علی(ع) الگوی مدیران حکومت های اسلامی/ دشمن از پیاده سازی عدل علوی هراس دارد

کارشناس مذهبی با بیان اینکه حضرت علی (ع) الگوی بی نظیری برای مدیران حکومت های اسلامی است، گفت: مولود کعبه مظهر عدالت و ساده زیستی است و دشمن از اینکه عدل علوی که همان عدل الهی است در جهان همه گیر شود هراس دارد و به دنبال حذف نام علی(ع) از تاریخ است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ امروز سیزدهم رجب است سالروز ولادت مردی است که گستره آفاق را روشن می کند و شجاعتش، شجاعت تمام شجاعان را بی رنگ کرده است؛ مردی که عدالت را تفسیری عاشقانه کرده است.

 

علی بن ابی طالب(ع) همان مردی است که 13 رجب در کعبه پا به جهان گذاشت و سکوت کعبه را شکست و روزی بر بلندای شانه های خورشید با تبر معرفت خود بت های زمانه را از بین برد و به درخشش نجابتش، آغوش مهربان مظلومیت شد.

 

امیرالمومنین علی(ع) آن مقدس ترین و تابناک ترین انسان روی زمین پس از رسول الله (ص) از چنان مقامی برخوردار است که هرگز حکیمان و فقیهان و خداشناسان و عارفان با هرچه گفته اند و نوشته اند نتوانسته و نخواهند توانست او را بشناسند و بشناسانند و هرچه از فضیلت و منقبت او با شعر و نثر بسرایند و رقم بزنند و بر فراز منبرها بیان کنند، جز نمی از یم و قطره ای از اقیانوس فضایلش نخواهد بود.

 

حیدر کرار علی(ع) مصباح جمال ازلی و گوهر تابناک الهی است که از درون خانه خدا پا به عرصه وجود گذاشت تا همگان را به پرستش خدای کعبه فراخواند و پرچم های ضلالت و سیه روزی را از فراز کعبه بر زمین افکند.

 

ولادت علی (علیه السلام) در درون خانه خدا رمز و رازش این است که بدانیم قلب خانه خدا و توحید را ولایت و امامت علی تشکیل می دهد.

*نحوه ولادت مولود کعبه

هنگامی که پیامبر گرامی اسلام(ص) به سن سی سالگی رسید، حادثه ای بس بزرگ در شهر مکه روی داد که از هر جهت بی نظیر بود و بیش از هر کس به خاندان آن حضرت مربوط می شد؛ این حادثه بزرگ ولادت علی (علیه السلام) در خانه کعبه بود که گذشته از عموم دانشمندان شیعه، جمعی از علمای منصف عامه نیز آن را اعتراف دارند.

 

فاطمه مادر علی (علیه السلام) و دختراسد بن هاشم، یعنی دختر عموی شوهر خود ابوطالب بود و آن ها نخستین همسرانی بودند که به هاشم نسبت می رساندند این بانوی بزرگ زاده که افتخار پرستاری از پیغمبر خدا را داشت در روز 13 رجب سال 30 عام الفیل که درد زائیدن بر وی فشار وارد ساخت، آمد و در مقابل کعبه، خانه خدا ایستاد و گفت: پروردگار! تو را به عظمت این خانه و به مقام کسی که آن را بنا کرده است، سوگند می دهم درد زائیدن را بر من آسان گردان!

 

کسانی که ناظر بودند با کمال تعجب دیدند ناگهان ضلع بالای حجر الاسود شکست و فاطمه همسرابوطالب به درون کعبه رفت و شکاف دیوار به هم آمد و موضوع بلافاصله دهن به دهن گشت و به گوش مرد و زن مکه رسید، و همه منتظر بودند ببینند سرانجام آن ماجرای شگفت انگیز چه خواهد بود.

 

فاطمه بنت اسد سه روز را در خانه خدا به سر برد و پس از آن در حالی از شکاف بالای حجرالاسود بیرون آمد که فرزندی زیبا و نورانی را در دامن خودا داشت و آن نوزاد کسی جز علی بن ابی طالب(ع) نبود.

 

پیغمبر آینده اسلام که از ماجرا اطلاع یافته بود، در خانه ابوطالب بود و نوزاد تا آن لحظه چشم باز نکرده بود؛ نخستین باری که چشم گشود، لحظه ای بود که پیغمبر ضمن تبریک به زن عمویش نوزاد را از آغوش او گرفت و اولین نگاه نوزاد هم به روی محمد (صلی الله علیه و آله) بود و پیغمبر صورت نوزاد را بوسید و نام او را «علی» گذاشت و به عمو و زن عمویش مژده داد که نوزاد، آینده ای بس درخشان دارد.

 

*سیره و اخلاق بی نظیر امیرالمومنین علی(ع)

علی(ع) از همان کودکی در آغوش پاک پیامبر گرامی اسلام(ص) رشد و نمو کرد و با جان و دل مهرانگیزش تربیت گشت و علم و حکمت را از ایشان فراگرفت و راه و روش زندگی را مو به مو از ایشان آموخت.

 

حضرت علی (ع) تنها امیر تاریخ است که در طول ریاستش به دست خویش آسیاب می چرخاند و کفش خود را وصله می زد؛ وی یگانه عادلی است که همیشه بر پایه حق عمل می کرد و حتی اگر تمامی مردم روی زمین علیه او هم پیمان می شدند و دشمنان، دشت و بیابان را پر می ساختند، هیچ گاه هراسی به دل راه نمی داد.

 

یکی از ویژگی های حضرت علی (ع) این است که همیشه سعی می کردند بین مردم برابری و مساوات ایجاد کنند و همیشه در راه حق جنگیدند و ایشان همیشه بر این باور بودند که باید حق مظلومان را از ظالمان بگیرند و هیچ گاه خلاف این عمل نکردند.

 

امام علی (ع) نسبت به هیچ چیز ترسی نداشتند و هرگاه دشمنان ایشان دست به یکی می کردند و با ایشان به جنگ بر می خواستند با شجاعت و دلیری تمام با آن ها مبارزه می کردند و با تکیه بر حق و عدالت با آن ها می جنگیدند.

 

به گفته رسول اکرم (ص) یکی از بارزترین ویژگی های حضرت علی این است که بصیرت قضاوت کردن داشتند و سعی می کردند همیشه بر پایه حق و برابری این کار را انجام دهند؛ امام علی (ع) از دیدگاه پیامبر مقرب به درگاه الهی بودند و هیچ وقت خلاف دستورات الهی عمل نکردند.

 

*شاه مردان علی(ع) در کلام بزرگان

پیامبر گرامی اسلام(ص) این اشرف مخلوقات به حیدر کرای علی(ع) گوید: «یا علی هیچ کس خدا را نشناخت جز من و تو و هیچ کس مرا نشناخت جز خدا و تو و هیچ کس تو را نشناخت جز خدا و من »

 

امام خمینی (ره) فرمودند: «[سیزدهم رجب] روز عید مبارکی است که عدالت در عالم متولد شده است، روزی است که امیرالمؤمنین - سلام الله علیه - به دنیا آمدند که مظهر همه‏ عدالت ها و اعجوبه عالم هستند و از صدر عالم تا ابد به جز رسول اکرم کسی به فضیلت او نیست.»

 

مقام معظم رهبری در مورد حضرت علی (ع) می فرمایند: «امیرالمؤمنین علیه السلام یک الگوی کامل برای همه است. جوانیِ پرشور و پرحماسه او الگوی جوانان است. حکومت سراسر عدل و انصاف او الگوی دولت مردان است. زندگی سراپا مجاهدت و سراپا مسئولیت او الگوی همه مؤمنان است. آزادگی او الگوی همه آزادگان جهان است. سخنان حکمت آمیز و درس های ماندگار او الگوی عالمان و دانشمندان و روشن فکران است.»

 

*معرفی شخصیت علی(ع)توسط خدواند سبحان

فرارسیدن سالروز ولادت امیرالمومنین علی(ع) بهانه ای شد تا به شناخت و معرفی این الگوی بی همتا بپردازیم و در این راستا به سراغ قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی رفتیم. حجت الاسلام«غلامحسین نوفرستی» در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: شخصیت حضرت علی(ع) شخصیتی است که توسط خداوندمتعال و پیامبر گرامی اسلام(ص) معرفی شده است.

 

وی در ادامه بیان کرد: در آیات قرآن کریم به مقام حضرت علی(ع) اشاره شده است و روایات مختلفی از پیامبر گرامی اسلام(ص) در خصوص امیرالمومنین علی (ع) وجود دارد.

 

نحوه ولادت حضرت علی(ع) و خاص بودن ولادت ایشان بفرمایید؟ یکی از ویژگی های خاص امیرالمومنین علی(ع) این است که ایشان مولود کعبه هستند و وجود و ولادت حضرت علی(ع) پیام های بزرگی را به دنبال دارد.

 

علمای اهل سنت صراحتا بیان می کنند که قبله همه ما کعبه و قبله کعبه، علی(ع) است و برخ از علمای مسیحی از کعبه به عنوان پوسته یاد می کنند و می گویند که حضرت علی (ع) مغز و هسته و باطن کعبه است و این موضوع یک سند افتخار برای شیعیان است که پیرو امیرالمومنین علی(ع) هستند.

 

برخی از بزرگان تشبیه زیبایی بین ولادت حضرت علی(ع) و ولادت حضرت عیسی(ع) دارند. حضرت مریم(س) سال ها خادمه بیت المقدس بودند و هنگام ولات حضرت عیسی(ع) به ایشان دستور داده شد تا بیت المقدس را ترک کنند و در زیر درخت خرما ایشان به دنیا آمدند.

 

اما هنگامی که زمان ولادت حضرت علی (ع) فرا می رسد دیوار کعبه توسط خداوند به عظمت امیرالمومنین(ع) شکافته می شود و فاطمه بنت اسد سه روز در این مکان مقدس تا زمان ولادت حضرت علی(ع) مهمان خدا می شود.

 

کدامیک از فضایل امام علی(ع) در میان ملل جهان مشهور و معروف است؟ حضرت علی (ع) حقیقت عدل و معنویت است و انسانیت با وجود امیرالمومنین علی(ع) معنا پیدا می کند و ایشان مظهر عدالت هستند و اندیشمندان جهان به این موضوع اعتراف کرده اند.

 

دشمن با استفاده از فضای مجازی و ابزارهای مختلف تلاش می کند تا جهان با وجود شخصیت حضرت علی(ع) و اهل بیت(ع) آگاه نشود اما جریان حق می تواند با استفاده از فضای مجازی شخصیت حضرت علی(ع) را برای جهانیان معرفی کند و روز به روز تاثیرگذاری فرهنگ اهل بیت(ع) را در جهان شاهد هستیم.

 

مهم ترین خصلت سبک زندگی حضرت علی(ع) چیست و چرا ایشان ساده زیستی را انتخاب کردند؟ حضرت علی(ع) و سایر ائمه اطهار(ع) می توانستند بهترین زندگی از نظر ظاهر و مادیات داشته باشند اما برای آنان مهم نبود و سعی آنان این بود تا با آحاد جامعه به خصوص با طبقه های ضعیف ارتباط معنوی برقرار کنند.

 

حضرت علی (ع) در مقابل مستکبران و دشمنان در جنگ های مختلف با شجاعت و عزت با شدت برخورد می کردند اما در مقابل ضعفا و مستمندان و یتیمان به گونه ای برخورد داشتند تا این افراد احساس حقارت نکنند و این موضوع درس بزرگی به ما می دهد.

 

ساده زیستی و زُهد به معنای حقیقی یکی از ویژگی های برجسته زندگی امیرالمومنین علی(ع) است به نحوی ایشان زندگی خود را دنبال کردند تا روح قناعت و ساده زیستی رشد کند و محبت به دنیا جایی در زندگی ایشان وجود نداشت.

 

دولت اسلامی چه نکاتی را باید از سیره علی(ع) بیاموزد و الگو بگیرد؟در این دوران باید مدیران حکومت های اسلامی از حضرت علی(ع) در زمینه مباحث استکبارستیزی و مقابله با جریانات نفاق و پیاده سازی عدل الهی الگوبرداری کنند.

 

عشق و پیوند عمیق حضرت علی(ع) با بدنه اهل ایمان و داشتن روحیه شجاعت در مقابل دشمنان از جمله موضوعات مهمی است که مدیران حکومت های اسلامی باید به آن توجه داشته باشند چرا که مردم به نحوه فعالیت و برخورد آنان نگاه می کنند.

 

چرا حضرت علی(ع) بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) سکوت کردند و این موضوع چه تاثیری بر روی مستحکم شدن اسلام گذاشت؟ نقش ائمه اطهار(ع) از دوران امیرالمومنین علی (ع) تا امام سجاد (ع) این بود که ریشه و اساس اسلام را حفظ کنند چرا که دشمنان به دنبال این بودند تا اصل و ریشه اسلام را نابود کنند.

 

پیامبر گرامی اسلام(ص) طی 23 سال بساط شرک و کُفر را در هم پیچیدند و دشمنان بعد از رحلت ایشان به میدان آمدند تا جلوی اسلام را بگیرند و آن را از بین ببرند و حضرت علی(ع) در آن موقعیت تلاش می کردند تا وحدت و انسجام اسلامی را حفظ کنند و اصل اسلام دچار خدشه ای نشود.

 

در دوران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) موقعیتی فراهم شد تا حقیقت اسلام به صورت آشکار برای مردم بیان شود و این موضوع تا زمان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) ادامه داشت و دشمن از ترس فراگیرشدن اسلام ایشان را به طوس آوردند و بعد از ایشان جلوی ارتباط ائمه اطهار (ع) را مردم را گرفتند.

 

امیرالمومنین علی(ع) جریانات سیاسی و انحرافی را به گونه ای مدیریت کردند که درخت نوپای اسلام ضربه نخورد و اصل و اساس اسلام حفظ شود و از آن به خوبی مراقبت کردند و نگذاشتند وحدت اسلامی دچار آسیب شود.

 

آیا امام علی(ع) در نهج البلاغه به امام زمان(عج) اشاره کرده اند؟ امیرالمومنین علی(ع) فرمودند که روزی فرا می رسد که دشمنان اسلام رام خواهند شد و این روزها مشاهده می کنیم که بسیاری از بزرگان مسیحی به شیعه شدن روی آورده اند.

 

با توجه به بیان و وعده حضرت علی(ع) روزی خواهد آمد که همین اروپا و آمریکا که با تمام ابزارها به دنبال از بین بُردن اسلام هستند روزی مدافع اسلام خواهند شد و اسلام آن قدر خواهد تابید که جایی برای سایر وجود نخواهد داشت و این وعده در قرآن کریم نیز آمده است و حضرت علی(ع) نیز گوشزد کردند که مبادا این گروه ها از شما سبقت بگیرند.

 

در خصوص نهج البلاغه و تاثیر آن بر زندگی بشر بفرمایید؟ میزان توجه به نهج البلاغه را چگونه ارزیابی می کنید؟ طبق گفته پیامبر گرامی اسلام(ص) بین قرآن و اهل بیت (ع) جدایی وجود ندارد اما متاسفانه هنوز قرآن کریم در بین ما مسلمانان غریب است.

 

نهج البلاغه به عنوان تالی قرآن متاسفانه در جامعه غریب است و کمتر به آن توجه می شود. نهج البلاغه در مباحث مختلف زندگی بشر از جمله مباحث فردی، اجتماعی و مدیرت جامعه باید نقش اساسی داشته باشد اما بعد از 43 سال پیروزی انقلاب اسلامی هنوز به نهج البلاغه توجه کافی نشده است.

 

علت ترسیدن و هراس دشمن از نام علی(ع) چیست؟ دشمن تلاش می کند تا نام علی(ع) را حذف کند اما اکنون با توجه به ابزارهای پیشرفته رسانه ای به لطف خداوند متعال نمی توانند این امر را محقق کنند و به آرزوی خود برسند.

 

با توجه به اینکه اسلام مکتب معرفت و عدالت است دشمن هراس دارد که اسلام حقیقی به جامعه ارائه و در جهان پیاده سازی شود و دشمن به دنبال این است تا اسلام و شخصیت حضرت علی(ع) را تحریف کنند و خودشان را امروز باخته اند و از حقیقت اسلام ناب و عدل علوی که همان عدل الهی است وحشت دارند.

 

در این دوران مقام معظم رهبری بر روی جهاد تبیین تاکید دارند تا عوام و خواص در حد بضاعت خود به بیان و معرفی اسلام ناب بپردازند و جلوی تحریفات دشمن را بگیرند.

 

 

کد خبر 1148544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha