بخش تولید تسهیلاتی به دستش نرسیده است

دادجوی توکلی با بیان اینکه برخی از بانک‌ها بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد وام‌ها را به بنگاه‌های فرعی، وابسته یا مشارکت خاص داده اند، گفت: از تعداد تسهیلات گیرندگان جامعه می فهمیم که بخش تولید آنچنان تسهیلاتی به دستش نرسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، عباس دادجوی توکلی، کارشناس امور پولی و بانکی شب گذشته (دوشنبه 13 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در خصوص فعال سازی واحد‌های تولیدی نیمه تعطیل و تعطیل با اشاره به اینکه انحراف در ارائه تسهیلات بانکی بسیار زیاد است، گفت: با بررسی‌هایی که در خصوص اعطای تسهیلات بانکی در سال‌های اخیر صورت گرفته بالای ۵۰ درصد از تسهیلات بانکی به بنگاه‌های خود صورت گرفته است.

 

وی با بیان اینکه در برخی موارد بانک‌ها نسبت‌های نظارتی را رد کرده اند، ادامه داد: این اتفاق گویی موضوع مهمی برای سیاست گذار یا ناظر نبوده است.

 

دادجوی توکلی با اشاره به اینکه معمولاً بانک‌ها نسبت‌های نظارتی را به گونه‌ای دستکاری می‌کنند که میزان به 49.9 درصد برسد، ولی 50 درصد ثبت نشود، گفت: اینکار برای این انجام می شود تا بر این اساس بنگاه‌های تسهیلات گیرنده، بنگاه فرعی در نظر گرفته نشوند.

 

وی با بیان اینکه برخی از بانک‌ها بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد وام‌ها را به بنگاه‌های فرعی، وابسته یا مشارکت خاص داده اند، گفت: از تعداد تسهیلات گیرندگان جامعه می‌توانیم بفهمیم که بخش تولید آنچنان تسهیلاتی به دستش نرسیده است.

 

این کارشناس پولی و بانکی به اصلاحیه دستورالعمل امهال اشاره کرد و گفت: اصلاحیه دستورالعمل امهال، شرط پرداخت ۲۰ درصد را برای انتقال به طبقه بهتر برداشته شده است و در دستورالعمل امهال یکی از روش‌ها، روش تقسیط است که اصلاً رعایت نمی‌شود، تقسیط بهترین کمکی بود که می‌توانستیم به تولیدکننده کنیم.

 

وی با بیان اینکه در یک سال و نیم اخیر تا چند ماه قبل بازار پول پر از ذخایر بود و ما بهترین فرصت را داشتیم تا از آیین نامه امهال استفاده کنیم، گفت: متاسفانه از این آیین نامه استفاده نکردیم.

 

دادجوی توکلی با اشاره به اینکه مطالعه ای را در مورد جرائم اقتصادی در حوزه مالی انجام دادیم، برای اینکه اثبات کنیم که تخلف انجام شده است و انحراف ایجاد شده، در قوانین از واژه حیف و میل اموال استفاده شده است، افزود: قوه قضاییه باید توجه کند، بانک واسط پولی نیست بلکه بانک واسطه خلق پول است، طبق دستورالعمل بانک مرکزی باید انواع بنگاه‌ها را شناسایی کنیم و بر اساس پتانسیل‌ها از تقسیط به خوبی استفاده کنیم لذا باید از دستور‌العمل به درستی استفاده کنیم.

کد خبر 1053463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha