ترویج روحیه ایثار و شهادت موفق عمل کرده است.

این پژوهشگر تعزیه در ادامه با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران که پیام نوینی از پیوند انسان و دین را به جهانیان عرضه کرد برگرفته از نهضت عاشورای حسینی است، اظهار داشت: امام خمینی (ره) روح خودباوری را در جامعه به‌وجود آورد و احیاگر اسلام در قرن حاضر بود.

مجللی وجه تمایز انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌ها در دنیا را اسلامی بودن و داشتن محبت اهل بیت (ع) بیان کرد و گفت: تعزیه یک هنر فاخر دینی است که در انتقال مفاهیم عاشورایی و مکتب سیدالشهداء (ع) به خوبی عمل کرده است و ظرفیت این هنر به طور کامل برای انتقال پیام عاشورا به‌کارگرفته میشود.

وی افزود: پیام تعزیه، درسِ ایمان، شجاعت، معرفت و ولایتمداری است و تصویری کوچک از مصائب سخت بر اهل بیت (ع) را نشان مخاطب می‌دهد، و از آنجا که مضمون اصلی تعزیه رویارویی دو نیروی خیر و شر است ، به خوبی این هنر میتواند روحیه انقلابی و ایثار و شهادت را در جامعه ایجاد و ترویج کند که این موضوع ارزشها و مبانی انقلاب اسلامی است به نحوی که مخاطب با مشاهده تعزیه و مقایسه وقایع آن زمان با دوران خود، یزیدیان زمان را می‌شناسند.

تعزیه هنری کاملا انقلابی است

این پژوهشگر تعزیه با تاکید بر اینکه تعزیه هنری کاملا انقلابی است، اظهار داشت: هنر تعزیه از زمان قاجار شکل گرفته است و اجرای امروزه تکرار همان برنامه قرن ۱۹ میلادی است، اما به صراحت می‌توان اذعان کرد که تعزیه یک هنر انقلابی است و انقلاب، نجات‌دهنده اصلی این هنر ارزشی است.

مجللی با اشاره به توجه مناطق روستایی و شهرهای کوچک به این هنر ارزشمند، بیان کرد: پیش از انقلاب شکوهمند ایران اسلامی بیشتر در روستاها و شهرهای کوچک شاهد اجرای تعزیه بودیم و اجرای تعزیه در شهرها با ممنوعیت مواجه بود و این روند تا سال‌های آغازین انقلاب نیز ادامه داشت، اما با پیروزی انقلاب و بر اثر تاکیدهای مکرر حضرت امام خمینی(ره)، مبنی بر اجرای عزاداری سنتی باشکوه هرچه افزون‌تر، تعزیه‌خوانی رواج یافت.

نویسنده کتاب شبیه نامه در ادامه نفوذ آهنگ‌های انقلابی در تعزیه را یکی از موارد قابل توجه در انقلابی بودن تعزیه دانست و بیان کرد: در تعزیه‌های دهه ۶۰ آهنگ سرودهای انقلابی به شکل گسترده‌ای توسط نوازندگان ترومپت نواخته می‌شد. سرودهایی همچون «ای مجاهد شهید مطهر» و یا «مرگ بر تو ای آمریکا» و ... از جمله مارش‌هایی بودند که در تعزیه‌ها نواخته می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه در دوران دفاع مقدس کارکرد این هنر انقلابی را مضاعف کرد، اظهار داشت: بیشترین حضور تعزیه در تاریخ پس از انقلاب به دهه ۶۰ و هم‌زمان با دوران دفاع مقدس باز می‌گردد که در این سال‌ها تعزیه در شهرها و روستاها اجرا و با استقبال چشم‌گیر مردم مواجه می‌شد.

این هنرمند برجسته اراکی با اشاره به اینکه بسیاری از تعزیه‌خوانان در این دهه به شهرت چشمگیری دست پیدا کردند، گفت: مجالس تعزیه شهادت شهدای دشت کربلا توسط شبیه‌خوانان اجرا می‌شد چرا که این مجالس در بر گیرنده رشادت‌ها و دلاوری‌ها و شهادت اولیاء‌الله بودند و در آن برهه زمانی رزمندگان اسلام به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل اعزام می‌شدند.

کد خبر 1758612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha