هشتمین خادم

امروز ایران عزادار و داغدار مردی شد که بی‌منت و بی وقفه صادقانه خدمت و با رفتنش اشک‌های بسیاری را در روز ولادت امام هشتم(ع) جاری کرد، هشتمین رئیس جمهور ایران؛ خادم‌الرضا، سه سال پیش در روز ولادت امام هشتم(ع) رییس جمهور شد وامروز در روز ولادت ثامن الحج(ع) به فیض شهادت نائل آمد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در آذرماه سال ۱۳۳۹ هجری شمسی در خانواده‌ای روحانی در شهر مشهد و در محله نوغان دیده به جهان گشود. پدر ایشان حجت الاسلام سیدحاجی رئیس الساداتی و همچنین مادر وی سیده عصمت خدادادحسینی از سلاله سادات حسینی و نسبت اش از هر دو طرف به حضرت زید بن علی بن الحسین(ع) می‌رسد.

او که در ۵ سالگی پدر خود را از دست داد، تحصیلات ابتدایی را در مدرسه جوادیه گذرانده و تحصیل در علوم حوزوی را در مدرسه نواب و سپس در مدرسه آیت الله موسوی‌نژاد شروع کرد. در سال ۱۳۵۴ جهت ادامه تحصیل به حوزة علمیة قم و مدرسه آیت الله بروجردی رفت و مدتی نیز در مدرسه‌ای که با مدیریت آیت الله پسندیده تحت نظر امام خمینی  اداره می‌شد، تحصیل نمود.

ورود آیت الله رئیسی به عرصة مدیریت از سال ۱۳۵۹ و با حضور در جایگاه دادیاری شهرستان کرج آغاز شد و پس از مدتی با حکم شهید قدوسی، به سمت دادستان کرج منصوب شد.

آیت الله رئیسی در سال ۱۳۶۴ به عنوان جانشین دادستان انقلاب تهران منصوب شد و به این ترتیب، دوره مدیریت قضایی ایشان در تهران آغاز شد.  به دنبال موفقیت وی در حل پرونده های قضایی پیچیده، امام خمینی (ره) طی احکام ویژه و مستقیم، ‌ایشان و حجه الاسلام نیری را برای رسیدگی به مشکلات اجتماعی در برخی استانها از جمله لرستان، کرمانشاه و سمنان مامور کرد.

بعد از رحلت امام (ره) با حکم رئیس قوه قضائیه وقت به سمت دادستان تهران منصوب شد و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ به مدت پنج سال این مسئولیت را برعهده داشت. ایشان از سال ۱۳۷۳ به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد که خدمت ایشان در این سمت تا سال ۱۳۸۳ ادامه یافت.  

او از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۳، به مدت ده سال معاون اول قوه قضائیه بود.  از سال ۱۳۹۳ تا اسفند ۱۳۹۴ نیز به عنوان دادستان کل کشور خدمت نمود.

هشتمین خادم

خادم‌الرضا

در اسفند ۱۳۹۴، آیت االله رئیسی  با حکم آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد.  ایشان در سه سال فعالیت در سمت تولیت آستان قدس رضوی، اقدامات موثری در چارچوب خدمت موثر به حرم نورانی حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) و ارائه خدمات به زائران این بارگاه قدسی در پایتخت معنوی ایران اسلامی انجام داد.  

رسیدگی به امور زائران بارگاه مقدس امام هشتم(ع)، خدمت به مجاوران و به ویژه مستمندان و مستضعفان حرم رضوی، ترویج معارف قرآنی و مکتب اهل بیت(ع) در جهان اسلام، بهره‌ مند ساختن تهیدستان نقاطی از کشور که موقوفات آستان قدس در آن قرار دارد و سامان بخشیدن به بنگاه‌های اقتصادی و خدماتی آستان قدس رضوی، موارد مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در منشور هفتگانه حکم انتصاب آیت الله رئیسی در سمت تولیت آستان قدس رضوی بودند.

با تدبیر ایشان ظرف سه سال تولیت خود یک میلیون زائر از سراسر کشور که پیش از این موفق به زیارت بارگاه منور رضوی نشده بودند به زیارت حرم مطهر مشرف شدند و در این مدت آستان قدس رضوی روزانه پذیرای هزار تا هزار و ۲۰۰ زائر مستضعف و زیارت اولی بوده است.

ایجاد دو هزار و ۸۰۰ گروه جهادی جهت کمک به محرومان، ارائه تسهیلات که منجر به ایجاد دو هزار و ۵۰۰ نفر فرصت شغلی شد؛ ایجاد مکانهایی با عنوان 'میقات‌ الرضا"، ساخت 'زائرشهر و" 'زائرسراها' را در اطراف حرم مطهر رضوی در جهت توسعه خدمت رسانی به زائران، توزیع غذای متبرک رضوی با ایجاد میهمانسرای جدید در کنار میهمانسرای قدیمی، توسعه خدمت و خادمان رضوی با عنوان خادمیاران رضوی، 'شناسایی زیارت اولی‌ها و ساماندهی اعزام آنها به مشهد، کمک به نیازمندان با همکاری دستگاههای مختلف و فعالیتهای فرهنگی، توانمندسازی مستضعفان و توسعه فعالیتهای فرهنگی، از جمله تهیه و اهدای هزاران سری جهیزیه و نوشت افزار تحصیلی، ساخت مسکن برای محرومان، فراهم آوردن زمینه اشتغال برای محرومان، فعالیت مراکز مشاوره آستان با هدف کاهش آسیبهای اجتماعی، راه اندازی شهرک علم و فناوری و ... از اقدامات سید ابراهیم رئیسی در طول سه سال تولیت ایشان می باشد.

هشتمین خادم

رئیسی مرد پای کار و در خدمت به مردم آرام و قرار نداشت

 خلیل منبتی که در دوران تولیت آیت‌الله شهید رئیسی به عنوان معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی فعالیت داشت، در گفتگو با خبرنگار شبستان در مشهد ضمن تسلیت شهادت ایشان، می‌گوید: افرادی که شهید می شوند برگزیده هستند و آیت الله رئیسی به آرزوی دیرینه خود یعنی شهادت رسید.

وی در خصوص منش و رفتار آیت الله رئیسی گفت: بهترین دوران خدمت من زمانی بود که ایشان تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده داشتند، همان گونه که در زمان ریاست جمهوری خود  آرام و قرار نداشتند و در رسیدگی به امورات مردم تلاش می کردند در دوران تولیت خود نیز نسبت به تکریم زائران بسیار حساس بودند و از ما می خواستند نسبت به این امر کوشا باشیم.

وی افزود: خود پای کار بودند، بسیار بااخلاق، آرام و افتاده، نسبت به رده های پایین کاری همان رفتار داشتند که با رده های بالا در آستان قدس داشتند، ساعت ۲ یا ۳ نیمه شب تماس می گرفتند که در حال گشت اطراف جرم بودم که دیدم فلان زائر در خیابان و پارک خوابیده است، مکانی برای این زائران مهیا کنید و نسبت به وضعیت آنها بررسی شود و در صورت نیاز به کمک، به آنها خدمت رسانی شود.

منبتی ادامه داد: در آن زمان هنوز زائرسرا احداث نشده بود، دستوری صادر شد تا زائرانی که در پارکینگ ها، خیابان ها و بوستان های اطراف حرم هستند، در محلی که تعیین شده بود، با حمایت آستان قدس اقامت داده شوند و در این چند روز میهمان امام رضا(ع) باشند، حتی به دستور ایشان خادمین ما به محل اسکان زائرین می رفتند و فیش غذای حضرت را به آنها می دادند.

تاکید آیت الله رییسی بر تکریم و رعایت حقوق مستاجرین امام رضا (ع) / سرعت بخشی در کمک به محرومین داشت

 غلامرضا رحمتی زاده که در زمان تولیت آیت الله رئیسی معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی را عهده دار بوده است نیز در گفتگو با شبستان گفت: ایشان در موضوع صیانت از حقوق وقف و موقوفات و نیات واقفین و نسبت به روان‌سازی و رعایت حقوق مستاجرین امام رضا(ع) و تکریم آنها، تاکید داشتند.

وی افزود: توجه به محرومین به ویژه محرومین شهرهای محروم و حاشیه شهر به ویژه افرادی که در عرصه های املاک وقفی آستان قدس مستاجر و یا سکونت داشتند از جمله سرخس، کشف رود، اهالی شهرک شهید رجایی و ... ار دیگر خصوصیات ایشان بود.

رحمتی زاده گفت: آیت الله رئیسی در راستای محورهای ۷ گانه‌ای که رهبری تاکید داشتند، در این خصوص کمیسیون محرومیت‌زدایی تشکیل دادند تا مناطق محروم شناسایی شوند و گام های موثری برداشتند و در این راستا به محرومین کمک شایانی کردند.

وی بیان کرد: آیت الله رئیسی یک مدیر خلاق و مبتکر بود که با شیوه اجرایی متفاوت با بهره مندی از نیات واقف کمک به محرومین را سرعت بخشید.

هشتمین خادم

خدمت صادقانه رئیسی،  موجب توسعه کشور شد

امیر هاشمیان یکی از افرادی است که مدال خادمی حضرت رضا(ع) را برگردن آویخته و مأموریت یافته آرزوهای آنهایی که هنوز به مشهد مشرف نشده‌اند و عطش زیارت غریب‌الغربا وجودشان را شعله‌ور کرده، برآورد.

او در گفتگو با خبرگزاری شبستان از دوره خدمت شهید رئیسی در آستان قدس می‌گوید: در زمان تولیت آیت الله رئیسی، ایشان توفیق این خدمت را نصیب من کردند و نامه هایی که زائران در ضریح می اندازند و نامه هایی که به آستان قدس رضوی ارسال می کنند را باز و آرزوی آرزومندان را به اجابت می رسانم.

وی افزود: از آن زمان تاکنون این توفیق نصیب من شده و ادامه دارد و هر کسی که به زیارت امام رضا(ع) می‌آید، رئیسی در ثواب زیارت او شریک است، چون ایشان بانی این اقدام خیر هستند.

این خادم الرضا ادامه داد: تنها در زمان تولیت ایشان از طرف آستان قدس رضوی ۱۵۰۰ زائر اولی به مشهد مشرف شدند و خیرین زیادی نیز در این خصوص ورود کردند.

وی بیان کرد: آیت الله رئیسی یک انسان کامل بود و خدمت صادقانه به مردم به قدری در وی تبلور داشت که این خدمت در کشور توسعه پیدا کرد.

وی افزود: در زمان ریاست جمهوری ایشان، توفیقی حاصل شد و به زیارت امام رضا(ع) مشرف شدند، خانمی از بین جمعیت، ایشان را صدا زد و آیت الله رئیسی به صحبت های او گوش دادند و مشکل او را به من ارجاع و خواستند برطرف شود، و همان جا مشکل این خانم که از اصفهان به مشهد مشرف شده بود، رفع شد. این نشان از مردمی بودن و توجه ایشان به مشکلات مردم بود.

این خادم رضوی در ادامه تصریح کرد: وقتی "مشهدمال" را به شریک واگذار کردند، عده ای انتقاد کردند، اما ایشان گفتند که اگر امام رضا(ع) نیز بودند اجازه نمی دادند که مشکلات نیازمندان برزمین بماند تا این شرکت به سود برسد.

وی در خصوص مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: با شناختی که از ایشان داشتم، فرد بسیار خوبی بود، کار من را بسیار بزرگ‌ می دانستند و می گفتند افتخار بزرگی نصیب شما شده که در این جایگاه به زائران خدمت می دهید. همچنین وزیر امور خارجه و آیت الله آل هاشم، آل هاشم فردی بود که نرده های نماز جمعه را که حائل بین‌ مسئولین و مردم بود را برداشت و گفت نباید بین مردم و مسئولین مانعی باشد.

گزارش: مرضیه وحدت

کد خبر 1764530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha