ساده‌زیستی مسئولان و مبارزه با فساد از شاخصه‌های اصلی فرهنگ علوی است

پورعیسی ساده‌زیستی مسئولان و مبارزه با فساد را از جمله شاخصه‌های اصلی فرهنگ علوی دانست و گفت: مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای در واقع تجلی فرهنگ علوی هستند.

حجت‌الاسلام«حمید پورعیسی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت ضمن تبریک ایام‌البیض و ایام ولادت امام علی(ع) به همه مسلمانان به ویژه شیعیان اظهارکرد: امیدواریم با کمک خداوند متعال ویروس منحوس کرونا از میان برداشته شود تا بازهم مانند گذشته بتوانیم جشن‌های این ماه پرخیر و برکت را با شور و هیجان و با حضور همه دلدادگان برگزار کنیم.

 

معاون علمی و پژوهشی بنیاد بین‌المللی غدیر گیلان یکی از ابعاد مهم فرهنگ علوی را ولایت‌پذیری بیان داشت و تصریح کرد: فرهنگ علوی یکی از پدیده‌های نوظهوری است که ما الان در جوامع انسانی داریم به بیان دیگر از زمانی که خداوند متعال ولایت و امامت را به عنوان یک اصل حاکمیتی برای همه دنیا و بشریت تثبیت کرد به پیامبر اکرم(ص) دستور داد تا این فرهنگ معرفی بشود.

 

وی فرهنگ علوی را در فرآیند تاریخی یک فرهنگ ظلم‌ستیز، مقاوم، پشتیبان محرومان، فعال در حوزه محرومیت‌زدایی و نظایر این‌ها خواند و تصریح کرد: ساده زندگی کردن مسئولان و حاکمان و همگام بودن مسئولان با مردم، توجه به مردم و ضعفا و توجه به عدالت اسلامی، الهی انسانی در جامعه ماحصل فرهنگ علوی و شاخصه‌های آن است.

 

عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه از حیث جامعه شناختی بسیاری از پدیده‌ها نظیر عدالت برای انسان‌ها جذابیت دارد یادآور شد: شاخصه اصلی فرهنگ علوی عدالت است زیرا مؤلفه‌هایی مانند عدالت، انصاف، محرومیت‌زدایی و مبارزه با ظلم در فطرت انسان‌ها نهادینه شده بنابراین فرهنگ علوی برای انسان‌ها جذابیت دارد.

 

معاون علمی و پژوهشی بنیاد بین‌المللی غدیر گیلان همخوانی با فطرت انسان‌ها را شاخصه مهم دیگر فرهنگ علوی دانست و اذعان کرد: فرهنگ علوی باید در دست کسانی باشد که در همان مسیر حرکت می‌کنند از طرفی باید توجه داشته باشیم که فرهنگ علوی علاوه بر ابعاد فرهنگی، اجتماعی، دینی، مذهبی از حیث بعد سیاسی و حاکمیتی در چه چیزهایی می‌تواند تجلی پیدا کند. 

 

پورعیسی شاخص‌ترین و متجلی‌ترین نهادی که امروزه می‌تواند فرهنگ علوی را به جامعه و به دنیا بشناساند نظام روحانیت دانست و اضافه کرد: روحانیت دینی و اسلامی ما به دو دسته اهل سنت و شیعه تقسیم می‌شوند از طرفی این فرهنگ علوی و آن ادبیات حضرت امیرالمؤمنین(ع) و حاکمیت اسلامی به معنای علوی در پادشاهان و حکمرانان اهل سنت کشورهای اسلامی این‌چنینی دیده نمی‌شود.

 

وی تدوین بحث اجتهاد، پویایی اجتهاد و پویایی مسائل دینی در روحانیت شیعه و وجود مراجع تقلید و کارشناسان خبره در نظام روحانیت را مورد توجه قرار داد و گفت: امروزه این تجلی فرهنگ علوی را ما در نظام روحانیت و در مراجع می‌بینیم از سوی دیگر بحث ولایتی که خداوند متعال در قرآن کریم فرموده باید در جامعه رهبری شود و متجلی‌‌ترین نماد فرهنگ علوی هم در نظام ولایت‌فقیه قابل مشاهده است.

 

عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه داشتن تهذیب نفس، عدالت، شجاعت، تدبیر، عالمیت، اعلم بودن نسبت به بقیه مراجع و شجاع بودن را از خصوصیات ولایت فقیه که در احادیث گفته شده است اعلام کرد و اظهار داشت: اینها مواردی هستند که ما در نظام روحانیت شیعه می‌بینیم که در ولایت‌فقیه تجلی پیدا کرده است.

 

معاون علمی و پژوهشی بنیاد بین‌المللی غدیر گیلان با تاکید بر اینکه اجرایی کردن و جهانی کردن فرهنگ علوی توسط نظام ولایت‌فقیه محقق می‌شود و این موضوع را دنیا و دشمنان دین هم فهمیده است افزود: نظام ولایت‌فقیه در قرن بیستم نظام ابتکاری حضرت امام خمینی(ره) بعد از حاکمیت معصومین(ع) (البته معصومین ما غیر از دوران حضرت امیرالمؤمنین(ع) حاکمیت به این معنا را نداشتند) است که در نظام جمهوری اسلامی ایران تجلی پیدا کرد.

 

پورعیسی نظام جمهوری اسلامی را در سایه داشتن اصل ولایت‌فقیه بهترین مرجع برای نهادی که می‌تواند فرهنگ علوی را به دنیا شناسانده و در جامعه ما پیاده کند دانست و عنوان کرد: مبارزه با فساد یکی از شاخصه‌های اصلی فرهنگ علوی است که امروزه می‌بینیم افرادی که واقعا مقیدند و به نظام ولایت‌فقیه اعتقاد دارند شجاعانه در حال مبارزه با فساد و ظلم چه از حیث قضایی، چه در دنیا از حیث نظامی و از لحاظ سیاسی و اجتماعی هستند.

 

وی با بیان اینکه در رأس شخصیت‌هایی اینچنینی که در فرهنگ علوی تربیت شده‌اند مقام عظمای ولایت حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای را داریم تصریح کرد: ایشان در واقع تجلی فرهنگ علوی هستند و این فرهنگ متعالی دارد به این صورت خودش را به دنیا نشان می‌دهد از طرفی دشمنان سه دهه به دنبال این هستند که آن نوک پیکان تیرهای خودشان را به سمت و سوی ولایت فقیه ببرند.

 

عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نظام علوی باید در سایه نظام ولایت‌فقیه پیاده‌سازی شود خاطرنشان کرد: مزدورها و دشمنان از تمام ابزارها برای تضعیف ولایت‌فقیه استفاده می‌کنند به طوری‌که تاکنون از هیچ توطئه‌افکنی فروگذار نکردند زیرا می‌دانند که ولایت‌فقیه استمرار حرکت انبیاء(ع)، حرکت علوی، ائمه معصومین(ع) و اجرایی کردن قرآن است بنابراین درصدد این هستند که قانون اساسی ولایت‌فقیه نداشته باشد.

کد خبر 1031021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha