آماده سازی پرونده « محوطه باستانی سیلک» برای ثبت جهانی در یونسکو

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان ازآماده سازی پرونده سیلک برای نامزدی این محوطه تاریخی جهت ثبت جهانی در یونسکو خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شمال استان اصفهان، مهران سرمدیان در گفت و گو با خبرنگاران گفت: همزمان با نودمین سال ثبت ملی محوطه باستانی سیلک، پرونده این محوطه تاریخی جهت معرفی به عنوان نامزد ثبت جهانی آماده سازی می شود.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان افزود: هم اکنون در حال تعیین تیم تخصصی به منظور جمع آوری مستندات هستیم تا در صورت تایید وزارت میراث فرهنگی، این محوطه باستانی در سال آتی به عنوان نامزد جهانی به یونسکو معرفی شود.

 

سرمدیان افزود: ساماندهی فیزیکی و محیطی سیلک به منظور تجدید و بازسازی بعضی فضاها و نیز خرید تجهیزات مرتبط به گردشگری طی سه سال اخیر صورت گرفته است و در مرحله دوم تملک زمین های اطراف سیلک با همکاری شهرداری و فرمانداری در دستور کار قرار گرفت.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان آزادسازی حریم تپه سیلک را یکی از اقدامات ضروری برای موافقت و ثبت جهانی این اثر دانست و تصریح کرد: بر این اساس، تاکنون ۱۵ ملک با مساحتی بالغ بر ۳ هکتار آزاد سازی شده است و این روند ادامه خواهد داشت و در سال آینده یکی از اهداف اصلی ادامه همین  آزادسازی ها خواهد بود.

 

تپه های «سیلک» با قدمتی ۸ هزارساله، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های باستان‌شناسی ایران و ویرانه کهن‌ترین زیگورات باستانی ایران که نخستین تمدن شهرنشینی در آن شکل گرفته‌ به‌ حساب می‌آید که برای جهانیان ناشناخته مانده‌است.

 

این محوطه باستانی در سال ۱۳۱۰ شمسی با شماره ۳۸ در فهرست آثار ملی کشور به‌ ثبت رسید و درسال ۱۹۹۷ میلادی نیز در فهرست «آثار موقت‌جهانی» جای گرفت، اما همچنان در انتظار ثبت کامل جهانی است./

کد خبر 1096574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha