قلم و اندیشه های ماندگار

قلم و هر آنچه می نگارد، اندیشه ها و افکاری سازنده را برای اعتلای جامعه به یادگار می گذارد و خوشا به حال آنان که در این مسیر وام دار نیستند.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: «نون؛ قسم به قلم و آنچه می نویسند»، قداست و پاکی قلم و اثرگذاری آن به قدری است که حفظ آن وظیفه ای سنگین بر عهده صاحبان آن و نگارندگان است.

 

حریم نگارش و نویسندگی برای همگان باید حفظ شود و صاحبان آن برای آزادی، آزادگی، رهایی از سختی و رسیدن به قله های سعادت از آن بهره بجویند.

 

وام دار بودن قلم به گروه، احزاب و جریان های مختلف، مغایر با ارزش و جایگاه آن است که متاسفانه برخی از افراد به دلیل وابستگی به نیازها و جریان های دنیایی به این مسیر کشانده شده و ناسازگاری ایجاد کرده اند.

 

تربیت افراد برای نویسندگی تنها به آموزش مهارتی نیاز ندارد بلکه باید مباحث اخلاقی و حفظ حرمت و جایگاه این مقام منزه نیز حفظ و مدیریت شود.

 

کسانی که در این مسیر گام برمی دارند، مسیر پیشرفت را برای جامعه خود باز و موانع را با آگاهی بخشی حذف می کنند و باید جایگاه و بزرگی این موضوع مهم حفظ شود.

 

مسیر طولانی برای آگاهی بخشی و هدایت اندیشه ها وجود دارد و در این قدم گاه نقش آفرینی اهل قلم بسیار مهم است تا اندیشه ها و افکاری سازنده را برای اعتلای جامعه به یادگار بگذارد در این مسیر وام دار نباشند.

 

*امانت داری و رعایت انصاف ودیعه ای برای اهل قلم

 

دست یابی به صفات اخلاقی بزرگ و حسنه ای مثل امانت داری و انصاف از راه های مختلفی ممکن می شود که نویسندگی و نگارش متن از جمله آنان می باشد.

 

اهل قلم در انتقال پیام علاوه بر اینکه باید اصول ادبی را رعایت کنند، بیش از آن امانت دار خوب و منصفی برای مخاطبان باشند تا قلم آنان به نفع جامعه و به دور از رفتار غلط اجتماعی رقم بخورد.

 

امام جمعه نجف آباد که موضوع اهل قلم و انتقال اندیشه ها را موضوع مهمی قلمداد می کند، در این رابطه گفت: سزاوار نیست که اغماض و دروغ پردازی در بین اهالی این جریان سازنده قرار گیرد که این آسیبی برای جامعه و خیانت به قلم و هنر نویسندگی است.

 

حجت الاسلام «مصطفی حسناتی« بر حرکت واقع بینانه برای بیداری بشر و آگاهی بخشی به اندیشه های بلند تاکید کرد و افزود: نویسندگان و خبرنگاران با سلاح قلم دشمن را شکست می دهند و مایه امید مردم خواهند شد.

 

وی مطالعه مطالب نویسندگان را فرصتی برای بهره گیری از اندیشه ها و تلاش های فکری اهل قلم دانست و تصریح کرد: گرایش به مطالعه و بهره گیری از کتاب فرصت های زیادی را برای انسان فراهم می کند.

 

امام جمعه نجف آباد بر ارزش و اثر مطالب ارزشمند دانشمندان و نویسندگان اشاره کرد و گفت: ماندگاری و اثر گذاری مطلب آموزه مهم و اساسی، برای بشریت سرمایه است و آنان که با حفظ حرمت قلم، جامعه را بیدار می کنند، حرکتشان ماندگار و پس از مرگ نیز اجر می گیرند.

 

*تربیت هنرمندان نویسنده برای انتقال پیام

 

همه نسبت به جایگاه و اهمیت نویسندگی شناخت حداقلی دارند اما درک و حفظ این جایگاه و تربیت افرادی برای این مسیر جاودان یک ضرورت و اهمیت کارگشا است که نباید به فراموشی سپرده شود.

 

امام جمعه اصفهان که موضوع نویسندگی را یک هنر می داند، تصریح کرد: تربیت افرادی برای این مسیر ضرورت دارد.

 

آیت الله سید «یوسف طباطبایی نژاد« ادامه داد: قدرت بیان و انتقال مفاهیم ارزنده از طریق نویسندگی یک ضرورت مهم و اقدامی هنرمندانه است که تربیت نیرو در این حوزه شایسته و لازم است.

 

وی نویسندگی و نوشتن را هنری مهم و جز ماموریت های حوزویان دانست و تصریح کرد: این هنر باید در بین این قشر بیشتر پیشرفت و توسعه یابد.

 

*جامعه نیازمند انس با قلم و تولیدات نویسندگان است

 

بحران آب و مطالعه دو تهدید جدی در ایران است که سال هاست این کشور را گرفته که یکی از زیادی مصرف و دیگری از کم توجهی و کم مصرفی و این چالشی بزرگ برای جامعه ما خواهد بود.

 

سرانه پایین مطالعه دغدغه ای جدی برای کشور به حساب می آید و این روزها نشریات نیز از روی پیشخوان مغازه ها جابه جا نمی شوند و بازار داغی ندارند.

 

گستردگی شبکه های اجتماعی یکی از عوامل موثر بر این تغییرات به حساب می آید اما باز نباید این فرصت را گرفت و بر مسائل آن اثر گذاشت.

 

تلاش و همت ویژه رای گسترش فرهنگ مطالعه مورد نیاز و دغدغه جدی برای دستگاه های فرهنگی و نظام آموزشی شود و خانواده ها نیز سربلندی فرزندان و اهل خانه را نیازمند مطالعه و گردش در این حوزه بدانند.

کد خبر 1073094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha