پروژه ملی که ۱۰ سال بر زمین ماند/باغ موزه دفاع مقدس  چشم انتظار بودجه

فلاحی گفت: پروژه ملی باغ موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی که ۱۰ سال از آغاز آن می گذرد به دلیل نبود اعتبار کافی و بی‌توجهی‌ها، بر زمین مانده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «غلامرضا فلاحی» امروز (۲۵ فروردین) در جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار کرد: خراسان‌جنوبی جزو آخرین استانی است که موزه دفاع مقدس ندارد و این در حالی است که زمین برای احداث موزه پیش‌بینی شده اما ساخت این موزه در گرو تأمین اعتبار است.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۰ زمینی برای احداث موزه دفاع مقدس پیش بینی شده است، گفت: اما متاسفانه پس از گذشته ۱۰ سال هنوز برای آغاز این پروژه اقدامی صورت نگرفته است.

 

وی با اشاره یه اینکه از ۳۳ هکتار زمین پیش بینی شده ۱۸.۵ هکتار بر روی گسل زلزله قرار دارد و  ۱۴.۵ هکتار آن برای احداث موزه دفاع مقدس اختصاص یافته است، افزود: از مبلغ زمین تاکنون ۳۵۷ میلیون تومان پرداخت شده و ۸۶۰ میلیون تومان دیگر باقی مانده که باید پرداخت شود تا سند زمین به نام بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس صادر شود.

 

فلاحی به اختصاص ۶.۵ میلیارد اعتبار برای احداث موزه دفاع مقدس استان از محل منابع استانی و ملی اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون سه میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص یافته است.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با بیان اینکه این پروژه در ۶ فاز اجرایی با زیربنای هفت هزار و ۵۶۵ مترمربع احداث خواهد شد، تصریح کرد: در فاز نخست این پروژه ملی باید یک هزار و ۶۰۰ متر مربع ساخته شود.

 

وی در ادامه از تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان خبر داد و گفت: تاکنون ‌یک هزار و ۸۰۰ مدخل مربوط به دفاع مقدس استان جمع‌آوری و شناسایی شده است که از این تعداد مدخل ۵۰۰ مدخل تصویب و تأیید شده است.

 

فلاحی با اشاره به جمع‌آوری ۳۲۰ هزار برگ سند مربوط به دفاع مقدس از اشخاص و ادارات در سطح استانف تصریح کرد: همچنین حدود ۴ هزار ساعت مصاحبه با ایثارگران (خانواده‌های شهدا، رزمندگان، جانبازان و آزادگان) انجام شده است.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی یادآور شد: در بحث دانشنامه دفاع مقدس بیش از ۱۹۰ پرونده علمی تشکیل شده که ۹۵ مقاله در ردیف نگارش است که از این تعداد ۶۰ مقاله به مرحله ارزیابی رسیده است.

 

وی کمبود اعتبار را از مهم‌ترین مشکلات موجود در بخش تهیه و تدوین دانشنامه دفاع مقدس ذکر کرد و افزود: برآورد اعتباری برای دانشنامه یک میلیارد و ۶۴۸ میلیون تومان طی بازه زمانی سه ساله است که اگر بخشی از این اعتبار تامین شود جلد اول تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

 

فلاحی بیان کرد: تاکنون ۲۴۰ عنوان کتاب دفاع مقدس در استان با موضوعات کودک و نوجوان، خاطرات دفاع مقدس، پژوهشی و خاطرات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به چاپ رسیده است.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی به خاکسپاری ۱۴۴ شهید گمنام در ۵۷ نقطه استان و با اشاره کرد و گفت: تاکنون ۳۵ یادمان شهدای گمنام در استان تکمیل شده و ۲۲ مورد باقی مانده که از این تعداد ساخت ۱۱ یادمان در دست اجرا است که برای تکمیل آن ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است.

 

وی تصریح کرد: برای آغاز  و احداث ۱۱ یادمان شهدای گمنام دیگر استان نیز باید چهار میلیار و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار تامین شود.

 

 

کد خبر 1046088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha