تورم ۵۰ درصدی را با سیاستهای انقباضی نمی توان کنترل کرد

درودیان با اشاره به اینکه تیپ تورم ۵۰ درصدی با تورم‌های عادی متفاوت است، گفت:علت این تورم رکود است و با سیاستهای انقباضی نمی‌توان آن را کنترل کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، حسین درودیان، کارشناس اقتصادی شب گذشته (چهارشنبه اول اردیبهشت) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما که موضوع تورم اختصاص داشت با اشاره به اینکه تیپ تورم ۵۰ درصدی با تورم‌های عادی متفاوت است، گفت:علت این تورم رکود است و با سیاستهای انقباضی نمی‌توان آن را کنترل کرد.

 

درودیان با بیان اینکه ما تورمی داریم که با کاهش قدرت خرید و کاهش تقاضا همراه است، در توضیح آن گفت: یعنی افزایش قیمت‌ها در کنار کاهش قدرت خرید و تقاضا، این تورم ناشی از فشار‌های خارجی است و هزینه‌های تولید را بالا می‌برد.

 

وی تصریح کرد: منظور این است که ما سیاستی اتخاذ نکرده ایم که نقدینگی بالا برود بلکه این اتفاق خودش بر اثر فضای کلی حاکم بر اقتصاد و فشار‌های خارجی رخ داده است.

 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تورم بالای ۱۵ درصد را به عوامل رشد نقدینگی و کسر بودجه منتسب نمی‌دانم، گفت: برای همین به نظر من برنامه کنترل این نوع تورم همان برنامه احیای کلی اقتصاد است و اگر کاری کنیم که اقتصاد به حالت عادی خود بازگردد، این تورم هم به نرخ عادی خودش برمی گردد.

 

وی با بیان اینکه اتکای اقتصاد کشور به فروش نفت و قیمت ارز است، گفت: افزایش نرخ تورم ۵۰ درصدی انعکاس فضای کلی حاکم بر کشور و اقتصاد کشور است که به لحاظ ساختاری وابسته به ارز و نفتی است و در ضمن رشد نقدینگی آن بالا و در عین حال بی کیفیت است.

 

درودیان با اشاره به اینکه متوسط تورم بلند مدت با رشد نقدینگی مرتبط است گفت: ۹۰ درصد رشد نقدینگی محصول کار بانک هاست چه بانک‌های دولتی چه خصوصی. تورم ۳۰، ۴۰ درصدی، محصول بافت و فضای کلی حاکم بر اقتصاد کشور است و این تورم روی سکه دیگر افت تولید است.

کد خبر 1048605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha