افزایش رایزن های اقتصادی در منطقه جهش تولید را محقق می کند

حجت الاسلام اکرمی با اشاره به ظرفیت ایران در تجارت منطقه ای گفت: برای تحقق جهش تولید باید رایزن اقتصادی بیشتری در دنیا داشته باشیم و بخش خصوصی برای مشارکت در تجارت بین المللی وارد میدان شود.

حجت الاسلام سید رضا اکرمی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی  خبرگزاری شبستان در مورد تحقق شعار جهش تولید در سال 99 گفت: در توضیح موضوع جهش تولید سه نکته را عنوان می کنم. ابتدا اینکه ایران اسلامی ظرفیت های بسیاری در تولید کالای اساسی، صنعتی، علمی و سایر موارد دارد اما متاسفانه تاکنون در مورد ظرفیت های داخل کشور آنگونه که باید و شاید کار نکرده ایم.

 

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری افزود: شعار جهش تولید تابلو شد اما در مقام عمل باید ببینیم آیا برای لوازم التحریر به این موضوع تفکر کردیم که لوازم التحریر را در داخل کشور چگونه می توانیم تولید کنیم؟ آیا کاغذ را می توانیم در داخل کشور تولید کنیم و آیا موضوع انتقال چوب صنوبر از گیلان و مازندران که در سفر اخیر رییس قوه قضاییه تاکید شد، این قدر مشکل دارد که تا این قدر بزرگ می شود؟

 

وی گفت: اولین مشکل در جهش تولید این است که ما به ظرفیت های داخل کشور توجه نمی کنیم و اگر توجه کنیم، حتما مشکل اشتغال، گرانی، تورم و تولید حل و صادرات تقویت می شود.

 

مشاور وزیر کشور در امور روحانیت ادامه داد: در مورد تولیدات داخلی نیز باید توجه کنیم آیا هر آنچه در داخل کشور ما تولید می شود مورد مصرف 15 کشور همسایه که قریب به هزار  و 140 میلیارد دلار تراز تجاری را به خود اختصاص داده اند، قرار می گیرد.

 

وی گفت: درصد تجارت ایران در میان این رقم نجومی تنها 2 درصد است. آیا واقعا سهم ایران و نقش آن در تجارت منطقه به همین اندازه است و نمی توانیم با کشورهای همسایه مشکل پولی خود را حل کنیم که تنها از دلار در معاملات استفاده نکنیم و فقط از پول ایران و کشور طرف قرارداد استفاده کنیم تا موجب ارزشمندی پول دو کشور شود؟

 

حجت الاسلام اکرمی اظهار کرد: ایران را با ترکیه و چین مقایسه کنید و ببینید ترکیه در سوریه و عراق تا چه میزان واردات دارد و ایران در کجا قرار دارد. چین، آمریکا، اروپا بالغ بر 100 رایزن اقتصادی در دنیا دارند که ما تنها در عراق و افغانستان و سوریه تنها دو رایزن اقتصادی داریم.

 

وی افزود: برای تحقق جهش تولید باید رایزن اقتصادی بیشتری در دنیا داشته باشیم و بخش خصوصی برای مشارکت در تجارت بین المللی وارد میدان شود. متاسفانه در بازار تهران می بینیم تولیدکننده برنج محصول خود را در دست می گیرد و برای فروش آن را به دیگران ارایه می کند تا بتواند آن را با قیمت مناسب به فروش برساند.

 

وی با بیان اینکه دولت کاسب خوبی در تجارت نیست و تنها می تواند ناظر خوبی باشد، اظهار کرد: با در نظر گرفتن اقتصاد و تولید خوب باید مصرف مردم نیز متعادل شود. تنها با قدم زدن چند لحظه در خیابان ها و کوچه ها می بینیم تا چه اندازه مواد غذایی در کنار سطل های زباله به هدر رفته است. این امر نشان می دهد ما هنوز فرهنگ معیشت را در خصوص مصرف مناسب نداریم و این گونه می شود که مسئولان می گویند ما مرغ به اندازه توزیع داریم اما وقتی افرادی بیش از اندازه مصرف خود برای انبار کردن در فریزر خریداری می کنند به بقیه به میزان لازم نمی رسد و این گونه می شود که در صورت فشار به مردم 50 هزار تن مرغ وارد کشور می شود و صادرات آن ممنوع است.

 

حجت الاسلام اکرمی تصریح کرد: باید مصرف را در پوشاک، خوراک، آب و انرژی و تمام کالاهای مورد نیاز کنترل کنیم، قناعت کرده تا تولید جواب دهد. اگر با افزایش تولید به سمت اسراف و تبذیر حرکت کنیم، فایده ای ندارد. امسال می گویند بارندگی ما 30 درصد از سال گذشته کمتر است اما مصرف آب تهران 2 برابر دنیاست و این گونه است که تولید جواب نمی دهد. باید مردم جیب خود را با مصرف و قناعت کنترل کنند تا همه چیز در جای خود قرار گیرد.

کد خبر 1038366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha