آوارگی بیش از نیم میلیون فلسطینی/ بازیابی اجساد شهدا ۶ سال زمان می‌برد

سازمان ملل اعلام کرده است که در درگیری‌های چند روز اخیر بیش از نیم میلیون فلسطینی به دلیل تشدید عملیات نظامی اسرائیل در جنوب و شمال غزه آواره شده اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « Aljazeera»، نیروهای اسرائیلی حملات خود را در سراسر غزه تشدید کرده و یک کمپ آوارگان در مرکز نوار غزه را در حالی که تانک‌ها به سمت بخش‌های شرقی شهر رفح در جنوب پیش می‌برند، بمباران کردند.

خبرگزاری رسمی فلسطین وفا گزارش داد که در اردوگاه آوارگان نصیرات در مرکز غزه، هواپیماهای جنگی رژیم صهیونیستی روز سه شنبه یک خانه را مورد حمله قرار دادند که در آن دست کم ۱۴ فلسطینی از جمله کودکان کشته شدند.

ارتش اسرائیل به ساکنان بیشتری دستور تخلیه در بخش‌هایی از شمال را داد، جایی که نبرد بین سربازان اسرائیلی و نیروهای حماس در روزهای اخیر پس از اعزام نیروهای اسرائیلی به منطقه از سر گرفته شده است.

تانک‌ها، بولدوزرها و خودروهای زرهی اسرائیل مناطق تخلیه و پناهگاه‌ها را در کمپ آوارگان جبالیا، بزرگترین اردوگاه آوارگان شمال که اکنون تا حد زیادی تخریب شده است، محاصره کردند.

ساکنان فلسطینی در رفح که هم مرز با مصر است، روز سه‌شنبه گفتند که می‌توانستند دود بر فراز نواحی شرقی شهر را ببینند و پس از بمباران مجموعه‌ای از خانه‌ها توسط اسرائیل صدای انفجارهایی را شنیدند.

گردان های قسام حماس اعلام کرد که یک ناو نظامی اسرائیلی را با موشک آل یاسین ۱۰۵ در منطقه السلام شرقی منهدم کرده و تعدادی از خدمه آن کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.

سازمان ملل اعلام کرده است که در درگیری‌های چند روز اخیر بیش از نیم میلیون فلسطینی به دلیل تشدید عملیات نظامی اسرائیل در جنوب و شمال غزه آواره شده اند.

«فرهان حق»، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت: دستور تخلیه مناطق شمالی تاکنون حداقل ۱۰۰ هزار نفر را آواره کرده است.

به گفته آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل متحد (آنروا) در شهر رفح در جنوب غزه، جایی که عملیات زمینی اسرائیل مورد انتقاد گسترده قرار دارد در یک هفته گذشته حدود ۴۵۰ هزار فلسطینی از شهر رانده شده اند.

بیش از ۱.۵ میلیون آواره فلسطینی پس از آن که مجبور به ترک خانه های خود در دیگر مناطق غزه که از ماه اکتبر تحت بمباران شدید اسرائیل قرار گرفته بود، شدند در جنوبی ترین شهر رفح پناه گرفتند.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل نیز در بیانیه ای گفت که از تشدید فعالیت نظامی اسرائیل در رفح و اطراف آن متحیر است.

«استفان دوجاریک» در این باره گفت: غیرنظامیان باید همیشه در رفح و جاهای دیگر غزه مورد احترام و محافظت قرار گیرند. 

وی افزود: برای مردم غزه، هیچ کجا امن نیست و دبیر کل سازمان ملل دوباره خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در این منطقه شده است.

دوجاریک گفت: اخراج اجباری فلسطینی‌ها توزیع کمک‌های رو به کاهش برای خانواده‌هایی را که در کمپ‌های چادری موقت با سطوح فاجعه‌بار گرسنگی مواجه هستند، برای امدادگران دشوارتر کرده است.

پس از تصرف بخش فلسطینی توسط نیروهای اسرائیلی در ۷ ماه می، نیروهای اسرائیلی همچنان به جلوگیری از ورود کمک های بشردوستانه از طریق گذرگاه مرزی رفح با مصر ادامه می دهند.

به گفته مقامات بهداشت فلسطین، هفت ماه بمباران و حملات زمینی اسرائیل در غزه موجب شهادت بیش از ۳۵ هزار فلسطینی شده که بیشتر آنها زن و کودک هستند.

تشکیلات خودگردان فلسطین روز سه شنبه اعلام کرد که ۸۰ درصد از مراکز بهداشتی غزه در حال حاضر از کار افتاده است.

سازمان دفاع مدنی غزه هم اعلام کرد که با کمبود شدید وسایل نقلیه و تجهیزات کافی، انجام وظایفی مانند بیرون کشیدن هزاران جسد از زیر آوار برای تیم‌های غزه به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود.

تخمین زده می‌شود که بازیابی اجساد فلسطینی‌های کشته شده ای که در زیر آوارها و ویرانی های گسترده باقی مانده اند، تقریبا شش سال طول می کشد.

کد خبر 1763526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha