حذف امضاهای طلایی گامی بزرگ برای شفافیت و تحقق عدالت است

حجت الاسلام میهن پرست با بیان اینکه کمبود شفافیت از دیگر علل است و موجب می‌گردد رانت‌های اطلاعاتی خاصی به دست بیاید، گفت: حذف امضاهای طلایی گامی بزرگ برای شفافیت و تحقق عدالت است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، امام جمعه چوار، ظهر امروز(۲ مهر) در خطبه های این هفته نماز جمعه در مسجد مقدس صاحب الزمان(عج) این شهر با اشاره به خطبه هفتاد و دومین کتاب شریف نهج البلاغه اظهار کرد: حضرت امام علی(ع)در این خطبه می فرمایند که بار خدایا! ای گستراننده گسترده ها، و ای نگهدارنده آسمانهای رفیع و ای کسی که دلها را با فطرتهای ویژه آفریدی، هم آنان که سرانجام به بدبختی گراییدند و هم آنان که سعادتمند شدند.

 

حجت الاسلام « شهاب الدین میهن پرست» گفت: در این بخش از خطبه حضرت امام علي(ع) خداوند را به سه صفت از صفات والایش می ستاید، طبق نظریات معروف در میان دانشمندان، جهان هستی و کرات و اجرام آسمانی در آغاز به صورت توده واحدی بوده است که به علل معلوم و نامعلومی از هم جدا شده و گسترش یافته و امروز همچنان رو به گستردگی پیش می رود.

 

وی افزود:  زمین نیز در آغاز زیر آب فرو رفته بود. آبها تدریجا در مناطق عمیق و شکاف های زمین قرار گرفتند و خشکیها پدیدار شدند و با گذشت زمان، گسترش یافتند، تا این که وضع خشکیها و دریاها تثبیت شد و امروز نیز بر اثر جذب سنگ های آسمانی، زمین به آرامی گستردگی بیشتری پیدا می کند.

 

امام جمعه چوار یاداور شد:  تعبیر به «داعم المسموكات» اشاره به نگهداری کرات آسمانی اعم از سیارات و ثوابت و کهکشان ها، بوسیله نیروی جاذبه که در واقع یک ستون نامریی استمی باشد؛ نیرویی که چنان آنها را در جای خود نگه می دارد که گاه میلیون ها سال می گذرد و فواصل موجود بین کرات منظومه شمسی، تغییر پیدا نمی کند.

 

وی تصریح کرد: جمله «و جابل القلوب» اشاره به علوم فطری و الهی و غرائز و تمایلات ثمربخشی است که خداوند در درون جان انسانها قرار داده، علوم و غرایز و امیالی که به منزله ابزاری هستند که انسان در مسیر تکامل و پیمودن طرق پیشرفت مادی و معنوی و سیر الی الله از آن بهره می گیرد و بدون آنها تلاشها و کوشش هایش یا متوقف و یا کم اثر می شود.

 

حجت الاسلام میهن پرست با اشاره به بیان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید اذعان کنیم که در دهه پیشرفت و عدالت ثمره مطلوبی در باب عدالت به دست نیاورده‌ایم، ابراز کرد: این عبارت رهبر انقلاب اسلامی به‌روشنی عقب‌ماندگی در مسئله عدالت این آرمان و ارزش مهم نظام اسلامی را نشان می‌دهد.

 

امام جمعه چوار گفت: عدالت شامل حوزه‌های متعددی می‌شود، عدالت در حوزه‌ سیاست، عدالت در حوزه اقتصاد، در حوزه اجتماعی و در حوزه قضائی را شامل می شود و  در ارزیابی از وضعیت عدالت همه حوزه‌ها را باید در نظر گرفت، عدالت یک امر طیفی است یعنی می‌توان طیفی از صفر تا صد را تعریف کرد.

 

وی بیان کرد: تحقق عدالت یک امر طاقت‌فرسا و نیز تدریجی است، تحقق عدالت مسئله ای دشمن‌ساز است، مسائل اجتماعی اساساً پیچیده و چند متغیره هستند،  برای تحقق عدالت باید به ریشه‌ها پرداخت، ریشه بسیاری از بی‌عدالتی‌ها در قوانین است، نمونه بارز آن حقوق‌های نجومی است که به‌صورت قانونی پرداخت می‌گردد.

 

حجت الاسلام میهن پرست گفت: کمبود شفافیت از دیگر علل است و موجب می‌گردد رانت‌های اطلاعاتی خاصی به دست بیاید که این نابرابری موجب سایر نابرابری‌ها می‌شود، نگاه به‌هم‌پیوسته به عدالت توجه به یک حوزه از عدالت و غفلت از سایر حوزه‌ها در نهایت منجر به ناکامی یا بی ها در تحقق عدالت خواهد شد.

 

وی با اشاره به ضرورت تقویت آزادی مسئولانه تثریح کرد: هر میزان آزادی آزادی‌های سیاسی هم در انتقاد سازنده از آنچه موجود است و هم تضارب آراء در آنچه باید باشد فراهم شود امکان تحقق عدالت بیشتر خواهد بود، سخت‌گیری نسبت‌به حاکمان مردم به امراء شان شبیه ترند تا به پدران‌شان سکوت قول و فعل‌های حاکمان در در تحقق عدالت بسیار مؤثر است لذا بیشترین توجه و تلاش برای اصلاح از سوی نخبگان باید ناظر به حاکمان باشد.

 

امام جمعه مهران افزود: حذف امضاهای طلایی گام بزرگ برای شفافیت است، از اهداف اصلی این طرح حذف دیوان‌سالاری و خریدوفروش مجوزها است در صورت اجرایی شدن این طرح توسط دولت، مدت صدور مجوزها که اکنون بین شش ماه تا دو سال طول می‌کشد حداکثر به سه ماه کاهش خواهد یافت، بر اساس این طرح مجوز مشاغلی مانند داروخانه‌ها،سونوگرافی‌ها،نانوایی‌ها و مراکز آموزش رانندگی وکالت سردفتری یا کارگزاری‌های بورس تحت تاثیر آن قرار گرفته و جلوی بسیاری از سوء‌استفاده‌ها و انحصارطلبی و گرفته خواهد شد.

 

میهن پرست ابراز کرد: البته در روزهای اخیر فضاسازی‌های سنگینی علیه این طرح انجام شد که بیشتر صاحبان همان امضاهای طلایی و انحصارطلبان اقتصادی هستند، دادستان‌کل کشور روز دوازدهم شهریورماه در نامه‌ای خطاب به دادستان‌های کشور برگ سبز خودرو را به‌عنوان سند مالکیت  معرفی و بیان داشت دیگر نیازی برای مراجعه به دفترخانه برای  صدور یک سند دیگر نیست؛ اکنون کانون سردفتران در برابر این ابلاغیه مقاومت می‌کنند زیرا درآمد دو هزار میلیارد تومانی حاصل از این اقدام را از دست خواهند داد.

 

وی تصریح کرد: شفافیت در صورت مالی شرکت‌ها و ایجاد امکان ارزیابی توسط مردم یکی از وعده‌های وزیر اقتصاد در روزهای نخست حضور در این وزارت‌خانه بود، این اتفاق سبب می‌شود که مردم بدانند یک مدیرعامل یک شرکت و مجموعه را با چه شاخص‌هایی تحویل گرفته و با چه شاخص‌هایی تحویل می‌دهد بااین‌همه اگرچه این نگاه هماهنگ لازم است و جای خرسندی و تقدیر بسیار دارد اما کافی نیست انتظار مردم هماهنگی و هم‌افزایی در میدان عمل و اقدام است چیزی که اکنون و در این زمان امیدها را بیشتر کرده‌است و انتظارات را بالا برده‌است.

 

وی با اشاره به اربعین حسینی اظهار کرد: بزرگ‌ترین  بیماری‌های امت اسلام در عصر ائمه اطهار(ع) بیماری شک در حقانیت رهبر الهی و برنامه‌های او بود که با واقعی سقیفه بذر آن ایجاد شده بود این شکل تا آن‌جا توانمند شد که در دوره امام حسن علیه‌السلام به حالتی بیمارگونه تبدیل شد که دیگر حتی با فداکاری هم درمان نمی‌پذیرفت و برای امام حسن علیه‌السلام مقدر شده بود تا بیماری شرک در امت اسلامی را درمان کند.

 

امام جمعه چوار افزود: در کنار این رسالت امام حسن(ع) مقدر بود که امام حسین(ع) بیماری بزرگ دیگری را درمان کند و آن بی ارداگی درعین روشنی راه بود، اگر کوفیان درحالی‌که می‌گریسته‌اند، امام حسین(ع) را کشته‌اند، پس این خطر بزرگ است که ما هم به همان بدبختی دچار شویم، یعنی امام حسین(ع) را بکشیم درحالی‌که بر او گریه می‌کنیم، گریستن به این معنا نیست که ما از قاتلان امام حسین(ع) نیستیم بنابراین عمربن‌سعد هم گناهی نکرده چون او خود نیز به‌شدت بر امام حسین(ع۹) گریست.

 

وی بیان کرد: بنابراین گریه به‌تنهایی ضامن نیست عاطفه به‌تنهایی ضامن نیست، تا ثابت کند صاحب عاطفه در موقعیتی قرار ندارد که امام حسین(ع) یا اهداف امام حسین را بکشند، باید آزمود باید تامل کرد، باید اندیشید تا بلکه مطمئن شویم که ما از قاتلان امام  حسین(ع) نیستیم همین‌که امام حسین(ع) را دوست بداریم هم که ایشان را زیارت کنیم همین‌که بر ایشان برگیم، همه این‌ها کارهای ارزشمندی است ولی کافی نیست تا ثابت کند که ما در قتل امام حسین(ع) همدست نیستیم، زیرا ممکن است ما همه این کارها را از روی عاطفه‌ها انجام دهیم اما در قتل امام حسین(ع) نیز همدست شویم.

 

 


 

 


 

کد خبر 1097903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha