آنچه علوم را اسلامی می کند فلسفه است

اندیشه: فلسفه رئیس تمام علوم است در تعلیم و تبلیغ و اگر دلمان می خواهد که همه علوم ما اسلامی باشد تنها راه اسلامی کردن علوم، فلسفه است.

خبرگزاری شبستان: دین یک جهان بینی خاص است ولی فلسفه یک جهان بینی آزاد است. فلسفه در بدو پیدایش سکولار است یعنی نه الهی است و نه الحادی، امّا علوم دیگر یا الحادی به دنیا می آیند یا الهی و هیچ علمی در جهان سکولار و بی تفاوت نیست. لذا تنها علمی که لابشرط متولد می شود و حدوثاً سکولار است و بقائی یا الهی است یا الحادی، فلسفه است.
 

 

موضوعات و بسیاری از مبادی و منابع سایر علوم را فلسفه اثبات و تأمین می کند و این علوم وامدار فلسفه هستند. اگر فلسفه و جهان بینی راه صحیح را طی کند، این علم سایه افکن همه علوم است، آنگاه ما هیچ علمی در عالم نداریم مگر اینکه این علم اسلامی و الهی است.
 

آنچه علوم را اسلامی می کند فلسفه است، ما طبیعیات نداریم ما خلقت شناسی داریم. فلسفه رئیس تمام علوم است در تعلیم و تبلیغ و اگر دلمان می خواهد که همه علوم ما اسلامی باشد تنها راه اسلامی کردن علوم، فلسفه است. فلسفه، دانش را اسلامی می کند و برای اینکه علوم اسلامی تولید شود باید دانشمندان مسلمان شوند و بالطبع جامعه هم اسلامی خواهد شد.


دین جهان بینی خاص و فلسفه جهان بینی آزاد دارد، فلسفه در آغاز پیدایش نه الحادی است و نه الهی است در صورتی که گروه دیگر یا ملحدانه اند یا موحدانه و تنها علمی که حدوثاً سکولار و بقائاً توحیدی است، فلسفه است. بسیاری از مبادی و مبانی علوم را فلسفه اثبات کرده است همچون قانون علیت که در دانش فلسفه اثبات می شود که اگر این قانون حذف شود راه فکر هم بسته می شود و حتی اجازه شک کردن هم وجود ندارد. اگر قانون علیت به صورت دقیق تبیین شود؛ علوم موحدانه تولید می شود، چرا که به طبیعت با نگاه مخلوقانه نگریسته می شود.
 

موضوع مبادی و مبانی بسیاری از علوم در فلسفه اثبات می شود بنابراین فلسفه رئیس علوم و فیلسوف شیخ الرئیس است و فلسفه همه علوم را اسلامی و الهی کرده است.
فیلسوف علوم را اسلامی می کند، گاهی نگاه به اشیاء نگاه به آیات خداوندی است که این نگاه فیلسوفانه است و به دنبالش علمی به نام طبیعت شناسی نداریم بلکه مخلوق شناسی است که رابطه اشیاء و خداوند را تبیین می کند. همانگونه که در تفسیر قرآن گفته می شود خدا چنین گفت در دانشگاه هم گفته می شود خدا چنین خلق کرد؛ پس علم سکولار نداریم و ریاست همه علوم در الهی و ملحدانه کردن به عهده فلسفه است.
 

هر گاه رابطه فلسفه و دین کمرنگ شده برخی از فقها همچون علامه حلی، شهید اول در تشیع و ابن رشد از برادران اهل سنت به تحکیم فلسفه برخاستند.

 

پی نوشت:

بخشی از بیانات آیت الله جوادی آملی در همایش دین و فلسفه

 

پایان پیام/

 

کد خبر 1046

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha