نقش سامان بخش ثروت در جامعه مبتنی بر ارزش های دینی

حجت الاسلام دستداده گفت: هنگامی جامعه اسلامی، جامعه ای مبتنی بر ارزش های دینی است که اموال به گونه ای درست و طبیعی در شریان های حیاتی اش جاری باشد و نقش سامان بخشی اش را در زندگی، به خوبی ایفا کند،

حجت الاسلام «زین العابدین دستداده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: هنگامی که تاریخ بشر را ورق می زنیم و در آن غوص می کنیم به روشنی درمی یابیم که پدیده تنگ دستی و تهی دستی سایه زشت خود را پهن و خودنمایی کرده است گرچه ضعف و قوت های بسیاری نیز در آن می بینیم.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه از پدیده هایی که همواره همراه جوامع بشری بوده، پدیده فقر است، افزود: فقر دارای ماهیتی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بوده و این پدیده همواره تلخ و ناگوار بوده است اما در قرن شگفتی ها که رفاه به ظاهر، هر روز با سرعتی شگفت آور بیش از پیش می شود، تحمل آن تلخ تر و ناگوارتر است.

 

وی با یادآوری اینکه از موضوعات قابل مطالعه در این پدیده شوم، موضوع «آثار فقر» است، عنوان کرد: فقر در بعد فردی، بر شخصیت و زندگی انسان تأثیری زیانبار دارد و از سوی دیگر در بعد اجتماعی نیز دارای آثاری متعدد است.

 

حجت الاسلام دستداده با یادآوری نگرش حضرت امیرمؤمنان، علی بن ابی طالب علیه السلام درباره فقر، به تحلیل و بررسی آثار آن پرداخت و اظهار داشت: خداوند، اموال و دارایی را وسیله سامان بخشی زندگی بشر قرار داده است؛ قرآن کریم بر این حقیقت تصریح کرده و می فرماید »اموالی را که خداوند وسیله قوام زندگی شما قرار داده است، به دست سفیهان مسپارید».

 

وی ادامه داد: پایه و اساس هر چیز را «قیام» آن می گویند و اگر این پایه نباشد، کیان آن چیز در خطر نابودی و تباهی می افتد از این رو، مال وسیله سامان بخشی است.

 

به گفته این استاد حوزه و دانشگاه در بینش دینی مال و ثروت می توانند در دو راه درست و یا نادرست قرار گیرند چنانچه ثروت به گونه ای درست، در جامعه به گردش در آید، زندگی انسان سامان یافته، زمینه دست یابی به ارزش های اخلاقی و دینی فراهم می شود و در صورتی که به درستی به گردش نیفتد، نتیجه ای جز فقر و حرمان انبوهی از مردم در کنار اقلیتی مرفه، از یاد رفتن ارزش های اخلاقی و محو آرمان های دینی ندارد.

 

وی ادامه داد: جریان مال در جامعه، چون جریان خون در رگ های بدن است خون، گرچه مایه حیات آدمی است، اگر حرکتش در رگ های بدن به کندی و یا به تندی صورت گیرد، حیات بدن را به خطر می اندازد.

 

حجت الاسلام دستداده با اشاره به اینکه هنگامی جامعه اسلامی، جامعه ای مبتنی بر ارزش های دینی است که اموال به گونه ای درست و طبیعی در شریان های حیاتی اش جاری باشد و نقش سامان بخشی اش را در زندگی، به خوبی ایفا کند، گفت: گردش سالم ثروت در جامعه، تنها به دست انسان های با کفایت و آگاه از نظام اقتصادی دین و واقعیات جهان امکان پذیر است.

 

کد خبر 1076628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha