اندیشه مهدوی یک اندیشه کلان توحیدی و تمدنی است

آیت الله اعرافی با بیان اینکه اندیشه مهدوی یک اندیشه کلان توحیدی و تمدنی است، گفت: ما در پرتو انقلاب اسلامی باید گام‌های بلندی به سوی جامعه مهدوی برداریم؛ جامعه منتظر باید از الگوی مهدوی الهام گیرد و تلاش کند به آن نزدیک شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله «علیرضا اعرافی» امروز (جمعه، 6 فروردین) در شانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت که در مسجد مقدس جمکران به صورت سخنرانی مجازی برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد باسعادت امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و همزمانی این ایام با سال جدید، عنوان کرد: امید است شانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت مانند موضوعات پیشین به خروجی‌های علمی و راهبردهای عملی و جریان ساز در ایران و جهان بیانجامد.

 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به موضوع «طرح کلی حرکت انبیاء و امامان از آغاز تا انجام» در شانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت، گفت: به دلیل بلای جهانگیر کرونا که عالم را در برگرفت و آزمون جدیدی را پیش روی بشریت قرار داد، این همایش یک سال برگزار نشد و امسال به صورت مجازی برگزار می‌شود.

 

آیت الله اعرافی افزود: در ارتباط با موضوع مهدویت از ابعاد ومنظرهای گوناگون می‌توان سخن گفت و یکی از ابعاد و منظرهای مهدویت، خط یگانه توحیدی و طرح کلی حرکت انبیا و اولیای الهی است.

 

وی تصریح کرد: مهدویت و جامعه مهدوی، خلاصه همه پیام‌های آسمانی و جلوه گاه همه تجربه‌های توحیدی به شمار می‌آید و در چهره حضرت ولی عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، همه نیکی‌ها و فضیلت‌ها تجلی می‌کند و در جامعه مهدوی می‌توان همه پیشینه تاریخ توحیدی را به تماشا بنشینیم.

 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تأکید کرد: مهدویت جلوه گاه همه تاریخ توحیدی و همه تاریخ انبیای الهی و حرکت‌های بزرگ ایمانی به شمار می‌آید و ما باید نسبت به موضوع مهدویت، نگاه کلان و تاریخی داشته باشیم.

 

آیت الله اعرافی با طرح این پرسش که آیا اسلام و فراتر از آن خط واحد ادیان الهی و ابرهیمی از یک دستمایه تمدنی برخوردار بوده اند یا نه؟، عنوان کرد: شاید به عقیده برخی، ین یک حاشیه بر زندگی بشر در ساحت‌های مختلف است و ادیان آمدند یک تعلیقه ای بر زندگی بشر بزنند و این تعلیقه در حاشیه زندگی قرار دارد و توصیه‌هایی به بشر می‌دهد. اما تفسیر دیگری می‌شود ارائه داد و آن، اینکه دین دارای تعالیم گسترده و فراوان است و با تجربه و دستاوردهای بشر عجین شده و دامنه زیادی از زندگی بشر فرا می‌گیرد، چنانچه بر قلمروهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و همه زندگی بشر نظارت دارد و با آنها عجین می‌شود و دامنه گسترده ای دارد.

 

وی تصریح کرد: اگر ما دین را تمدنی بدانیم و ارزیابی کنیم، دین به عنوان روح نظامات زندگی بشر تلقی می‌شود و دارای منظومه ای منسجم از اندیشه‌های الهی و آسمانی خواهد شد.

 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان داشت: اندیشه اسلامی یک اندیشه کلان و کلی و طرح واره و درختواره ای است که به همه قلمروهای بشر جان می‌بخشد، در همه آنها پرتو می‌افکند و به همه آنها جهت و معنی خاص و الهی و ملکوتی و آسمانی می‌بخشد. این روح تمدنی در همه ادیان الهی بوده است، اما این طرح واره تمدنی جلوه‌های نیمه تمام و تام دارد.

 

آیت الله اعرافی افزود: در پاره ای از ادیان خرد این جلوه تمدنی به صورت نیمه تمام رخ نموده است، در ادیان بزرگ که پیامبران اولوالعظم مبشر آن بودند، این اندیشه تمدنی توحیدی به صورت برجسته تر نمایان شده است.

 

وی با بیان اینکه نشانه‌های یک اندیشه تمدنی چیست؟ گفت: مهمترین شاخصه‌ها و عناصر یک تمدن و اندیشه تمدنی این است که اندیشه فرازمانی، فرامکانی و فراساحتی است و از چند قلمرویی و چند ساحتی برخوردار است و ساحت‌های گوناگون را در بر دارد.

 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان کرد: منظومه معارف گسترده و متفکر از یک انتظام و سامانه و درختوارگی و به هم پیوستگی و زنجیره وارگی برخوردار است، اندیشه‌ها پایه‌ها و شاخه‌هایی دارند و مجموعه به شکل درخت و سیستم به هم پیوسته است و این سیستم به هم پیوسته فراگیر و منسجم از عقلانیت و توانایی انعطاف و پاسخگویی به نیازهای متنوع برخوردار است.

 

آیت الله اعرافی اضافه کرد: این نظام جامع و کلان تمدنی و خرده نظام‌های آن می‌توانند فرافرهنگی، فراقومی و فراملیتی باشند و حتی می‌توانند فرانسلی و فرازمانی باشند و کل اندیشه توحیدی از آغاز تا انجام را می‌توان یک تمدن بزرگ و فرابخشی و فراتمدنی تلقی کنیم که یک سیر تدریجی داشتند و به اسلام به عنوان یک رویکرد کلان تمدنی و جامع انجامیده است.

 

وی تصریح کرد: ما قائل به تمدن کلان توحیدی هستیم که مبشران آن انبیای الهی هستند و این خط تمدن توحیدی جلوه‌های  تدریجی داشته که از آدم شروع می‌شود و به خاتم می‌رسد. این جلوه‌های تکاملی در اوج خود در اندیشه اسلامی به ظهور رسیده است.

 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در ادامه عنوان کرد: ما تمدن توحیدی داریم و اوج آن در اسلام به صورت تمدن اسلامی و اندیشه تمدنی که در قرآن و سنت وجود دارد، به ظهور رسیده است، اما این اندیشه تمدنی چه اندازه به تطبیق و پیاده سازی در عالم واقع رسیده و تحقق پیدا کرده است؟ در اینجا اندیشه اسلامی شکل تدریجی و گام به گام و مرحله به مرحله دارد و اوج پیاده سازی این تمدن توحیدی را در عصر مهدوی قلمداد می‌کنیم.

 

آیت الله اعرافی بیان داشت: ما یک تطور تدریجی شکل گیری اندیشه تمدن توحیدی داریم که از انبیای الهی شروع می‌شود و در اسلام تفسیر کامل پیدا می‌کند، در مقام تطبیق و پیاده سازی قبل از اسلام بوده و در عصر پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله پیاده سازی این اندیشه جامع و تمدنی ادامه پیدا کرد، اما پیاده سازی کامل و جامع این اندیشه تمدنی در عصر مهدوی خواهد بود.

 

وی ابراز داشت: شکل گیری در مقام اندیشه از آدم تا خاتم است و اندیشه جامع تمدنی در رسالت پیامبر تبیین کامل پیدا می‌کند و اندیشه تمدنی به تدریج پیاده شده، پیاده سازی اتم و اکمل آن در عصر مهدوی خواهد بود. بنابراین جلوه اتم اندیشه تمدنی توحیدی، اسلام است  به دست پیامبر رقم خورده است و جلوه اتم و اکمل ظهور و بروز و پیاده ساری این طرح کلان در یک حرکت تدریجی پیش می‌آید و در جامعه مهدوی ظهور و بروز پیدا می‌کند.

 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تأکید کرد: ما باید در مسیر تکاملی تاریخ به جامعه ای برسیم که این اندیشه منتظم و نظام وار با روح توحیدی در آن جلوه گر شود. یعنی جامعه مهدوی، جامعه ای است سرشار از امید، ایمان، اعتقاد، فضیلت، پاکی ها، آسایش روحی و روانی که عدالت و آزادی در آن جامعه تحقق پیدا می‌کند.

 

آیت الله اعرافی در ادامه بیان کرد: شاهد این بروز اتم و اکمل که باید تحقق پیدا کند، آیات قرآن کریم است، بخش زیادی از آیات، تطبیقاتی است که بر امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و جامعه مهدوی است و کنار هم قرار دادن چند آیه ما را به اطمینان واضحی می‌رساند.

 

 وی با بیان چند آیه از آیات قرآن کریم، اظهار داشت: در این آیات، پیروزی مطلق بر همه اندیشه‌ها و مکاتب و تابش نور تام توحید وعده داده شده است. این آیات در کنار هم ما را به اطمینان می‌رساند که قرآن و کتب پیشین به واقعه بزرگی بشارت دادند که در آن رخداد عظیم، نور خدا در زمین به تمام و کمال جلوه گر می‌شود و حق با همه ظرفیت‌های آن بروز و ظهور پیدا می‌کند.

 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطر نشان کرد: ظهور منجی موعود، نقطه اوج تکامل تاریخ را نشان می‌دهد و این خط تمدنی یگانه توحیدی در مقام علم و نظر در رسالت پیامبر جلوه گر شد و در مقام عمل و اقدام در جامعه مهدوی پیاده خواهد شد.

 

آیت الله اعرافی در ادامه عنوان کرد: حرکت انبیا یک طرح کلان توحیدی و تمدنی است و مسیر تکاملی خود را در مقام نظری پیاده کردند، این تکامل تاریخی، جامعه بشری را به آسمان نزدیک می‌کند، قصه رجعت یعنی اینکه تکامل تاریخ چنان رقم خورده که پایه‌های عقلی و زمینه‌های تکوینی فراهم شده که زمین و زمان به آخرت نزدیک شود و بزرگانی که به عالم غیب پر کشیدند، به دنیا رجعت کنند.

 

وی ادامه داد: از سوی دیگر جامعه مهدوی جهان را آماده قیامت می‌کند و تکامل تاریخی در آنجا به اوج می‌رسد و فاصله دنیا و آخرت به هم نزدیک شده است، البته بدانیم فاصله دنیا و آخرت بسیار نزدیک است و ما به عنوان موجودات کره خاکی مانند کودکی در رحم مادر هستیم، ما در احاطه عالم غیب هستیم اما احساس نمی کنیم، جامعه بشری در نقطه تکاملی تاریخ، عالم ملکوت را حس می‌کند و با رجعت همه نشانه‌های غیب را تماشا می‌کند و جهان آماده قیامت می‌شود.

 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه اندیشه مهدوی یک اندیشه کلان توحیدی و تمدنی است، گفت: ما در پرتو انقلاب اسلامی باید گام‌های بلندی به سوی جامعه مهدوی برداریم؛ جامعه منتظر باید از الگوی مهدوی الهام گیرد و تلاش کند به آن نزدیک شود.

 

آیت الله اعرافی تصریح کرد: ما امروز باید بکوشیم اندیشه تمدنی را در فلسفه و کلام وفقه و دانش‌های اسلامی خود کشف کنیم. فقه ما باید اصیل و در عین حال معاصر باشد و در کنار ابعاد فردی، بعد اجتماعی اسلام را استکشاف کند، فقه ما باید به نظامات کلان فقهی دست پیدا کند و اندیشه عقلی و فلسفی ما باید بتواند آن نظامات فکری جامع اسلام را استنباط، استخراج و استکشاف و ترویج و تبلیغ کند، اینها وظایف بزرگی است که در عصر انتظار و عصر انقلاب اسلامی بر دوش ما است.

 

وی تأکید کرد: حوزه‌های علمیه بر این پیمان الهی استوار هستند، ما با خون پاک شهیدان و شهدای انقلاب اسلامی میثاق داریم تا در مسیر  انقلاب اسلامی، اندیشه تمدن اسلامی را استکشاف کنیم، نظامات علمی و تربیتی ما باید در این تراز ساماندهی شود و در این جهت حرکت کنیم و مدد برسانیم.

 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تأکید کرد: همه امت باید پای این حرکت بزرگ ایمانی و اسلامی که در پرتو گفتمان انقلاب اسلامی شکل گرفته است، بیایند و در این مسیر حرکت کنند، موتور محرکه این حرکت، اندیشه اسلامی و تبیین حقایق دین است و این به عهده همه ما است.

 

آیت الله اعرافی در پایان عنوان کرد: همه ما باید زمینه سازان ظهور باشیم، زمینه سازانی که در گوشه ای نخزیده ایم و به خواب غفلت نرفته ایم، بلکه چشم‌های ما بیدار باشد، قلب‌های ما هشیار و گام‌های ما استوار باشد و دل‌های ما از عشق به جامعه مهدوی و امام عصر باشد و شب و روز در تلاش و کار سپری شود. این عناصر باید در این همایش‌ها ترویج و نهادینه شود.

 

کد خبر 1040545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha