برای رسیدن به عید واحد مسلمین گفتگوهای علمی و پژوهشی استهلال اهمیت دارد

حجت الاسلام دیلم گفت: گفتگوهای علمی و پژوهشی استهلال برای رسیدن به عید واحد مسلمین حائز اهمیت است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گرگان و به نقل از روابط عمومی مرکز اسلامی گلستان، حجت الاسلام «نورعلی دیلم» در دومین جلسه ستاد استهلال مناطق قومی استان گلستان در آستانه حلول ماه شوال و عید سعید فطر در سالن وفاق مرکز اسلامی استان گلستان گفت: یکی از موضوعات مهمی که در قرآن کریم، احادیث نبی مکرم اسلام (ص) و بزرگان دین به آن توجه فراوان شده است مسئله استهلال می باشد که در امورات دینی و عبادی مسلمین به ویژه نمازهای پنج گانه، ماه رمضان، حج و عیدین و سایر اعمال دینی اهمیت بسیار زیادی برای مسملین دارد.

 

رئیس مرکز اسلامی گلستان با تاکید بر استفاده از فرصت باقی مانده ماه رمضان و بهره مندی از برکات و فضایل این ماه مبارک، افزود: یکی از مباحث مهمی که در کشورمان و همچنین در استان گلستان در بین علمای شیعه و سنی مورد نظر و دقت هست موضوع استهلال است.

 

وی با بیان اینکه، احکام اسلام تابع یک سری قوانین است، گفت: اصول احکام اسلام ثابت و قطعی است و اگر در موضوعات اجتماعی بخواهیم اجتهاد یا تبیین کنیم باید به گونه ای باشد که دین مبین اسلام آن را بیان کرده باشد و با آن در تضاد نباشد.

 

حجت الاسلام دیلم گفت: اگر در مواقعی بجایی برسیم که موضوعی باعث وهن به اسلام و وهن به قرآن شود، در اینجا علمای اسلام باید راهکاری با توجه به اصول برای این موضوعات دینی و فقهی بدهند.

 

وی با بیان اینکه، موضوع استهلال از آن دست مباحثی است که جا برای گفتگو دارد، تصریح کرد: در این راستا علمای اسلام باید برای یک هدف مهمتر و بزرگ تر و برای مصالح کلی اسلام و مسلمین به جمع بندی برسند.

 

رئیس مرکز اسلامی گلستان با اشاره به اینکه، در مبانی مسلمین بحث رویت یک موضوع قطعی است، گفت: 30 روزه بودن ماه، موضوع شهادت 2 مرد و قسم بر این شهادت مورد اشتراک و از اصول قطعی است و هیچ کسی نمی تواند آن را انکار کند اما موضوع استهلال یک موضوع مهم علمی می باشد که لازم است با رویکرد علمی و پژوهشی به آن توجه شود و باید در این زمینه نگاه علمی استهلال را در استان حاکم کنیم.

 

حجت الاسلام دیلم با اشاره به اینکه، امروز جوانان و روشنفکران جامعه از ما ایراد می گیرند و از آن طرف هم دشمن به دنبال مایوس کردن و ناکار آمد جلوه دادن حوزه های علمیه و روحانیت است، افزود: موضوع استهلال یکی از مصالح عالی امت اسلامی است و گفتگوهای علمی و پژوهشی استهلال برای رسیدن به عید واحد مسلمین اهمیت دارد.

 

کد خبر 1055159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha