واکنش ترکیه به بیانیه یونسکو در مورد مسجد ایاصوفیه

وزارت امور خارجه ترکیه بیانیه یونسکو در مورد نگرانی از عواقب تبدیل شدن ایاصوفیه به مسجد را رد کرد و گفت که این بیانیه مغرضانه و سیاسی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « hurriyetdailynews»، وزارت امور خارجه ترکیه بیانیه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) در مورد ایاصوفیه پس از تبدیل آن به مسجد را رد کرد و گفت که این بیانیه مغرضانه و سیاسی است.

 

این وزارتخانه تاکید کرد که گزارش های مربوط به تصمیمات کمیته میراث جهانی یونسکو در مورد اماکن تاریخی استانبول را که با انگیزه های متعصبانه ، مغرضانه و سیاسی هدایت می شوند ، رد می کند.

 

وزرات امور خارجه، سازمان ملل را به نقض حاکمیت ترکیه متهم کرده و تصریح کرد که مسجد ایاصوفیه جزو مستغلات دولت است و به خوبی از آن محافظت می شود.

 

در بیانیه وزارت خارجه آمده است که از همان آغاز روند تغییر کاربری ایاصوفیه و تبدیل آن به میجد ، ترکیه با مرکز میراث جهانی یونسکو در ارتباط و همکاری باز و بدون وقفه بوده است.

 

این بیانیه می افزاید: دو بازدید هیئت مشاوره یونسکو به دعوت ترکیه از استانبول به روشنی روش سازنده و شفاف ما را نشان می دهد که در گزارش های مربوطه نیز منعکس شده است.

 

یونسکو اخیرا از دولت ترکیه درخواست کرد تا گزارشی در مورد ایاصوفیه پس از تغییر کاربری آن به مسجد ارائه دهد.

 

این سازمان ضمن درخواست از ترکیه برای ارائه گزارشی درباره وضعیت حفاظت از ایاصوفیه تا اوایل سال آینده میلادی نسبت به عواقب تبدیل آن به مسجد ابراز نگرانی شدید کرد.

 

این در حالی است که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در 24 ژوئیه اولین سالگرد بازگشایی مسجد برجسته ایاصوفیه در استانبول را جشن گرفت.

 

اردوغان در یک پست توئیتری گفت که ایاصوفیه نماد احیای تمدن ترکیه است.

 

 در سال 1985 میلادی ایاصوفیه به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد.

 

ایاصوفیه اکنون علاوه بر مسجد یکی از جاذبه های گردشگری برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی است.

 

 ایاصوفیه به مدت 916 سال تا زمان فتح استانبول از سوی امپراطوری عثمانی یک کلیسا بود و سپس از سال 1453 تا 1934 میلادی نزدیک به 500 سال به عنوان مسجد در خدمت نمازگزاران بود.

کد خبر 1078730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha