لزوم ترویج ازدواج آسان با تاکید بر ارزش‌های اسلامی/ ازدواج امری آسمانی و مقدس که اجر و پاداش خاص نزد پروردگار دارد

حجت الاسلام گلزاده بر لزوم توجه دولت جدید و خانواده ها بر امر ازدواج آسان تاکید کرد و گفت: نقش مسئولان به ویژه رییس جمهور منتخب در ترویج و نهادینه سازی فرهنگ ازدواج آسان بسیار مهم و تاثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،اولین روز از ماه  ذی الحجه برابر است با سالروز زیباترین پیوند آسمانی در جهان اسلام که نمونه تکرار نشدنی در تاریخ شیعه می باشد. دراین رووز مبارک، حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه(س)، برترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خداوند متعال برترین فرستاده خود را شاهد این ازدواج قرار داد. عمر برکت ازدواج این دو بزرگوار به گستردگی آفتاب است و نام آنها برای همیشه در تاریخ ماندگار شده است.سالروز ازدواج مبارک حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده است، ازدواج این دو بزرگوار به امر الهی، از امتیازاتی است که پیامبر اعظم(ص)به آن افتخار می کردند. در این پیوند مبارک، فرشتگان آسمان در سرور و شادمانی و بهشتیان به زینت و زیور آراسته شده بودند. لذا در این خصوص با حجت الاسلام «صادق گلزاده» استاد حوزه و دانشگاه گفت و گویی انجام دادیم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می شود.

 

نگاه حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) به امر ازدواج بر چه محورهایی استوار بود و چگونه باید این نگاه در جوانان تقویت شود؟

مسئله ازدواج از نگاه اسلام، عقل و حکمت گره خورده به اصل حیات بشری است. بشر آری یا نه، زندگی آری یا نه، حیات آری یا نه. اگر پاسخ به این سوالات مثبت است، قطعا ازدواج آری است، یعنی عدم تمکین نسبت به امر ازدواج یک رفتار غیر عاقلانه است. در نگاه اول، یک رفتار غیر حکیمانه و یک رفتار غیر اسلامی است. مقصود از نگاه اول اضطرارها، ضرورت ها و اقتضائات خاص است. در واقع اصل حفظ بقای نسل بشریت (حیوانات، نباتات و انسان) در گروی ازدواج است. وقتی از زاویه اسلام به ازدواج نگریسته شود، ازدواج یک امر آسمانی و مقدس به شمار می رود که اجر و پاداش خاص خود در نزد پروردگار را دارد. وقتی انسان تمکین به امر خدا کرد و مسیر ازدواج که خداوند آن را مقدر کرده قرار گرفت،ماجور به اجری می شود که پروردگار به او عنایت خواهد کرد لذا برای فهم عمیق تر و دقیق تر مسئله ازدواج در میان اهل بیت (ع) سیره فوق العاده ای وجود دارد. مقصود از «سیره» قول (گفتارشان)، فعل (رفتارشان) و تقریر (تأیید) است. در هر سه ساحت، مسئله ازدواج در سیره اهل بیت (ع) موج می زند، یعنی همه اهل بیت (ع) متعبد به امر ازدواج بودند و توصیه های اکید و فراوانی در این زمینه داشته اند.

 

در این میان گل سرسبد قصه سیره و سنت ازدواج در میان اهل بیت (ع)، ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) می باشد. از این حیث که سه معصوم در این ازدواج مقدس نقش مستقیمی داشتند؛ ابتدا دو معصوم (حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) ) که با هم ازدواج می کنند، دیگری معصوم ارشد و بزرگ تر به نام پیامبر اکرم (ص) است که ناظر، حاضر، ولی و همه کاره این امر مقدس بودند. طبق احادیث و گزارش های نقل شده، حوادث و اتفاقات عجیبی در ازدواج این دو بزرگوار رخ داده است. این پیوند قبل از آنکه در زمین بسته شود در آسمان ها پیوند خورده است، یعنی خداوند متعال و فرشتگان برای این لحظه ازدواج امیرالمومنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) لحظه شماری می کردند؛ به قدری این امر محبوب، مقدس و مورد توجه نظام هستی (خداوند و فرشتگان) بوده است که همه آنها منتظر این پیوند بزرگ بودند. در زمین وقتی به وقوع امر ازدواج بین این دو بزرگوار می نگریم، می بینیم پر از دنیای صفا، دنیای سادگی، دنیای بی تکلفی، دنیای صمیمیت و دنیای عشق در اوج خدایی، یعنی «عشق ایثارگرانه» است. امروز واژه «عشق» مفاهیم گوناگونی یافته است، بسیاری عاشق هستند ولی دیگران را برای خود می خواهند، گروهی عاشق  هستند و خود را برای دیگران می خواهند، کسانی هم عاشق می شوند ولی همه چیز را برای خدا می خواهند؛ این عشق متعالی یعنی همه چیز را برای خدا خواستن، هم عشق برای خود و هم برای دیگران حاصل است.

 

بنابراین متکامل ترین و ماندگارترین عشق، عشق به خداوند است. سوال اینجاست چرا ما باید عاشق اهل بیت (ع) باشیم؟ چون آنها ما را به خداوند متصل و نزدیک تر می کنند لذا اگر این نگاه وارد ازدواج جوانان ما شود، آنها مطیع امر مولا می شوند و آنچه را که خداوند، پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) در خصوص ازدواج فرموده اند را تعبدا عمل می کنند چون این امر را مسیر حق و مسیر منتهی به نتیجه می دانند؛ چنین ازدواجی می شود ازدواج ایثارگرانه، خداباورانه، آخرت محورانه و حکمت محور؛ در نتیجه همه مراحل این ازدواج می شود عشق آفرین، لذت آفرین، بنده پرور و محبوبیت محور به طوری که هیچ گونه احساس خسارت در این ازدواج وجود ندارد، چون در امر ازدواج مزددهنده خداوند متعال است و هر گامی که بر می داریم او مزدش را می دهد. چنین زندگی ای پر خیر و برکت می شود لذا اگر کسی با این نگاه اقدام به ازدواج کند و ترمیم کند فهم غلط و تصحیح کند فهم ناقص را متوجه می شود که دنیای ازدواج یک دنیای آرمانی عجیبی است.

 

مراجع (امام راحل و مقام معظم رهبری) در وقت خطبه عقد می فرمایند: بسازید با هم، تحمل کنید یکدیگر را و رونق دهید زندگی خود را. این سخن حکایت از پیوند دارد؛ بنابراین پیوند ازدواج نباید منجر به طلاق شود. امروزه گزارش های ناگواری در باب طلاق ارایه می شود در حالی که پیوند ازدواج یک امر مقدس، آرمانی و یک عشق متعالی است؛ بر همین اساس است که عقل، عرف متشرعه، قرآن و سنت اجازه تاخیر در این امر مقدس را نمی دهند، چون تاخیر در خوبی ها معقول و منطقی نیست، چون وقتی دو نفر با حکم الهی، شرعی و اسلامی به عقد یکدیگر در می آیند لحظه به لحظه زندگی شان بر این است که می خواهند به هم وفادار باشند و در زندگی یار و یاور یکدیگر شوند. همان طور که خداوند فرمودند: نفس کشیدن و خوابیدن فرد روزه دار در ماه مبارک رمضان عبادت است در امر ازدواج هم همین طور است. با توجه به اینکه ازدواج هم امر پروردگار محسوب می شود لذا آنچه که در مسیر ازدواج شکل می گیرد، امر خداوند متعال است؛ پس ازدواج هم یک نوع عبادت است لذا بهترین میانجی گری های نظام هستی، میانجی گری در امر مقدس ازدواج یک دختر و پسر مومن و مسلمانی است که این دو را به هم پیوند دهند.

 

چقدر زیباست که مومنان خداجو مشکلات و نفیسه های معیشتی و مالی جوانان را برطرف کنند تا آنها هم بتوانند به این امر مقدس تن دهند. آنها می توانند واحدهای ساختمانی خالی را با تایم های مشخص در اختیار جوانان تازه ازدواج کرده قرار دهند. متاسفانه در دنیای کنونی این امر مقدس مورد بی مهری عجیبی قرار گرفته است؛ در واقع کویر برهوت را جایگزین گلستان برین کردند. مگر انسان به دنبال لذات و آسایش در زندگی نیست، پس چرا ازدواج را که تمام آسایش و آرامش انسان در آن خلاصه می شود را رها کرده اند. نظام وجود بشر به گونه ای طراحی شده که باید به امر ازدواج تمکین کند. اگر از امر ازدواج سر باز زنند از نعمتی که خداوند جسما و روحا برای او در نظر گرفته، خود و جامعه را محروم می کند لذا اگر انسان تک بعدی پرورش یابد، هم خود در اذیت است و هم به اقتضای این اذیت فرد پرخاشگر و کم حوصله ای می شود که جامعه را هم دچار مشکل می کند؛ بنابراین یکی از بهترین شرح و تفسیرها، شرح و تفسیرهای آیات و روایات مربوط به امر ازدواج است که به شدت در جامعه کمرنگ شده است.

 

برای نهادینه کردن فرهنگ ازدواج معصومین (ع) چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟

در این خصوص می بایست یک اتفاق جامعی شکل بگیرد تا فرهنگ ازدواج در جامعه نهادینه شود. این اتفاق جامع چیست؟ دو راس هرم باید در این امر مورد توجه قرار گیرد؛ یک راس هرم، خانواده (پدر و مادرهای طرفین) هستند که نباید در این امر مقدس سخت گیری کنند، چون در این صورت دود این سخت گیری ها و بهانه تراشی ها ابتدا به چشم خودشان خواهد رفت. هیچ انسان عاقلی به سرمایه خود آسیب نمی رساند؛ بنابراین می بایست خانواده ها و بزرگتر ها تسهیل در ازدواج فرزندانشان را جدی بگیرند، موانع و مشکلات را از مسیر آنها بردارند. فردی نزد امام مجتبی (ع) آمد و گفت: برای دخترم خواستگارهای زیادی می آید ولی نمی دانم کدام بهتر است. امام فرمودند: دختر خود را به فرد متدین بدهید.سوال کرد چرا؟ فرمودند:چون مومن و متدین واقعی در حق دختر شما ظلم نمی کند. ولی اگر بی ایمان باشد، ممکن است با کم شدن هوا و هوس اش به دخترت جفا و بی مهری کند اما اگر متدین باشد این دیانت از درون، وی را مدیریت می کند و زندگی فرزندت را سامان می بخشد.

 

لذا نقش مسئولان به ویژه رییس جمهور منتخب در ترویج و نهادینه سازی فرهنگ ازدواج آسان بسیار مهم و تاثیرگذار است. معنا ندارد که حکومت اسلامی در خدمت ازدواج و فرزندآوری ندارد، معنا ندارد حکومت اسلامی در خدمت و اراده اسلام نباشد. ازدواج و فرزندآوری اراده خداوند متعال، اسلام، پیامبر اکرم (ص) و قرآن کریم است. آنهایی که در دهه های 70 و 80 ویرانگری فرزند کمتر را بر این مملکت تحمیل کردند و با ایجاد رغبت های کاذب در جوانان امر مقدس ازدواج را در جامعه کمرنگ نمودند، امروز کشور را در مسیر پیرترین کشورهای دنیا قرار دادند و بزرگترین جنایت ها را در حق ایران رو به تمدن نوین اسلامی کردند، این جرایم نه تنها قابل بخشش نیست بلکه قادر به فهم جنایتی که مرتکب شده اند هم نیستند لذا امیدواریم در دولت جدید تصمیمات ویژه ای در این زمینه اتخاذ شود.

 

وظیفه خانواده ها در قبال این امر مقدس و الهی چیست؟

 بنابراین هر فردی می تواند در قبال ازدواج تکلیف، وظیفه دینی، ملی، اخلاقی و تربیتی داشته باشد و جوانان هم باید ازدواج آسان را در دستور کار خود قرار دهند و از زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) الگوبرداری کنند. اگر خانواده ها از فرهنگ ازدواج آسان اهل بیت (ع) پیروی کنند، بسیاری از مسایل و مشکلات موجود در ازدواج جوانان مرتفع می شود. چرا ما باید به آسایش و صمیمیت زندگی مشترک با این توقعات نابجا و زیاده از حد متعارف آسیب بزنیم؟ بر همین اساس نیاز است که هم مسئولان و هم خانواده ها فرهنگ ازدواج آسان و اسلامی را در جامعه ترویج و تقویت کنند. امر به معروف کارآمد روزگار ما تشویق نسل جوان به ازدواج و نهی از منکر کارآمد امروز ما مذمت موانع ازدواج و برداشتن این موانع از مسیر ازدواج جوانان جامعه است. اگر این همت فراگیر در جامعه شکل بگیرد،نسل جوان هم از همراهی بزرگتر ها دریغ نخواهند کرد،بزرگان و بزرگترها هم باید به اقتضای اسم بزرگی و بزرگتری خود، بزرگی کنند و الگوی عملی سازکار با  آن چه قرآن و عترت فرموده اند، باشند. اگر چنین شدند امر ازدواج تسهیل می یابد.

 

 

 

 

کد خبر 1074326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha