به بهانه سالروز درگذشت عالمی مجاهد/ گذری بر زندگی آیت الله باریک بین

چهار سال از عروج ملکوتی عالم مجاهد، مبارز انقلابی و پدر معنوی استان قزوین می گذرد، روحانی که از جنس تقوا بود و مقبولیت ایشان در جامعه همواره زبانزد خاص و عام است.

خبرگزاری شبستان- قزوین؛ 19 فروردین ماه مصادف با چهارمین سالگرد درگذشت آیت الله «هادی باریک بین» عالمی مجاهد و روحانی از جنس تقوا است، روحانی که هدایت ها، راهنمایی های دلسوزانه و نصیحت های پدرانه ایشان در دیدار های مختلف با مردم و مسئولان سبب شد تا این عالم ربانی را پدر معنوی استان قزوین بنامند.

 

آیت الله هادی باریک بین در سال 1309 شمسی در خانواده ای مذهبی و متدین در قزوین به دنیا آمد، تحصیلات مقدماتی حوزه را در قزوین و در مدرسه مولاوردیخانی گذراند و در محضر اساتیدی نظیر آیت الله سید جلیل زرآبادی، محمود شریعت مهدوی، سید احمد صفائی، میرزا رحیم سامت، شیخ یحیی مفیدی و علامه سید ابوالحسن رفیعی قزوینی کسب فیض کرد.

 

آیت الله باریک بین در سال 1328 برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم شد و در مدت 2 سال تحصیل در این شهر از محضر اساتیدی همچون آیت‌الله العظمی بروجردی و امام خمینی (ره) بهره برد و پس از تحصیل در قم در سال 1333 به نجف اشرف رفت و به مدت سه سال در حوزه نجف کسب علم کرد.

 

آیت الله باریک بین در مبارزه با رژیم شاهنشاهی نقش مهمی را در هدایت مردم قزوین، حمایت از امام خمینی (ره)، انتشار اعلامیه ها و افشاگری علیه رژیم داشت، به طوری که ساواک ناچار به تبعید ایشان به سردشت کردستان برای مدت 18 ماه شد و در زمان تبعید در کنار مبارزانی همچون آیت‌ الله ربانی شیرازی قرار گرفت.

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در هشت سال دفاع مقدس هم نقش آیت‌الله باریک‌ بین پررنگ بود به طوری که با حضور در جبهه های حق علیه باطل، به رزمندگان پیوسته و به آنها روحیه می داد.

 

کمیته انقلاب اسلامی، تأسیس دانشگاه علوم پزشکی، نمایندگی حضرت امام (ره) در جهاد سازندگی منطقه، تشکیل بنیاد مستضعفان در شهر قزوین، تأسیس مدارس و خوابگاه ‌ها برای دانشجویان از جمله اقداماتی است که آیت الله باریک بین در انجام آنها نقش بسزایی داشته است.

 

این روحانی انقلابی از سال 1360 تا 1393 نماینده ولی ‌فقیه در استان و امام جمعه‌ شهر قزوین بود و در سه دوره هم نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری و خبرگان قانون اساسی بود.

 

آیت‌ الله هادی باریک ‌بین به دلیل بیماری های ناشی از کهولت سنی در ۱۹ فروردین ماه سال 1396 و در سن ۸۷ سالگی دار فانی را وداع گفت و به فرزند شهیدش پیوست.

 

آیت الله بایک بین عمر خود را در راه خدمت به مردم و انقلاب گذراند و این مهم را می توان در پیام تسلیت مقام معظم رهبری در پی درگذشت این عالم مجاهد مشاهده کرد که در بخش های از این پیام آمده است:

 

بسم ‌الله‌ الرحمن ‌الرحیم

با تأسف و تأثر خبر درگذشت عالم مجاهد و ابوالشهید مرحوم حجت‌ الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ هادی باریک‌بین رضوان‌الله‌علیه را دریافت کردم. عمر بابرکت این عالم ربانی از دیرباز در خدمت انقلاب و نظام اسلامی سپری شد و قزوین شاهد برجستگی ‌ها و فداکاری‌ های این روحانی بزرگوار انقلابی بوده است.

 

مردم مومن و شریف استان قزوین که آن بزرگوار سالیان متمادی امامت جمعه‌ی آنان را برعهده داشت، شاهد منش و اخلاق و رفتاری از این عالم روحانی بودند که آنان به ویژه جوانان را مجذوب می ‌کرد و نمونه‌ یک روحانی پارسا و انقلابی را در برابر چشم آنان قرار می‌ داد، بی ‌شک خاطره‌ های نیک و درخشانی در فضای فکری آن شهر و آن مردم عزیز از آن بزرگوار باقی خواهد ماند.

 

آیت الله باریک بین اگرچه امروز در میان ما نیست ولی راه و روسم زندگی ایشان فراموش نشدنی و تقوا، ایمان و ساده زیستی این عالم برجسته همواره درس و الگویی بزرگ برای همه ماست.

 

کد خبر 1043952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha