مساجد باید کارکرد فرهنگی را در کنار اقدامات عبادی داشته باشند

حجت الاسلام محمدی لائینی در خطبه های مجازی امروز(۱۵اسفند) به سالروز تشکیل کانون های فرهنگی هنری مساجد اشاره کرد و گفت: مساجد باید کارکرد فرهنگی را در کنار اقدامات عبادی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین«محمد باقر محمدی لائینی» در خطبه مجازی امروز(۱۵اسفند) با اشاره به در پیش بودن بعثت پیامبر رسول خدا(ص)، بیان کرد: حضرت علی (ع) در جمله دیگری به توصیف پیامبر بزرگوار اسلام پرداخت، خداوند پیغمبر را سبب رحمتش قرار داده است گاهی گفته می‌شود که باید اسلام رحمانی را ترویج کنیم و برخی شعار اسلام رحمانی سر می‌دهند.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران افزود: ما باور داریم که اسلام دین رحمت بوده و پیامبر اکرم دری از رحمت است اما کسانی که دم از اسلام رحمانی می‌زنند هدف درستی ندارند، مقصودشان این است که اسلام باید یکپارچه رحمت و عطوفت بوده و در آن خبری از دفاع و جنگ،  قصاص، برخورد و خشم و غصب نباشد.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی تصریح کرد: هدفشان این است که این اسلام، آمریکایی باشد، در حالی که اسلام ناب برای خودش حکومت و فلسفه سیاسی دارد، لازمه حکومت این است که با عوامل ناامن‌کننده و متجاوز به حقوق ضعفا برخورد شود.

 

خطیب جمعه ساری با اشاره به اینکه حکومت در رابطه با این جور مسائل نباید ساکت باشد، گفت: کدام حکومت در دنیا وجود دارد که با عوامل ناامن کننده مبارزه نکند؟ زندان و دستگاه قضایی نداشته باشد و با غاصبان و ظالمان برخورد نکند؟ حکم‌رانی به معنای ایجاد زمینه‌های حفظ حقوق شهروندان و مردم است.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی ادامه داد: همه کشورها دارای قوای مسلح امنیتی، اطلاعاتی و قوه قضاییه هستند تا با عوامل و جرائم برخورد شود، اسلام نیز حکومت دارد پس برنامه برخورد با غاصبان و جانیان را نیز در نظر گرفته است، مگر اینکه مقصودشان این باشد که اصلا حکومت نداشته باشیم!

 

وی اذعان کرد: اسلام اگر حکومت نداشته باشد برای زندگی مردم هم برنامه نخواهد داشت پس می‌شود اسلامی که یک عقیده فردی داشته و هیچ ربطی به اجتماع ندارد،  یعنی همان سکولار! همان بلایی که بر سر مسیحیت آوردند، دینی رحمانی و تبشیری که سراسر لبخند بوده و بشارت می‌دهد در آن خبری از جهاد نیست.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی یادآور شد: اسلام رحمانی همان اسلام آمریکایی است نه اسلام حضرت مهدی(عج)! سوال اینجا است که آیا دین اسلام در مقابل حقوق مظلوم باید ساکت و بی‌تفاوت باشد؟ دین اسلام عقل و فطرت دارد، کسی که می‌گوید دین نباید کاری به ظالمان، غاصبان و مستکبران داشته باشد در واقع به اکثریت جامعه ظلم می‌کند و دین خدا نیست.

 

خطیب جمعه ساری تاکید کرد: چیزی که دشمنان دین ما می‌گویند سراسر غلط است و با قرآن و سیره پیغمبر نمی‌سازد و فقط باب طبع مستکبران است، می‌گویند اسلام باید همچون خدا مهربان باشد و خبری از عذاب و جزای اعمال نباشد، در حالی که ما رحمت غالب توام با خشم داریم و نه رحمت خالص! رحمت خدا فقط شامل لبخند نیست بلکه نسبت به ظالمان و عوامل ناامن‌کننده جهان عکس العمل دارد.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با اعلام اینکه در قرآن کریم ۱۱۳ سوره مزین به جمله " بسم الله الرحمن الرحیم" است، گفت: این نشان از رحمت خدا دارد ولی در سوره نمل آیه ۳۰ یک بار دیگر کلمه بسم الله تکرار می شود، پس ۱۱۴ بار به نام خدا و رحمتش قسم خورده شد.

 

وی اضافه کرد: دشمنان دین همچون غاصبان انگلیسی سال‌ها پیش ایران را اشغال کرده بودند و فاجعه قحطی را بر ایران تحمیل کردند که در پی آن حدود ۹ میلیون نفر از هم‌وطنان ما از بین رفتند، نباید به حرف‌های امروزشان توجه کنیم بلکه باید سابقه‌شان را دنبال کنیم و بدانیم که چه جنایت‌کاران و جلادهای تروریستی هستند که اتوکشیده پشت میزها ظاهر می‌شوند.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی بیان کرد: اسلام برای مظلومان رحمت و برای ظالمان برخورد دارد، ولی قدرت‌های استکباری رحمتشان برای خودشان برخوردشان با ضعفا است، اگر حکومت اسلامی ما عده ای را با قرار دادن در زندان مجازات می‌کند این به معنای پوششی از رحمت صورت می گیرد تا متنبه شوند.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران، با اشاره به آغاز هفته احسان و نیکوکاری، اظهار کرد: امسال با شعار عیدی برای همه این مناسبت را گرامی می‌داریم و از همه مردم می‌خواهیم که در این ایام به فکر ضعفا باشند و احسان را سر لوحه امور قرار دهند و به‌خصوص در ساخت زائرسرایی که در مشهد در دست ساخت است و ۷ هزار زیربنا دارد مشارکت کنید.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی عنوان کرد: از دو هفته قبل تاکنون اعلام کردیم که مردم مازندران می‌توانند در ثواب ساخت زائرسرای مازندرانی‌ها شریک باشند، قیمت هر متر حدود ۵ میلیون تومان است، هر کسی مایل است با دفتر ما تماس گرفته و صدا و سیما شماره حساب‌ها را اعلام می‌کند تا همه مردم در این خیر شرکت کنند.

 

وی با اشاره به اینکه در آستانه شهادت امام  هفتم موسی بن جعفر (ع) قرار داریم، بیان کرد: به فرموده این حضرت باید در دنیا طوری زندگی کنید که گویی از خود خانه و مکانی نداشته و مستاجر هستید.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی گفت: ۱۵ اسفند روز درخت کاری است باید درخت بکاریم و به درخت‌های کاشته شده تجاوز نکنیم و میراث گذشتگان را حفظ کنیم، ۱۸ اسفند سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی مساجد است مساجد باید کارکرد فرهنگی را در کنار اقدامات عبادی داشته باشند.

 

وی وجود کانون‌های فرهنگی هنری در کنار مساجد را الزامی دانست و افزود: این کانون ها نقش مهمی در احیای کارکرد فرهنگی مسجد دارند.

 

خطیب جمعه ساری، گفت: همان روز سالروز فتح قلعه خیبر به دست مولا امیرالمومنان علی (ع) است این امام این ارزش را از خود به جای گذاشت امیدواریم قلعه خیبر اسرائیل غاصب و صهیونیست‌ها به دست مقام معظم رهبری و سردار سلیمانی‌های امروز و فردا فتح شود.

 

حجت السالام محمدی لائینی با اشاره به مبعث پیامبر، ادامه داد: مبعث به‌معنای برانگیخته شدن است باید از بعثت پبامبر به جان و دل ما انسان‌ها نسیمی بوزد تا برانگیخته شویم و در بیرون تغییری اتفاق بی‌افتد باید از آن بعثت به بعثت درون و جان پلی بزنیم، در ملت ما بعثتی ایجاد شد که این حکومت بی نظیر را ایجاد کردند.

 

وی اذعان کرد: این تحول شگرف و انقلاب با عظمت با برکات فراوان به وجود آمده است، نمونه‌ای از این برکات؛ ثبات و امنیت و حفظ تمامیت عرضی و حفاظت از مرزها است که آماج تهدید جدی دشمنان قرار دارد، معجزه انقلاب از آن بعثت درونی و نبوی سرچشمه گرفته است.

 

حت الاسلام محمدی لائینی یادآور شد: همانطور که می‌دانیم در دو جنگ جهانی اول و دوم ایران بی‌طرف بود اما تجاوز صورت گرفت و بخش‌هایی از خاک جدا شدند که نتیجه بی عرضه‌گی شاهان ترسو بود که سربازان و لشکریان سال‌ها صاحب اختیار جان، مال و ناموس این مملکت بودند، ولی در هشت سال دفاع مقدس همه دنیا پشت صدام بودند اجازه ندادیم یک سانت از خاک از کشور را کم کنند که معجزه بعثت پیامبر (ص) است.

کد خبر 1034224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha