مسلمانان هند، غریبه‌هایی در سرزمین مادری‌

مسلمانان هند چند سالی است که با روی کار آمدن دولت مودی با شرایط سختی مواجه هستند و مسلمانان را در سرزمین‌شان غریبه می‌دانند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: مسلمانان در هند در حالی سعی می‌کنند فرزندان خود را بزرگ کنند که رنج و انزوا را تجربه می کنند و در کشوری زندگی می‌کنند که به طور فزاینده ای هویت آنها را زیر سوال می‌برد.

مجیب مشعل و هاری کومار، خبرنگار به روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» گزارشی در این باره ارائه دادند که در زیر می‌خوانید.

در این گزارش آمده است: نارندرا مودی، نخست وزیر هند بازی طولانی‌ای را در این زمینه  آغاز کرده است و رهبران هند در حال حاضر به طور علنی به مسلمانان این احساس را می‌دهند که آنها را در کشور نمی‌خواهند و صرفاً به دلیل مسلمان بودن آنها را مورد اذیت و آزار قرار می‌دهند.

زندگی بدون زندگی

ضیا سلام، مسلمان 53 ساله، نویسنده‌ای که به همراه همسرش اوزما اوساف و چهار دخترش در حومه دهلی زندگی می کند، می گوید: «این زندگی بدون زندگی است».

سلام هنگامی که منتقد سینما برای یک روزنامه بزرگ بود، زمان خود را با سینما، هنر و موسیقی پر می‌کرد. روزهای کاری او در حالی به پایان رسید که سوار بر موتور سیکلت یکی از دوستان قدیمی هندو بود. آنها برای گفتگوهای طولانی به رستوران برای غذای مورد علاقه خود می‌رفتند. همسر سلام یک روزنامه نگار متخصص در زمینه زندگی، غذا و مد است.

حالا به دلیل این اسلام ستیزی‌ها،  زندگی سلام به دفتر و خانه محدود شده و افکارش با دغدغه‌های سنگین تری درگیر شده است.

وی گفت: حالا به خاطر مسلمان بودن به هرجایی که می‌رویم زیر ذره بین قرار داریم. بحث‌های خانوادگی بین ما بیشتر شده است، زیرا والدین برای بزرگ کردن دخترانشان در کشوری هستند که هویت مسلمانان را حتی در لباس و غذا خوردن زیر سوال برده است.

یکی از دختران او که  ورزشکار خوبی بود، آنقدر مشکل داشت که به مشاوره روانشناسی نیاز داشت و ماه ها مدرسه را از دست داد. این خانواده اغلب در مورد ماندن در محله هندو-مسلمان نشین در شهر نویدا، خارج از پایتخت، دهلی فکر می‌کنند.

مالکان هندی در اجاره دادن به مسلمانان تردید دارند

مریم (دختر بزرگشان) که دانشجوی کارشناسی ارشد است، می‌گوید: می‌خواهد به هر جایی نقل مکان کند، اما رفتن به یک منطقه اسلامی ممکن است برایشان فراهم نباشد و مشاوران املاک اغلب به صراحت می‌پرسند که آیا خانواده‌ها مسلمان هستند یا خیر، و صاحبخانه ها تمایلی به اجاره به آنها ندارند.

با این شرایط سخت در هند، پدر مریم امیدوار است که مریم را حداقل در شرایط بد فعلی به خارج از کشور بفرستد.

بازی طولانی مودی

نخست وزیر نارندرا مودی بازی طولانی در پیش گرفته است. رسیدن او به قدرت در سال 2014، با وعده توسعه سریع، این جنبش ملی گرای هندو را پس از چندین دهه در حاشیه سیاست بودن، مورد توجه قرار داد.

از آن زمان به بعد، چارچوب سکولار و دموکراسی قوی را که هند را با وجود اختلافات مذهبی و فرقه‌ای مدت‌ها در کنار هم نگه داشته بود، بر هم زد.

سازمان‌های راست افراطی از قدرت عظیم مودی به عنوان سپری برای تغییر شکل جامعه هند  استفاده کردند. اعضای آن جرقه درگیری‌های فرقه‌ای را در این کشور برانگیختند و خانه‌های مسلمانان را تخریب کردند و آنها را دستگیر کردند و دولت نیز به آنچه در حال رخ دادن بود، اهمیتی نداد.

گروه های راست افراطی با این اقدامات، به طور فزاینده ای جسور شده اند و مسلمانان را اذیت و آزار می‌کنند و رهبران ارشد حزب مودی آشکارا از هندوهایی که علیه مسلمانان مرتکب جنایات شدند، تجلیل می‌کنند و رسانه‌ها نیز به این اقدامات دامن می‌زنند.

کد خبر 1764200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha