اما و اگرهای کرونایی سفرهای نوروزی در ایلام/ تناقض گویی مسئولان استان

در حالی که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و استانداری ایلام، ممنوع بودن سفرهای نوروزی را اعلام کرده اند، مسئولان میراث فرهنگی از برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی خبر می دهند.

خبرگزاری شبستان -ایلام: استان ایلام یکی از مناطق گردشگرپذیر کشور به شمار می رود، این استان در ایام نوروز پذیرای بسیاری از گردشگران و مسافران نورزی است، اما امسال به دلیل شرایط کرونا هنوز تصمیم نهایی برای ورود گردشگران و مسافران به استان گرفته نشده است.


البته این قضیه نیز در سطح کشور نیز مطرح است چراکه در حالی که ستاد ملی کرونا هنوز نقشه راه سفرهای نوروزی را تعیین نکرده، ۳ وزارتخانه راه، بهداشت و گردشگری هنوز نتوانسته اند بر سر لغو یا انجام سفرهای نوروزی به تفاهم برسند.


جالب اینجانست در ایام نوروز بسیاری مسافران نورزی استان ایلام از استان خوزستان هستند و به دلیل وجود بیماری کرونای انگلسی امسال سفرها با چالش های زیادی مواجه است.


در ایام نوروز استان ایلام هیچ گونه مسافری نمی‌پذیرد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام در همین زمینه  اظهار کرد: در ایام نوروز استان ایلام هیچ گونه مسافری نمی‌پذیرد و سفر به مناطق با وضعیت قرمز و نارنجی نیز ممنوع است.

رعایت فاصله در اجتماعات ایلام وضعیت مناسبی ندارد - خبرگزاری مهر | اخبار  ایران و جهان | Mehr News Agency
«جمیل صادقی» به اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی در ایلام اشاره  کرد و افزود: از امروز و به مدت یک هفته دیگر پایانه مسافربری مهران در مرز بین المللی این شهرستان با کشور عراق به علت شرایط قرمز کرونایی این کشور تعطیل است.


 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اشاره به افزایش شیوع بیماری کرونا در استان، تصریح کرد: ایلام جز ۳ استانی است که رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در آن کاهش یافته است.


وی به اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی در ایلام اشاره و خاطرنشان کرد: از امروز و به مدت یک هفته دیگر پایانه مسافربری مهران در مرز بین المللی این شهرستان با کشور عراق به علت شرایط قرمز کرونایی این کشور تعطیل است.


دو تهدید برای شیوع موج جدید کرونا در استان ایلام
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز  با تقدیر از تلاش و اهتمام و مجموعه اعضای ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا، دستگاه های مختلف و مجموعه خدوم حوزه‌های بهداشت و درمان سطح استان، اظهار کرد: خوشبختانه با وجود قرمز بودن وضعیت استان خوزستان و هم مرز بودن با کشور عراق به عنوان دو تهدید برای شیوع موج جدید کرونا در استان ایلام، با تلاش اعضای ستاد استانی و شهرستانی مقابله با کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم و همراهی ارزشمند آنان، استان ایلام همچنان در شرایط باثباتی قرار دارد.


«محمد کریمیان» تصریح کرد: این هفته متاسفانه بر حجم بستری‌ شدن بیماران در شهرستان دهلران اضافه شده و شهرستان آبدانان نیز موارد ابتلا به بیماری کرونا  در آن افزایش یافته است.

افزایش شمار مبتلایان کرونا در ایلام/رفع کمبودهای پزشکی در استان

وی افزود: اگر پروتکل‌های بهداشتی به درستی اجرا نشود و سختگیرانه عمل نگردد و ترددها مورد نظارت قرار نگیرد، قطعاً بر روی شرایط با ثبات استان اثر منفی خواهد گذاشت.

 

کریمیان بیان کرد: در خصوص مرز بین‌المللی مهران و تردد  در این مرز، از دستورات و تصمیمات جناب نوذری، سرپرست محترم استانداری ایلام تقدیر و تشکر می شود.

 

 امسال هیچ برنامه ای برای پذیرایی از مسافران نوروزی نداریم
سرپرست استانداری ایلام نیز با اشاره به نزدیک شدن به ایام تعطیلات سال نو، اظهار کرد: در این میان نیز به همراهی و همدلی مردم و مسئولان برای مهار کرونا نیازمند هستیم.

 

«محمد نوذری» نسبت به ساده انگاری کرونا در ایام تعطیلات نوروزی هشدار داد و گفت: به خاطر شیوع بیماری کرونا همچون سال چادر زنی ممنوع است.

مدرسه و درمانگاه برای اتباع خارجی در ایلام ساخته می شود

وی در ادامه گفت: از مردم خواهش می‌کنیم برای حفظ سلامتی خودشان امسال نیز در ایام عید از سفر صرف‌نظر کنند.


نوذری با  بیان اینکه امسال هیچ برنامه ای برای پذیرایی از مسافران نوروزی نداریم، افزود: با توجه به شیوع بیماری جهش یافته کرونا فرمانداران به دقت مسائل را رصد کنند و در این زمینه به صورت هفتگی از آنان ارزیابی به عمل خواهد آمد.

 

سرپرست استانداری ایلام با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم برای یک هفته دیگر مرز مسافرتی مهران بسته شود، تصریح کرد: سبک زندگی که مردم در یک سال گذشته در پیش گرفته‌اند، همچنان باید برای یک سال دیگر هم حفظ شود.

 

کنترل ۶ ورودی به استان ایلام

رئیس پلیس راه استان ایلام نیز در این خصوص اظهار کرد: با توجه به افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان‌های همجوار و به ویژه استان خوزستان، پلیس رامحور اصلی ایلام - مهران بازگشایی شد - ایسناه انتظامی استان به همراه عوامل انتظامی در ۶ ایستگاه ورودی استان مستقر و نسبت به کنترل وسایل نقلیه اقدام می‌کنند.

 

سرهنگ «رضا همتی زاده» افزود: برابر مصوبات ستاد ملی کرونا ورود وسایل نقلیه شخصی با پلاک استان خوزستان به داخل استان ممنوع بوده و در صورت مشاهده نسبت به عودت آنها اقدام می‌شود.

 

وی با بیان اینکه از ابتدای آذر ماه تا کنون بیش از ۵۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه مورد ارشاد و عودت شده‌اندف گفت: از هم استانی‌های عزیز تقاضا می‌شود از تردد به استان‌های جنوبی کشور بویژه استان خوزستان به منظور پیشگیری از انتقال این ویروس منحوس اجتناب کنند.


برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی در استان ایلام

در حالی که  مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام و سرپرست استانداری ایلام از ممنوع بودن سفرهای نوروزی به استان خبر می دهند، اما مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام، گفت: تمامی برنامه‌های دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر با هماهنگی کمیته استانی مقابله با ویروس کرونا، اجرا می‌شود.

 

«عبدالمالک شنبه‌زاده» یادآور شد: با توجه به طرح سفر هوشمند و ایمن، همه تأسیسات گردشگری ملزم هستند از طریق سامانه جانا و ماسک اطلاعات بیماران را رصد و از پذیرش مبتلایان به ویروس کرونا، خودداری کنند.

 

وی تصریح کرد: با توجه به ثبت اطلاعات تمام مراکز اقامتی مجاز استان در سامانه جانا، تنها مسافرانی که اقدام به رزرو اقامت کرده‌، اجازه تردد و اقامت در استان را دارند، تمامی تأسیسات گردشگری اعم از هتل، مهمان پذیر، کمپ، ‌اقامتگاه‌های بوم‌گردی ملزم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بوده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف و پذیرش بیماران مبتلا به ویروس کرونا، واحد مربوطه پلمب خواهد شد.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گرشگری و صنایع‌دستی ایلام افزود: سفرها در قالب تور و از طریق آژانس‌های مسافرتی دارای مجوز و تحت نظر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که در سامانه ثبت تور کد دریافت کرده‌اند، امکان‌پذیر خواهد بود.

دستگیری یک باند حفاران غیر مجاز آثار تاریخی در بخش سیوان ایلام

 

وی با بیان اینکه هرگونه تجمع و استقرار چادرهای مسافرتی در محل‌های عمومی ممنوع است،  گفت: به‌منظور پیشگیری از شیوع کرونا، مدیران تمامی شهرستان‌ها به‌عنوان ناظر شهرستان مربوطه علاوه بر تشدید بازدیدهای نظارتی در طول شبانه‌روز، نسبت به ارسال گزارش بازدید به دبیرخانه ستاد، اقدام کنند.

 

شنبه‌زاده از ممنوعیت فعالیت مدارس و دیگر مراکز اقامتی در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ که مجوز فعالیت ندارند، خبر داد و  افزود: نمایشگاه فروش محصولات صنایع‌دستی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و متناسب به مصوبات ستاد ملی کرونا در محل قلعه والی شهر ایلام برگزار می‌شود.


وی بیان کرد: آماده‌سازی موزه‌های استان و نصب تابلوهای معرفی آثار تا قبل از نوروز و آموزش نیروهای تأسیسات گردشگری در خصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط دبیرخانه ستاد در دستور کار قرار دارد.


مدیرکل میراث‌فرهنگی، گرشگری و صنایع‌دستی ایلام خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کرونا هنور باید منتظر ستاد مرکزی کرونا بود چرا که با توجه به شروع ویروس کرونا افزایش سفرها منجر به افزایش بیماری کرونا در استان می شود.

 

آنچه مسلم است،  این روزها خبرهای خوبی از شیوع کرونا به ویژه کرونای انگلیسی در استان های همجوار با استان ایلام از جمله استان خوزستان به گوش نمی رسد، از طرفی استان ایلام همه ساله در روزهای نوروز پذیرای مهمانان و گردشگران بوده است به ویژه اینکه تعداد کثیری از این مهمانان نیز شامل افراد بومی استان است که فی الحال در مناطق دیگر کشور ساکن هستند و روزهای پایانی سال بهترین وقت برای دید و بازدید و گردشگری است، اما اگر  شرایط ورود و خروج مسافران نوروزی در استان کنترل نشود، باید منتظر خارج شدن استان از وضعیت با ثبات شیوع بیماری کرونا باشیم.

 

کد خبر 1035258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha