سال ۹۹ روابط تهران و مسکو به شکوفایی رسید

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه گفت: مبادله پیام مقام معظم رهبری برای پوتین و متقابلا جواب پوتین به رهبری سرفصل رویداهای مهم و امیدوار کننده در روابط تهران و مسکو در سال ۹۹ است که منشا توسعه و پیشرفت در مناسبات دو طرف خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، کاظم جلالی در پیام نوروزی برای ایرانیان مقیم روسیه افزود: هم پیام مقام معظم رهبری و هم پاسخ پوتین به رهبری محور های بسیار زیادی برای توسعه همکاری ها دارد که امیدواریم با تلاش وزارت خارجه ودیگر نهادهای متولی این پیامها برای گسترش روابط و توسعه اقتصادی سیاسی و فرهنگی کشورمان اجرایی شود.

وی اظهار داشت: رشد ۴۳ درصدی مبادلات تجاری ایران و روسیه و افزایش ۱۰ درصدی صادرات ایران به روسیه در سال ۹۹ از دیگر رویدادهای مهم دو کشور به شمار می رود که جهشی موثر برای پیشرفت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم ها بوده است.

جلالی با بیان اینکه در سال ۹۹ بیستمین سال معاهده ایران و روسیه را به پایان رساندیم و این معاهده پنج سال به صورت خودکار تمدید شد؛ تصریح کرد: بر اساس تصمیم مقامات دو کشور در نظرداریم معاهده ای جامع تر و با شرایط روز فراتر از دو دهه منعقد نماییم که پیش نویس آن توسط وزارت خارجه و سفارت در حال انجام است.

روز جمعه ۲۲ اسفند مطابق با ۱۲ مارس، معاهده «اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه» ۲۰ ساله شد؛ معاهده ای که دستگاه‌های دیپلماسی دو طرف در بیانیه های جداگانه و همزمان آن را نقطه عطفی در روابط دو کشور برشمردند.

جلالی گفت: سفر محمدباقر قالیباف رئیس قوه مقننه،  چهار بار سفر محمد جواد ظریف، سفر بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، سفر امیر سرتیپ امیر حاتمی وزبر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و دیگر مقامات و هیات ها در حوزهای مختلف دیگر به روسیه در سال ۹۹ روابط دو کشور در زمینه های مختلف را تقویت کرد.

مقام دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران گفت: در بحث بهداشتی با تلاش های انجام شده سه محموله واکسن اسپوتنیک وی برای واکسیناسیون علیه کرونا به ایران ارسال و بقیه محموله ها به تدریج ارسال خواهد شد و در حال انعقاد قراردادهای جدید برای خرید بیشتر و تولید در داخل ایران هستیم.

جلالی به ثمررسیدن آغاز عملیات اجرایی پروژه مهم نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک با اعتبار وام بانکی روسیه را یکی دیگر از رویدادهای مهم اقتصادی بین ایران و روسیه برشمرد که با تلاش وزارت نیرو، وزرات خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران به ثمر نشست.  

سفیر ایران در روسیه مهمترین رویداد در حوزه فرهنگی را توافقنامه فرهنگی بین ایران و روسیه را عنوان کرد که از سال ۹۵ بحث آن بین دو کشور مطرح بوده و سرانجام در سال ۹۹ به مراحل آخر خود رسید و قرار است در آینده ای نزدیک به امضای تهران و مسکو برسد.  

کاظم جلالی در موضوع الحاق ایران به عضویت ناظر اتحادیه اوراسیا گفت: اقدامات لازم در حال انجام است و بزودی دور جدید مذاکرات فیمابین در چارچوب موافقت نامه تشکیل منطقه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به زودی برگزار می شود.

سفیر ایران همچنین با تشریح اقدامات انجام شده در جمهوری اسلامی ایران برای عضویت ناظر در اتحادیه مذکور ابراز امیدواری کرد اقدامات اجرایی این موضوع هر چه سریع تر آغاز شود

کد خبر 1039533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha