تورم در بلند مدت بر تولید و سرمایه گذاری تاثیر منفی می گذارد

ندری با بیان اینکه تجربه دنیا نشان داده که تورم در بلند مدت بر تولید و سرمایه گذاری تاثیر منفی می‌گذارد، گفت: تورم برنامه ریزی‌های بلند مدت را ناممکن می‌سازد و درجه نااطمینانی در اقتصاد را به شدت بالا می‌برد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، کامران ندری، کارشناس اقتصادی شب گذشته (چهارشنبه اول اردیبهشت) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما به روند افزایشی تورم اشاره کرد و گفت: تورم خیلی افزایش پیدا کرده و از میانگین همیشگی اقتصاد بالاتر رفته است.

 

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی نرخ تورم مهمترین و اصلی‌ترین چالش اقتصادی کشور است، گفت: این میزان تورم به بخش عمده‌ای از مردم کشور که درآمدشان لاقل در کوتاه مدت ترمیم نمی‌شود فشار شدیدی وارد می‌کند.

 

ندری با اشاره به اینکه تورم خیلی شدید اثر رفاهی بسیار منفی بر خانوار‌ها می‌گذارد، ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از خانوار‌ها قدرت خریدشان شدیدا کاهش پیدا کرده است.

 

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه وقتی تورم بالاست مردم تلاش می‌کنند دارایی پولی خودشان را به غیر پولی تبدیل کنند و این خود باز بر تورم اضافه می‌کند، گفت: تجربه دنیا نشان داده که تورم در بلند مدت بر تولید و سرمایه گذاری تاثیر منفی می‌گذارد و برنامه ریزی‌های بلند مدت را ناممکن می‌سازد و درجه نااطمینانی در اقتصاد را به شدت بالا می‌برد.

 

وی با تاکید بر مضرات بالا رفتن تورم گفت: تورمی که در کشور ایجاد شده از حد تحمل بالاتر رفته و باید جدی گرفته شود.

 

ندری با بیان اینکه در دهه ۷۰ با آن شوک نفتی، کشور‌های صنعتی همه با رکود تورمی مواجه شدند، اما بعد حکمرانی و سیاستگذاری مالی و اقتصادی شان را اصلاح کردند، گفت: از اواسط دهه ۸۰ تا الان در اکثر کشور‌های دنیا تورم زیر ۳ درصد و برخی از کشور‌ها تورم منفی هم دارند و کشور‌هایی که تورمشان بالای ۱۰ درصد باشد انگشت شمارند.

 

این کارشناس اقتصادی در ادامه به تاثیرات تورم بر اقتصاد اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها مسائل جدی به وجود آورده و درآمد‌های دولت به شدت کاهش پیدا کرده است اما با سیاستگذاری بهتر می‌شد میانگین تورم را پایین‌تر آورد مثل سال ۹۸ الان دیگر مشکل تورم در دنیا حل شده است.

 

وی با بیان اینکه این تورم نمودار مشکلات عدیده و بی نظمی در حوزه مالی است، گفت: ما مشکل تورم را نمی‌توانیم حل کنیم مگر مشکلات ساختاری اقتصاد و بودجه ریزی را حل کنیم، اگر نتوانیم ساختار‌های بودجه ریزی و مالی و مالیاتی را حل کنیم تورم را نمی‌توانیم کنترل کنیم.

 

ندری با تصریح این نکته که اصلا هیچ سیاست ضد تورمی اتخاذ نکرده ایم، افزود: به جای اینکه سیاست‌ها انقباضی باشد انبساطی است ما در این زمینه متفاوت با کل دنیا عمل می‌کنیم، اگر واقعا دغدغه تولید داریم باید تورم را کنترل و حل کنیم.

 

کد خبر 1048606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha