رکن اصلی شب قدر، ولایت و امامت است/ در خشیت و خشوع از امام عصر(عج) الگو بگیریم

یک کارشناس مهدوی با بیان اینکه منتظر عارف باید از فرصت شب قدر برای پذیرش توبه و استغفار استفاده کند؛ گفت: راه تحقق این مهم، نظر خاص و طلب مغفرت امام زمان(عج) برای انسان از محضر خداوند متعال است. رکن اصلی شب قدر، ولایت و امامت است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و به منظور بهره مندی حداکثری از جنبه های عرفانی و منتظرانه این ضیافت در سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «رحیم کارگر»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت «سی اصل عرفانی در ضیافت الهی» را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه پانزدهمین شماره از آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه اصل پانزدهم در درک عرفانی از ماه مبارک رمضان «خشیت و خوف الهی» است، اظهار کرد: یکی از زیبایی های ماه رمضان در اثر روزه داری خالصانه و پرهیز جدی از گناهان و امساک در خوردن و نوشیدن و... پیدا شدن حالت خشیت و خداترسی و شکسته دلی و سبکبالی روحی است . البته نورانیت و قداست این ماه هم در پیدایش  خشیت قلبی تاثیر دارد که باید روزه داران هر روز در حفظ و تعمیق  آن کوشا باشند و با خشوع و خضوع  عبادت و زندگی کنند.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: متاسفانه، امروزه قساوت قلب و جمود چشم و تیرگی روح و بدتر از همه کبر و غرور بیجا، از مشکلات جدی بشر به حساب می آید که عموما ناشی از حرام خواری و آلودگی روحی و مشغول شدن به لهو و لعب و دنیاگرایی افراطی و تبعیت از وسوسه شیطانی و هواهای نفسانی است!! به گفته حافظ: «در کوی ما شکسته‌دلی می‌خرند و بس / بازار خودفروشی از سوی دیگر است» از این رو، بزرگ ترین پیام ماه رمضان و شب های احیا و بیداردلی این است که بنده گنهکار بداند وقت خشیت و خوف و گریه و انابه و ناله و ارزی و شکسته دلی رسیده است.

 

وی تصریح کرد: چنان که آیه ۱۶ سوره مبارکه «حدید» می فرماید: «أَ لَمْ یَأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّهِ ...؛ آیا براى کسانى که ایمان آورده‏ اند، زمان آن نرسیده که دل‏هایشان براى یاد خدا و آنچه از حق نازل شده، نرم و فروتن گردد و مانند کسانى نباشند که پیش از این، کتاب آسمانى به آنان داده شد، پس زمان طولانى بر آنان گذشت و دل‏هایشان سخت گردید و بسیارشان فاسق گشتند؟».

 

راه کسب فیوضات الهی

 

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه خشیت و نورانیت قلب و پیدا شدن حالت بکا و خوف و داشتن خشوع و خضوع همیشگی، از عنایات ربانی است، گفت: و زمینه ساز دریافت فیوضات بیشتر و گره گشایی از زندگی انسان می شود. شب های قدر، شب خشیت و گریه و انابه و سوز و گداز و التجا و استغاثه به درگاه الهی است و انسان باید این حالت را به تمام ایام زندگی گسترش دهد ؛ به این معنا که همواره خود را در محضر خدا بداند و این خشیت و خوف و خشوع را در محضر او حفظ کند که این بهترین حالت بنده در حضور رب العالمین است و باعث می شود او مشمول رحمت حق قرار گرفته و دلش در برابر حق فروتن و خاشع و خائف باشد. امام حسین (ع) فرمودند: «گریستن چشم ها و ترس دل ها از رحمت خدا است» (جامع الأخبار، ص۹۷).

 

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه خشیت قلب سلاحی بسیار موثر در دوری از گناهان و جلب رحمت الهی و مهم ترین جلوه گاه آن، شب های قدر است، تاکید کرد: در واقع این شب ها ، شب بکا و شکسته دلی و دردمندی است که انسان را از قساوت قلب و دوری از معبود نجات می دهد. امام علی (ع) می فرماید: «اشک چشم فرو نمی خشکد مگر به دلیل سنگدلی و سنگدلی جز به خاطر گناهان بسیار نیست» ( (میزان الحکمه، حدیث ۱۶۹۹۹). شب های قدر شب معرفت و بصیرت و معنویت است و دلی که در این شب ها با امیدواری به  رحمت الهی  و بیمناکی از عقوبتش  به احیا می پردازد، حالت «خشیت» را در خود زنده کرده است. به همین خاطر پیش از رسیدن شب های قدر در دعای روز پانزدهم  رمضان از خدای بزرگ می خواهیم که ما را از اهل خشیت و خشوع قرار دهد: «أَللّـهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الْخاشِعـینَ وَ اشْرَحْ فیهِ صَدْری...؛خدایا روزی کن مرا در آن فرمانبرداری فروتنان و بگشا قلبم را در آن به بازگشت دلدادگان...».

 

شدت خشیت در وجود مقدس حضرت حجت(عج)!

 

وی با بیان اینکه در عظمت و جلال الهی راه رسیدن به خشیت در شب های قدر است، ابراز کرد: رکن اصلی شب قدر ، ولایت و امامت است که انسان های عاشق و تائب را به سرمنزل مقصود می رساند و برای موفقیت شان در سلوک الی الله به هدایت باطنی آنها می پردازد. صاحبان مقام امامت و ولایت، خود عارف ترین، خاشع ترین، عابدترین و خالص ترین و خائف ترین بندگان در محضر ربوبی هستند چنان که درباره خشیت و خشوع حضرت مهدی(عج) در مقابل پروردگار عالم آمده است: «شدت تواضع او در برابر خدا، از همه بیشتر است» (طبرسی، اعلام الورى باعلام الهدی، ص 315 ).

 

حجت الاسلام کارگر در ادامه بیان کرد: همچنین، امام رضا(ع) درباره امام زمان(عج) فرمودند: «او هدایتگر مردم و رهبر پاک سیرت باتقوای پاکیزه ای است که به کمالات و صفات پسندیده آراسته است». (کلینی، كافى ،ج 6 ،ص 283). امامی که خود مظهر خشوع و خضوع و خلوص است به نحو احسن می تواند بندگان را هدایت و راهنمایی کند و جامعه اخلاقی و معنوی را شکل دهد. پیامبر اسلام(ص) نیز درباره حضرت مهدی(عج) فرموده اند: «همه مردم را به اطاعت و  خشوع  و دیانت سوق می دهد» (یوم الاخلاص، ص 606). آغاز عصر ظهور از همین شب های نورانی قدر و امتداد آن تشکیل دولت کریمه جهانی به دست امام زمان(عج) است که در آن بندگان خدا، طعم و مزه حیات طیبه و زندگی ایمانی را خواهند چشید و به کمال فکری و اخلاقی خود خواهند رسید.

 

شب های قدر فقط فرصت توسل نیست

 

وی با بیان اینکه الگوی کامل منتظران عارف در دوران غیبت، وجود مقدس امام زمان(عج) و برنامه های تربیتی و اخلاقی ایشان در عصر ظهور است، تاکید کرد: برای همین جهت شب های قدر، فقط شب های توسل و شفاعت خواهی و جلب رضایت امام زمان(عج) نیست بلکه شب های تقرب و نزدیکی اخلاقی و عملی به  آن حضرت(عج) و الگوبرداری از ایشان در همه زمینه ها است. در واقع بهترین راه جلب نظر و خشنودی امام زمان(عج) و تثبیت تقدیر مطلوب، تلاش در جهت کسب روحیه خشیت قلبی و بکای فراوان به تاسی از حضرت حجت(عج) است.

 

این کارشناس مهدوی در پایان خاطرنشان کرد: از اوصاف یاران و منتظران واقعی امام زمان(عج) آن است که «در دل شب، از خشیت خداوند ناله‏‌هایى دارند، مانند ناله مادران پسر مرده ... شب‏‌ها را با عبادت به صبح مى‏‌رسانند و روزها را با روزه به پایان مى‏‌برند» (یوم الخلاص،ص 224 ) و «آنان برخی در رکوع و برخی در سجده شب را به سحر می رسانند و به درگـاه خـدا تـضـرّع مـی کـنند»(بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۴۳). پس از ابعاد مهم عرفان انتظار، تقویت معنویت با ایجاد حالت خوف و خشیت داشتن توبه واقعی و استغفار قلبی با تایید و امضای امام زمان(عج) است. منتظر عارف باید  از فرصت شب قدر برای پذیرش توبه و استغفار استفاده کند و بهترین وسیله آن  نیز نظر خاص و  طلب مغفرت امام زمان(عج) برای او از محضر خداوند متعال است. البته حالت توبه و خشیت منتظرانه باید با صداقت و اخلاص و تعهد کامل همراه باشد و انسان بجد در صدد تغییر و تحول مثبت در شب های قدر به دست امام زمان(عج) برآید.

 

کد خبر 1053467

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha