مسجد توتونچی؛ یادگاری بی‌نظیر از استاد لرزاده/ شرط جالب کلنگ‌زنی!

مسجدتوتونچی از مساجد زیبا و قدیمی تهران است که از دیرباز محل دورهمی‌های دینی، مذهبی و سیاسی مردم منطقه بوده و یکی از شاهکارهای به جا مانده از زنده‌یاد استاد حسین لرزاده، معمار مشهور معاصر است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد توتونچی یکی از مساجد زیبا و قدیمی منطقه ۱۱ تهران است که در دل خیابان غفاری واقع شده است. این مسجد از دیرباز محل دورهمی‌های دینی، مذهبی و سیاسی مردم منطقه بوده و یکی از شاهکارهای به جا مانده از زنده‌یاد استاد «حسین لرزاده»، معمار مشهور معاصر است.

مسجد توتونچی از جمله مساجد دارای آب‌انبار بوده و این مسئله کمک زیادی به مردم آن زمان برای رفع مایحتاجشان کرده است. حبیب توتونچی در اطراف این مسجد مغازه‌هایی را می‌سازد و طبق وقف نامه تمامی درآمدهای ناشی از این مغازه‌ها را صرف عمران و نگهداری مسجد می‌کند.

مسجد توتونچی؛ یادگاری بی‌نظیر از استاد لرزاد/ شرط جالب کلنگ‌زنی!

مسجد توتونچی مانند دیگر سازه‌های معماری استاد لرزاده از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به ساخت بادگیری در کنار گنبد کوچک زیبای مسجد اشاره کرد؛ دو سازه‌ای که امروز از مشخصه‌های محله مخصوص محسوب می‌شوند. گنبد مسجد از نظر معماری در نوع خود بی‌همتا است و ساقه باریکی دارد، چراکه ساختن گنبد روی ساقه باریک کار بسیار دشواری است.

دور تا دور ساختمان مسجد وقف نامه مسجد در قالب کاشیکاری آورده شده تا مقابل دید همگان باشد و کسی از آن تخلف نکند. درختچه‌های سرسبز و کوتاه داخل حیاط، جلوه زیبایی به محوطه داده است. دیدن این مسجد برای آنها که علاقه‌مند به معماری ایرانی، اسلامی هستند، خالی از لطف نیست.

مسجد توتونچی؛ یادگاری بی‌نظیر از استاد لرزاد/ شرط جالب کلنگ‌زنی!

حاج حبیب از معتمدان محله‌ بوده است و ساختن این مسجد بر ارج و قرب او در محله افزود. قصه روز کلنگ‌زنی این مسجد هم از زبان اهالی و قدیمی‌های محله شنیدنی است.

مسجد توتونچی؛ یادگاری بی‌نظیر از استاد لرزاد/ شرط جالب کلنگ‌زنی!

کلنگ‌زنی جالب

به گفته آنها روزی حاج حبیب همه مردم محله را دور هم جمع می‌کند تا کلنگ ساخت مسجد را به زمین بزند. از افرادی که حاضر بودند می‌خواهد کسی کلنگ‌زنی را انجام دهد که نماز صبح قضا ندارد. مردم با شنیدن این حرف سرشان را از خجالت پایین می‌اندازند. بار دوم گفت کسی که یکبار نماز قضای صبح دارد اما باز کسی قدم جلو نگذاشت. گفت کسی که دو بار نماز قضای صبح دارد، این بار هم کسی سرش را بلند نکرد. سه بار این درخواست از سوی حاج حبیب مطرح می‌شود و هیچ‌کس پاسخی نمی‌دهد. همین راستگویی مردم مورد رضایت او واقع می‌شود اما در نهایت خودش برای کلنگ‌زنی مسجد پیشقدم می‌شود.

کد خبر 1759451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha