گذر از هفت خوان ازدواج، کفش آهنین می خواهد

هفته ازدواج در سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه(س) آغاز می شود، اما تحقق این روز فرخنده حالا برای جوانان گذر از هفت خوان و کفش آهنین می خواهد.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ آمارها یک چیز می گویند، کف جامعه چیز دیگر، سن ازدواج بالا رفته اما استان ما در کودک همسری هم متاسفانه حرف برای گفتن دارد، بالاخره جوان های ما دیر ازدواج می کنند یا زود؟ شرایط ازدواج آسان فراهم است یا نه؟ این ها بخشی از سوالاتی است که در این حوزه به ذهن می رسد، سراغ خود جوان ها و خانواده ها می رویم تا ببینیم آنها کجای این ماجرا ایستاده اند.

 

«علی حامدی» جوان 38 ساله اهل بجنورد به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: در 38 سالگی هم حتی به ازدواج نمی توانم فکر کنم، هربار آمدم یک بخشی از مشکلاتم را برطرف کنم که گام بعدیم حرکت به سمت تشکیل زندگی مشترک باشد، نشد، سالها برای پیدا کردن شغل درس خواندم و تلاش کردم اما دو سال است که شغل دائمی یافته ام.

 

وی افزود: خرید خانه که دیگر برای جوان ها تبدیل به آرزو شده اما اجاره کردن هم کار آسانی نیست.

 

وی گفت: اگر نخواهم وسایل کامل زندگی را هم تامین کنیم خرید همان اقلام لازم و اولیه هم کمر شکن است با این اوصاف آیا می توان به ازدواج فکر کرد؟

 

«مریم احمدی» بانوی جوان اسفراینی هم گفت: خواستگاران زیادی داشتم اما بیشتر آنها به پشتوانه دارایی پدر پا پیش گذاشته بودند و شغل ثابتی نداشتند.

 

وی افزود: نداشتن آینده مناسب اقتصادی از یک سو، هزینه های سنگین تامین جهیزیه از طرف دیگر شرایط را برای ازدواج جوانان سخت کرده و سن ازدواج به ویژه در شهرها هرسال بالاتر می رود.

 

«رعنا» دختر 11 ساله اهل روستای چوکانلو فاروج است که یک سال از زندگی مشترکش می گذرد، او هم گفت: در روستای ما اگر دختر به 15 سالگی برسد دیگر نباید منتظر جوان رعنایی برای ازدواج باشد یا باید به عنوان همسر دوم مردی فکر کند یا منتظر مردی همسن پدرش باشد که او را برای تیمار داریش به عقد خویش در آورد.

 

این بانوی کوچک افزود: در بسیاری از روستاها همزمان با برداشت محصول، اقلام اولیه یک زندگی تامین و برای پسر خانواده همسر انتخاب می شود و با توجه به اینکه نو عروس را به خانه پدر شوهر می برند و در یک اتاق باید زندگی خود را آغاز کند، هزینه زیادی برای خانواده ها ندارد.

 

وی گفت: داماد هم ریزه خوار سفره پدر است و به استقلال رسیدنش گاهی هیچوقت و در بعضی موارد در زمان ازدواج فرزندانش اتفاق می افتد.

 

یک جوان جاجرمی هم گفت: زمانی پدر و مادرها کار می کردند و مقدمات ازدواج فرزندانشان را تا رسیدن او به استقلال مالی فراهم می کردند ولی حالا، پدر و مادرها با 30 تا 40 سال زندگی هنوز اندر خم یک کوچه برای تامین نیازهای اولیه خانواده هستند.

 

«صابر قدرتی» افزود: با این شرایط می توان به کمک خانواده برای ساخت زندگی مشترک امید بست؟

 

وی گفت: برای برگزاری حداقل مراسم و خرید حداقل های زندگی هم شرایط اقتصادی فراهم نیست، یک جوان به چه امیدی پا پیش بگذارد؟

 

وی افزود: کاش دستگاه های متولی، به صورت فصلی هم شده گزارشی از فعالیت های تسهیل سازیشان در مسیر ازدواج جوانان ارائه کنند.

 

یک جوان آشخانه ای هم گفت: شما شغل ایجاد کنید، ازدواج را بگذارید بر دوش جوانان، وقتی جوان 30 ساله هنوز پول تو جیبی از خانواده می گیرد چطور می تواند به ازدواج فکر کند.

 

«مسعود سبحانی» افزود: مانور مسئولان بر روی وام ازدواج است اما برای گرفتن آن هم با شرایط بانک باید هفت خوان را گذر کرد، به عبارتی طوری برنامه ریزی شده که ظاهرا کسی موفق به دریافت آن نشود!

 

 

آمارها چه می گویند؟

خراسان شمالی بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵، ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد، بر اساس این آمار حدود ۲۷۰ هزار جوان ۱۵ تا ۲۹ سال دارد که حدود ۳۲ درصد جمعیت استان را شامل می شوند.

 

 

سالی که نکوست از بهارش پیداست

آمار ازدواج در خراسان شمالی بیش از هشت درصد افزایش یافت؛ این را هفت تیرماه، مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی در مصاحبه با رسانه ها گفت.

 

«علی زاهدی نیا» افزود: دو هزار و ۵۳۱ واقعه ازدواج در بهار امسال ثبت شد که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از هشت درصد افزایش دارد.

 

وی گفت: : پارسال هشت هزار و ۹۵۷ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسید که این میزان  ۷.۲ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش داشت.

 

وی میانگین سن ازدواج مردان در سال ۱۳۹۹ را ۲۸.۲ سال دانست و گفت: این شاخص برای ازدواج های ثبت شده بار اول ۲۵.۷ سال بوده است.

 

زاهدی نیا گفت: همچنین در خصوص میانگین سن ازدواج ثبت شده در سال ۹۹ برای زنان در کل ازدواج ها رقم ۲۲.۸ سال و برای ازدواج های بار اول ۲۰.۶ سال است.

 

مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی، بیشترین ازدواج ثبت شده سال گذشته  مردان را مربوط به گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال و زنان را نیز ۱۵ تا ۱۹ سال دانست.

 

وی همچنین اظهارداشت: پارسال در این استان دو هزار و ۴۲۰ واقعه طلاق به ثبت رسید که نسبت طلاق به ازدواج ۲۷ درصد است.

 

 

وقتی کرونا سبب خیر می شود

پیشتر، دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی در نشست شورای فرهنگ عمومی استان که خردادماه امسال برگزار شد، گفته بود: کرونا موجب افزایش ازدواج در این استان شده است.

 

«حسین فرخنده» تاکید کرده بود: کاهش هزینه های مراسم عروسی به علت کرونا موجب افزایش رویکرد پسران و دختران برای تشکیل زندگی در دوران کرونا بوده است.

 

 

مدیران چه می گویند؟

هفت هزار و ۸۲۱ زوج جوان خراسان شمالی در نوبت وام ازدواج

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های دولتی خراسان شمالی، هشت تیرماه در گفتگو با رسانه  های استان اظهار کرد: دشواری در تامین وثیقه (ضامن) هفت هزار و ۸۲۱ زوج جوان این استان را پشت نوبت دریافت وام ازدواج قرار داده است.

 

«علی اصغر هدایتی» افزود: زوج های جوان در نوبت تسهیلات ازدواج در مراحل معرفی به بانک های عامل، تشکیل و تکمیل پرونده و معرفی به شعب قرار دارند که بیشترین تاخیر در نوبت بودن ناشی از نداشتن ضامن معتبر است.

 

وی، شرایط پرداخت تسهیلات وام ازدواج را داشتن یک ضامن معتبر به همراه سفته اعلام کرد و افزود: حقوق ضامن معتبر با توجه به مجرد و متاهل بودن فرد باید از لحاظ گردش مالی به ترتیب یک سوم تا یک چهارم میانگین تسهیلات دریافتی وام گیرنده را پوشش دهد.

 

وی اضافه کرد: اگر حقوق دریافتی ضامن با توجه به میانگین پیش بینی بانک نتواند میزان تسهیلات وام گیرنده را پوشش دهد، در این صورت باید زوج های جوان دو ضامن به بانک معرفی کنند.

 

 

پرداخت سه هزار فقره وام ازدواج در  سال ۱۴۰۰

دبیر کمیسیون بانک های دولتی خراسان شمالی افزود: در سال جاری (اول فروردین تا ۶ تیرماه) سه هزار و ۲۳۳ فقره وام ازدواج به مبلغ دو هزار و ۷۳۵ میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شد که این پرداختی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳.۵ درصد رشد داشته است.

 

به گفته هدایتی حدود یک سوم از پرداختی تسهیلات ازدواج سال جاری مربوط به بانک های ملی و ملت در این استان است که در مجموع ۹۵۶ میلیارد ریال تسهیلات را به هزار ۱۳۱ زوج جوان پرداخت کرده اند.

 

وی اضافه کرد: تسهیلات ازدواج از سوی ۱۱ بانک دولتی استان خراسان شمالی در حال پرداخت است و سقف این تسهیلات برای زوجه زیر ۲۳ سال و  زوج زیر ۲۵ سال به مبلغ یک میلیارد ریال و در گروه سنی بالاتر ۷۰۰ میلیون ریال است.

 

مدیر امور شعب بانک ملی استان خراسان شمالی اظهارداشت: در سال گذشته ۱۲ هزار و ۵۲۷ فقره وام ازدواج به میزان ۶ هزار و ۶۱۴ میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است.

 

از قصه مسکن جوانان چه خبر؟

تورم مسکن در سال‌های گذشته در استان خراسان شمالی از میزان 120 درصد هم عبور کرده و این روزها قیمت هر متر مسکن در مرکز استان خراسان شمالی با برخی مناطق متوسط به بالای شهر تهران برابری می‌کند.

 

نگاهی به قیمت زمین و مسکن در شهر بجنورد نشان دهنده میانگین بسیار بالای متری 5 تا 20 میلیون تومان است و از این بابت جوانان استان خراسان شمالی برای تشکیل خانواده با بزرگ ترین مانع به نام منزل مسکونی مواجه هستند.

 

در هشت سال گذشته تولید مسکن در استان خراسان شمالی بسیار پایین و در حد صفر بوده و همین عامل در کنار افزایش تقاضا برای مسکن سبب گرانی منزل در استان شده و خراسان شمالی جزو 10 استان با تورم بالا است.

 

 

تولید محور نبودن، یکی از دلایل افزایش تورم در خراسان شمالی است

همچنین مازاد تقاضا بر عرضه، تورم ناشی از فشار هزینه‌های تولید و فشار نقدینگی بالا از جمله دلایل افزایش تورم استان است و بر اساس آمار مرکز ایران، سهم مسکن خانوار استانی از مجموع هزینه‌ها 8.7 دهم درصد به‌صورت سالانه است که این رقم در سطح کشور 12 درصد است که دلیل این موضوع پایین بودن میزان درآمد و هزینه مردم خراسان شمالی نسبت به کشوری است.


 

طبق گزارش مرکز آمار ایران، استان خراسان شمالی و به خصوص شهر بجنورد که بیشترین خرید و فروش مسکن نیز در این شهر انجام می‌شود، رتبه نخست خرید و فروش مسکن را با رشد 77 درصد نسبت به سال قبل از 96، در سطح کشور به خود اختصاص داد و همین رشد معاملات، افزایش چندین برابری قیمت‌ها را به دنبال داشت.  

 

 

خراسان شمالی 20 هزار واحد مسکونی نیاز دارد

این جمله را معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی به رسانه های استان گفته است.

 

«غلامرضا هوایی» با اشاره به کمبود تعداد واحدهای مسکونی در استان اظهارداشت: خراسان شمالی و شهر بجنورد به حدود 20 هزار واحد مسکونی نیاز دارد و برای تعدیل بازار مسکن به ساخت این تعداد واحد که حدود یک سوم از این کمبودها مربوط به شهر بجنورد است، نیاز داریم.

 

معاون استانداری خراسان شمالی با بیان اینکه تعداد مستاجران خراسان شمالی هم بسیار زیاد است٬ گفت: 50 هزار خانوار در شهرها و روستاهای استان خراسان شمالی مستاجر هستند که باید با شتاب بخشی ساخت مسکن، به این تقاضاها پاسخ داد تا هم جمعیت فاقد مسکن ما مسکن دار شوند و هم این که بازار مسکن ما تعدیل شود.

 

وی اضافه کرد: برنامه استان تامین این میزان ساخت  مسکن در یک پروسه پنج ساله است و استارت آن نیز با اجرای طرح اقدام ملی مسکن زده شد و هم اکنون ساخت حدود پنج هزار مسکن در سطح شهرها و روستاهای استان شروع شد و پیش بینی می‌شود تا در دو سال آینده بتوانیم حداقل 20 هزار مسکن جدید را در استان شروع کنیم.

 

حال اینکه چقدر از این واحدها سهم جوانان است بماند، امید که محقق شود.

 

می خواستیم احوالی هم از نرخ بیکاری بگیریم اما مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی پاسخگو نبود و تماس خبرنگار شبستان سرانجامی نداشت.

 

 

برگزاری 50 کارگاه آموزشی مهارت زندگی در سه ماهه اول سال برای جوانان

معاون سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی گفت: در سه ماهه اول امسال 50 کارگاه حضوری برای 600 نفر از جوانان در حوزه آموزش های قبل، حین و بعد از ازدواج، اقتصاد، اشتغال، تربیت فرزند و... برگزار شده است.

 

«مصطفی ارحامی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: در استان 67 سازمان مردم نهاد فعال است که فعالیت 10 سازمان با محوریت خانواده، سبک زندگی، کاهش آسیب های اجتماعی است.

 

وی با اشاره به اینکه 60 درصد این سازمان ها در بجنورد دایر شده، افزود: دایره فعالیت این سازمان های مردم نهاد محدود به مرکز استان نیست و در همه شهرستان ها برنامه دارند.

 

ارحامی، رنگبندی شهرها بر اساس شیوع کرونا را موثر در روند فعالیت ها عنوان کرد و افزود: خیلی از برنامه های پیش بینی شده برای هفته ازدواج تجمعی بود که با توجه به شرایط، فعالیت ها محدود به برگزاری مشاوره رایگان برای جوانان 18 تا 35 سال از سوی چهار مرکز مشاوره، برگزاری کارگاه های آموزشی، قدردانی از زوج های تاثیرگذار در همه شهرستان ها و تولید محتوا برای فضای مجازی  شد.

 

وی به در دست تشکیل بودن مجمع خیران ازدواج در استان هم اشاره کرد و گفت: در مرحله گرفتن مجوز هستیم و روند اداری آن حداقل یک ماه به طول می انجامد.

 

ارحامی افزود: در پی استفاده از ظرفیت موقوفات با سوق دادن آنان به انجام کار در حوزه ازدواج جوانان هم هستیم.

 

وی میانگین سنی ازدواج آقایان را 32 سال و برای خانم ها 28 سال عنوان کرد و گفت: در سه ماهه امسال، 11 هزار و 270 نفر متقاضی دریافت وام ازدواج داشته ایم که از این تعداد چهار هزارو 87 نفر موفق به دریافت وام شده اند و هفت هزار و 183 نفر در نوبت دریافت هستند.

 

معاون سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی گفت: در مجموع در سه ماهه امسال 35 تا 36 درصد متقاضیان موفق به دریافت وام ازدواج شده اند و بقیه در صف ضمانت ها هستند.

 

مطالبه این مسئول از رسانه ها هم توجه بیشتر به حوزه جوانان در برنامه سازی ها بود.

 

 

 

کد خبر 1075045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha