رسیدگی به مالیات بر ارزش افزوده‌ها با تأخیر انجام می‌شود

کارشناس ارشد امور مالیاتی تأخیر در رسیدگی به ارزش افزوده‌ها را از بزرگترین چالش‌های این نظام مالیاتی دانست.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سیاوش غیبی پور، کارشناس ارشد امور مالیاتی در برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفتگو در مورد تأثیر مالیات بر ارزش افزوده بر حوزه تولید گفت: قاعده این نوع مالیات این است که افراد برای مصرف بیشتر باید مالیات بیشتری بپردازند.

وی افزود: در این نوع مالیات که فراگیرترین مالیات است فرآیند ارزش افزوده هر بخش از واردات و تولید داخل گرفته تا مصرف پیش بینی شده اما سازوکارهای اجرایی در کشورمان هنوز متفاوت است.

کارشناس ارشد امور مالیاتی گفت: سازمان امور مالیاتی طی یک سال اخیر استقلال اداره و معاونت مالیات بر ارزش افزوده را کاهش داد و این اداره را در قسمت مالیات های مستقیم ادغام کرد که این کار به نفع مودیان مالیاتی است.

غیبی پور شفافیت اطلاعاتی و داده ای را از بهترین مزایای این قانون برشمرد و گفت: این قانون نوعی ابزار کمکی برای مالیات مستقیم محسوب می شود.

وی افزود: ورود مأمور مالیاتی به اطلاعات فعالان بخش تولیدی آسان است و به راحتی می تواند فعالیت های اقتصادی این بخش را ردیابی و محاسبه کند اما بخش بزرگی از ساختار اقتصادی کشور ما هنوز شفاف نیست و اطلاعات ثبت نمی شوند که این به تولیدکننده ضرر می زند.

این کارشناس ارشد امور مالیاتی تأخیر در رسیدگی به ارزش افزوده ها را از بزرگترین چالش های این نظام مالیاتی دانست و گفت: اگر در سال های آینده فاصله رسیدگی ها کمتر و دقیق تر شود می توان قضاوت بیشتری روی اسناد و فاکتورها داشت که به نفع تولیدکنندگان هم خواهد بود.

غیبی پور با بیان اینکه برخی واحدهای تولیدی به خاطر مالیات بر ارزش افزوده تعطیل شده اند، گفت: البته فقط ارزش افزوده نیست که منجر به این موضوع شده بلکه عوامل دیگری از جمله شرایط وام های بانکی نیز موثرند.

وی قانون «مالیات بر ارزش افزوده» را از نظر وصول و نه تولید یکی از مترقی ترین قوانین کشور خواند و افزود: 37 درصد از وصولی های مالیاتی کشور از این منبع است.

کارشناس ارشد امور مالیاتی با بیان اینکه مالیات ستانی سنتی جوابگوی رشد درآمدهای دولتها نیست، گفت: ارزش افزوده یک نظام نوپای مالیاتی است و از آنجایی که بیشتر اطلاعات آن به حوزه بانکی برمی گردد می تواند کمک کننده باشد.

کد خبر 1019723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha