تحقق دغدغه های رهبری در راس اولویت های کمیسیون فرهنگی است

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دغدغه های رهبری گفت: کمیسیون فرهنگی در سبد اولویت هایش دیدگاه ها و دغدغه های رهبری در بخش فرهنگ را در راس قرار داده است.

خبرگزاری شبستان- سرویس سیاسی- مریم رضازاده: اهمیت بخش فرهنگ بر کسی پوشیده نیست. فرهنگ و توجه به آن از مهمترین مسایل جامعه است که باید حاکمیت آن را در اولویت کارهایش قرار دهد. عدم توجه به بخش فرهنگ آسیب های بسیاری را در تمامی بخش های کشور وارد می کند که شاید سالیان سال این آسیب ها قابل جبران و رفع شدن نباشد. مقام معظم رهبری همواره بر بحث توجه به فرهنگ و سر و سامان دادن به این عرصه تاکید دارند. اینکه دولت و مجلس و سایر بخش ها این بخش را تا چه اندازه مورد توجه قرار دادند موضوع گفت و گوی ما با غلامرضا منتظری نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی و نایب رییس کمیسیون فرهنگی است  که در بازدیدی که وی از خبرگزاری شبستان داشته اند، این گفت و گو انجام شده است.

 

دغدغه فرهنگ و مباحث مربوط به این حوزه  سالهاست که جزو مطالبات رهبری است. ایشان در دیدارهایشان با شخصیت های نظام و نمایندگان مجلس بارها این مهم را متذکر شدند. مجلس یازدهم چه گام هایی را در راستای رفع این دغدغه و تامین مطالبات ایشان در حوزه های مختلف فرهنگی انجام دادند؟

 

راهکار مسئله در تعبیر نوع نگاه متولیان است. باید این واقعیت را بپذیریم که نگاه به عرصه فرهنگ نگاه نازلی است. ما یک نگاه تراز در کشور داریم و نمونه عالی و کم نظیر این نگاه بی تراز را باید در دیدگاه رهبری جست و جو کرد. معتقدم به جهت شاخص های فرهنگی چهره ای در جهان اسلام فرهنگی تر از مقام معظم رهبری نیست لذا این مسئله باید برای ما شاخص و معیار باشد. ایشان می فرمایند فرهنگ مثل اکسیژن است و مبدا همه تحولات است و زیرساخت همه توسعه ها و پیشرفت ها است.

 

 

وقتی در رده مسئولان و متولیان می آییم این نگاه تنزل پیدا می کند و نتیجه آن این است که کار به جایی می رسد که ما شاهد متحول شدن دغدغه هامی شویم. وقتی رهبری می بینند در جامعه توجه جدی به این مسایل نمی شود هر از گاهی باید انتقادات خودشان را مطرح کنند. در کمیسیون فرهنگی برای پاسخ به این نیاز گام های خوبی برداشته شده است. ما در سبد اولویت هایمان دیدگاه رهبری را در راس قرار دادیم.

 

 

نیازهای فرهنگی متکثر و فراوان هستند. در روزهای آغازین شروع به کار مجلس و در فصل فرهنگ ما چند اولویت را مشخص کردیم. دو بال اقتصاد و فرهنگ که در بخش فرهنگ بحث خانواده و جمعیت را خواستم، مدیریت فضای مجازی را مطرح کردم، با قید کوتاه مدت این مسئله را مطرح کردم و ما کمتر در سخنان مقام معظم رهبری قید کوتاه مدت را می بینیم و این نشان از نگرانی ایشان نسبت به فضای مجازی بود چرا که ایشان تاکید کردند که فضای مجازی میدان تاخت و تاز قرار گرفته است و به قتلگاه تبدیل شده است. همواره نگاه های مقام معظم رهبری استراتژی و راهبردی است و وقتی قید کوتاه مدت را بیان می کنند برای نجات و پیشگیری از آسیب هایی است که فضای مجازی دارد.

 

 

بحث بعدی که مورد انتظار مقام معظم رهبری بود، بحث پیوست فرهنگی بود که سالها این مسئله مطرح شده بود.

 

 

بحث خانواده و جمعیت را کمیسیون به صورت جدی مورد پیگیری قرار داد. تلاش هایی که در گذشته صورت گرفته بود، تجمیع شد و سعی کردیم از همه تجربه های موفق در حوزه خانواده و جمعیت استفاده کنیم و در نهایت طرح جوانه جمعیت در مجلس مطرح شد و مراحل پایانی خودش را طی می کند که امیدواریم پس از تصویب نهایی بتوانیم شاهد آثار و برکات فراوان آن در بحث تسهیل ازدواج جوانان و هم افزایش فرزندآوری شود. در این طرح مقرر شده است که مشوق های بلندمدت به صورت جدی دیده شوند و موانع از پیش رو برداشته شود. ما وقتی موانع را برنداریم تشویق خیلی مفهومی نخواهد داشت. خیلی از دستگاه ها و سازمان هایی که بناست آستین همت را بالا بزنند این طرح را اجرایی کنند با حضور در کمیسیون از آنها خواستیم اگر حرفی در رابطه با اجرای این طرح دارند بدون هیچ گونه ملاحظه ای بیان کنند چرا که آنها مسئول اجرایی این طرح هستند. زیبایی یک قانون به اجرای آن است.

 

 

گام بعدی که برداشته شد در بحث ساماندهی فضای مجازی و مدیریت آن است که طرحی در این رابطه تهیه شده است و قرار است در دستور کار مجلس قرار گیرد. هجمه هایی در رابطه با این طرح به مجلس وارد شده است که این هجمه ها از نظر ما درست نیست. مقام معظم رهبری می فرمایند اگر کار کردید که مخالفان و معاندین ناراحت هستند بدانید که کارتان در آن مجموعه اثر گذاشته است. این طرح نیز طرح بسیار خوبی است و بسیار کارشناسی تهیه شده است. مبنای قضاوت برخی رسانه ها و مخالفان طرح نهایی کمیسیون فرهنگی نیست بلکه آنها طرح گذشته را مبنا قرار داده اند و این هجمه ها را وارد می کنند. طرح گذشته را ما اصلاح کرده ایم و قرار است این طرح در دستور کار قرار گیرد. بحث پیوست فرهنگی از دیگر دغدغه های مقام معظم رهبری است که مقام معظم رهبری در این رابطه فرمودند تمامی طرح ها و لوایح ملی اثرگذار باید پیوست فرهنگی داشته باشد ولی گوش شنوایی در این رابطه وجود نداشت. از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری کردم و گزارش ها را مورد بررسی قرار دادم. عمده دستگاه هایی که پاسخ داده اند فعالیت های فرهنگی شان را به عنوان پیوست فرهنگی قلمداد کردند، مثلا وزارت راه و شهرسازی فعالیت های فرهنگی اش را به عنوان پیوست فرهنگی طرح ها ارایه داده بود که مشخص است تصویر روشنی از پیوست فرهنگی ندارند.

 

 

این مسئله ما را به فکر فرو برد که ما باید در این رابطه به بحث مفهوم شناسی ورود پیدا کنیم و بعد به صورت مصداقی بحث پیوست فرهنگی را مورد گفت و گو قرار دهیم. کارگروهی در این زمینه بین کیمسیون فرهنگی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز پژوهش ها و تحقیقات شکل گرفت که تا الان حدود 15 جلسه برگزار شده است و قرار است پیش نویس اولیه این موضوع در کمیسیون فرهنگی به زودی مورد تصویب قرار گیرد.

 

 

بحث دیگری که مورد انتظار رهبری است و کمیسیون فرهنگی به آن ورود کرده است بحث اقتصاد فرهنگی است که کار رو زمین مانده است. اینکه ما هر سال بنشینیم راجع به مشکلات هنرمندان و خبرنگاران و مشکلات عرصه هنر و فرهنگ صحبت کنیم، خسته کننده است. ما باید این مشکلات را حل کنیم. اعلام این مشکلات جهت اطلاع که نیست، باید هر مسئولی در رابطه با حل این مشکلات خود را موظف و مکلف بداند که البته حل این مشکلت زمان بر است ولی ما قطعا در کمیسیون فرهنگی آن را مورد پیگیری قرار می دهیم.

 

 

درست است که مشکلات اقتصادی و معیشتی اولویت اول جامعه تعیین شده است اما در کنار بحث معیشت همواره فرهنگ مطالبات در این حوزه بخشی از دغدغه جامعه را تشکیل می دهد. با روی کار آمدن دولت جدید فکر می کنید این دولت در چه زمینه هایی باید گام های محکم و جدی تری بردارد؟

 

 

اولین نکته مهم اصلاح نوع نگاه به عرصه فرهنگ است. نه حضرت امام خمینی و نه رهبری از فعالیت فرهنگی دولت ها هیچ گاه راضی نبودند. دولتی که امید ملت به آن معطوف شده است انتظار می رود که گام های اساسی ای را برای ساماندهی عرصه فهرنگ بردارد و خودش رییس دولت نگاه اش به مسایل فرهنگی باشد. در بحث مناظرات ریاست جمهوری سیزدهم که دیدیم که هیچ صبحتی از فرهنگ نشد و هیچ کدام از سوال های طراحی شده به بخش فرهنگ اختصاص نداشت. برخی این گلایه را مطرح کردند و اتفاقا گلایه به جایی بود. این مسئله بسیار مهم است که رییس جمهور و اطرافیانش نگاهشان به عرصه فرهنگ چگونه است.

 

 

رهبری در طول سال چندین بار با فعالان حوزه فرهنگ جلسه دارند. اتفاقا بیشترین نشست های ایشان با فعالان این عرصه است. ما مسئولان تا چه اندازه چه در سطح استانی و ملی در طول سال با فعالان بخش فرهنگ جلسه برگزار می کنیم؛ دغدغه ها و مشکلات آنها  را می شنویم و برای حل آن گام برمی داریم؟ باید بگوییم که در این رابطه ما فعالیت جدی نداریم. نشست ها بسیار محدود و ناچیز است و گلایه های فعالان عرصه فرهنگ در این رابطه به جاست.

 

 

موضوع دیگری که باید دولت سیزدهم مورد پیگیری قرار دهد، بازنگری جدی و کارکرد شورای فرهنگ عمومی است. فرهنگ عمومی بحثی زیرساختی است و انتظار داریم که در این رابطه گام جدی برداشته شود. شورای فرهنگ عمومی از جهت کارکردها نیاز به بازنگری دارند.

 

 

فقدان قرارگاه فرهنگی مسئله ای است که باید در این رابطه مورد توجه قرار گیرد. اگر قرارگاهی در این رابطه وجود داشته باشد، دستگاه ها می توانند با مراجعه به آن مشکلات، انتظارات، دغدغه ها و اهداف شان راپیگیری کند. بدون این قرارگاه رصد و پایش اتفاق نمی افتد و این قرارگاه باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی مستقر شود. در واقع شورا این قابلیت را دارد که به قرارگاه تبدیل شود و اگر این قرارگاه باشد پرسشگری و پاسخ دهی نیز وجود دارد.

 

 

بازنگری در اعتبارات فرهنگی از دیگر مسایلی است که باید دولت سیزدهم مورد توجه قرار دهد. سهم بودجه بخش فرهنگ کمتر از دو درصد است و باید دولت آینده این اعتبارات را متناسب با انتظارات تقویت کند. ما باید بدانیم چه چیزی در اختیار شما قرار می دهیم و چه چیزی می خواهیم. به هر نسبت امکانات و الزامات در اختیار دستگاه ها قرار دهیم به همان نسبت نیز باید از آنها انتظار نقش آفرینی داشته باشیم.

 

کد خبر 1072511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha