نقش تقوا در افزایش تاب آوری مردم

یک کارشناس دینی گفت: تقوا ویاد خدا می تواند نقش بسزایی در افزایش تاب آوری و حل مشکلات مردم داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، شیوع ویروس کرونا در جامعه باعث افزایش اضطراب و استرس بسیاری از مردم شده است، خیلی از مردم هراس از سختی گذراندن این بیماری و مرگ را دارند که در زندگی هاشان هم اثر گذاشته است. مشخص نیست این بیماری تا چه زمانی ادامه دارد و وضعیت درمان آن هم نامعلوم است.

آنچه مردم نیاز دارند در این روزها افزایش تاب آوری است که به اعتقاد استاد اخلاق آیت الله «سید رضا حسینی مازندارنی» یاد خدا می تواند نقش بسزایی در افزایش تاب آوری و حل مشکلات مردم داشته باشد که در این باره گفتگوی با این استاد حوزه گرفته شده است که در ادامه می خوانید:

 

چرا برخی از مردم در مقابل بیماری ویروس کرونا دچار استرس و اضطراب شده اند و تاب آوری کم شده است؟

تمام مشکلات همچون استرس و اضطراب ناشی از بیماری ویروس کرونا و حتی سختی هایی که در زندگی وجود دارد ناشی از تقوای کم است.اگر تقوا وجود داشته باشد، این استرس و اضطراب از بین می رود.

 

چگونه مردم می توانند با سختی ها کنار بیایند؟

ما آیات الهی زیادی داریم که مشکل گشا هستند، خداوند در آیه ۲۸ سوره رعد می فرماید: «الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، «همان کسانى‌که ایمان آورده‌‏اند و دل‌هایشان به یاد خدا آرام مى‏‌گیرد، آگاه باش که با یاد خدا دل‌ها آرامش مى‏‌یابد». بنابراین کسی به یاد خدا باشد توجه به ذات اقدس داشته باشد، همه مسایل را فراموش می کند.

وقتی در جامعه به یاد خدا نباشیم و این بیماری که در تمام دنیا وجود دارد، برخی ها را  هراسان می کند  و این هراس به دلیل ترس از مرگ است. اگر کسی تقوا داشته باشند نمی هراسد و با مردم دنیا همدری می کند.بهترین مردم کسانی هستند که تقوا داشته باشند و این بیماری غنی و فقیر را نمی شناسد. تقوا داشتن یعنی یعنی ترس از خدا، به یاد خدا بودند، و کارهای حرام را انسان انجام ندهد.

 

به یاد مرگ بودن چه تاثیری می تواند در تاب آوری انسان ها داشته باشد؟

یک اجل داریم که از سوی ذات حق است و هیچ قدرتی نمی تواند جلوی این اجل را بگیرد اما یک اجل است که با صدقه دادن رفع بلا می شود. کسی به یاد مرگ باشد، گناه نمی کند. ویروس کرونا هم اضطراب زا است، وقتی انسان تقوا داشته باشد و دستور ذات اقدس الهی را رعایت کند، اضطراب و استرس نمی گیرد و  وقتی به یاد خدا باشیم از مرگ نمی هراسیم چون بیشترین استرس ناشی از ویروس کرونا به دلیل ترس از مرگ است.

نقش علم چگونه است؟

باید دانشگاه ها مباحثه، تحقیق و قلم در راه خد و با تقوا صورت گیرد اینگونه بسیاری از مشکلات حل می شود.

انسان ها باید با نیت خوب و اخلاص برای مردم کار کنند، مدافعان سلامت را ببینید، کار آن ها با اخلاص است و فوتشان شهادت است. چون برای خواهر و بردار دینی خود خدمت می کنند.

 

خداوند در آيه ۱۱۵ سوره مومنون می فرمايد: «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثاً وَأَنَّكُمْ إِلَیْنَا لاَ تُرْجَعُونَ» «آيا گمان برده ايد كه ما شما را بيهوده آفريده ايم و به سوى ما بازگشت نخواهيد كرد!» اینکه انسان ها بدانند آن ها به سوی خدا باز می گردند و هر کاری که انجام می دهند در راه خدمت به خدا است، هیچ ترس و اضطرابی نخواهند داشت.

انسان ها باید خدا را بخوانند و  در هر رفع گرفتاری او را صدا بزنند.

 

نقش رسانه در بالا بردن تاب آوری انسان ها به وسیله مسایل دینی را چگونه ارزیابی می کنید؟

باید در رسانه ها و سایت ها به مسایل دینی اهمیت بیشتری داده شود، مردم ما دیندار هستند باید برای آن ها مسایل دینی و آیات الهی تکرار شود اما متاسفانه کمتر به مسایل  و احکام دینی می پردازند.

چون تبلیغات دشمن برای ترویج فرهنگ غلط و غیردینی بسیار بیشتر است، اگر همین مسیر برویم نسل ما از خدا و دین فاصله می گیرند چون تبلیغات دشمن قویتر از ما است. باید مردم بیداری، هوشیاری و آگاهی های لازم را داشته باشند و تحت تاثیر دشمنان قرار نگیرند.

کد خبر 1001554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha