مرکز اسلامی فرهنگی «اباالفضل العباس(ع)» تنها مرکز شیعی در غرب نروژ

مرکز اسلامی فرهنگی اباالفضل العباس(ع) تنها مرکز شیعی در غرب نروژ به شمار می آید که برای حفظ آینده شیعیان در این کشور فعالیت می کند.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: مرکز فرهنگی اسلامی اباالفضل العباس(ع) نخستین مرکز اسلامی شیعی در شهر برگن در غرب نروژ است که پس از اسلو بزرگ ترین شهر نروژ به شمار می آید. این مرکز اسلامی در سال 1997 میلادی به دست گروهی از مومنان این شهر و با حمایت شیعیان به خصوص اقلیت عراقی ساخته شد که در ماندگاری این مرکز نقش داشتند.

 

این مرکز  اسلامی توسط همه مراکز شیعه در نروژ به خصوص مرکز اسلامی التوحید که با نظارت حجت الاسلام سید شمشاد الرضوی اداره می شود، حمایت معنوی می شود.

 

پس از آغاز فعالیت این مرکز اسلامی، این مرکز با مرجعیت دینی در نجف اشرف ارتباط برقرار کرد. به طوری که مسئولان این مرکز توانستند با سید مرتضی کشمیری، معاون آیت الله سید علی سیستانی مرتبط شوند و مدرسه عربی شهید صدر را در این مرکز با حمایت مرکز اسلامی امام علی(ع) در لندن تاسیس کنند.

 

از آنجا که این مرکز تنها مرکز شیعیان در استان هوردالاند در غرب نروژ است، به عنوان مرکزی برای جذب مومنان به ویژه مسلمانان شیعه از کشورهای مختلف اسلامی به شمار می آید. اعضای این مرکز اسلامی از کشورهای عراق، لبنان، افغانستان، سوریه، فلسطین، پاکستان و سایر کشورهای دیگر هستند.

 

یک کمیته مرکز اسلامی اباالفضل العباس(ع) را مدیریت می کند. انتخاب اعضای این کمیته هر دوسال یک بار براساس مقررات مندرج در سیستم داخلی آن انجام می شود تا یکپارچگی فعالیت این مرکز حفظ شود و اهداف مورد نظر آن برای خدمت به دین مبین اسلام محقق شود.

 

این مرکز اسلامی در شهر برگن دارای سابقه درخشانی است.زیرا در طول فعالیت طولانی خود نه تنها در معرض مشکلات بین اقلیت های مختلف و یا مشکلات اقتصادی قرار نگرفت، بلکه برنامه های این مرکز همچنان پایدار و ادامه دار است و اقلیت های مومن فعالیت خود در این مکان انجام می دهند.

 

مرکز اسلامی اباالفضل العباس سالانه مجموعه ای سمینار و کنفرانس را به زبان نروژی باعنوان «گفتگو صلح می سازد» برگزار کرده است، به طوری که برگزاری این سمینارها و کنفرانس ها در رسانه های نروژی منعکس شده است و علمای دینی مسیحی، شخصیت های دولتی، محققان و نویسندگان نروژی در آنها شرکت کردند. ثمره این کنفرانس ها شناساندن و معرفی رویکرد حضرت محمد مصطفی(ص) در محافل نروژی و کلیساها و رسانه ها بوده است.

 

برپایی شعایر دین اسلامی، برگزاری راهپیمایی، برپایی نماز جماعت، دروس فقهی و قرآنی هفتگی، گفتگوهای دینی با بیش از زبان، ارتباط با دانشگاه ها و دانش آموزان مدارس نروژ برای تبیین رویکرد اهل بیت(ع) از برنامه های ثابت این مرکز است.

 

این مرکز برای سازندهی امور مومنان و برطرف کردن مشکلات شان، ارتباط آنها با مرجعیت دینی و کمک به آنها برای انجام وظیفه دینی شان تلاش می کند و از الویت های این مرکز اسلامی تشکیل مرجع فکری درباره شیعیان برای جامعه نروژ است.

 

این مرکز اسلامی با کمک مالی مومنان در شهر برگن پس از خریداری قطعه زمینی به مساحت دو هزار و 500 مترمربع ساخته است. مسئولیت شرعی این مرکز فعالیت جدید برای حفظ آینده شیعیان در این شهر است.

 

مسئولان این مرکز قصد دارند تا براساس یک برنامه مدون به ساخت سالنی برای زنان و مردان به گنجاش 250 نفر برای هر کدام از آنها، سالن همایش، کتابخانه و مدرسه اسلامی اقدام کنند.

 

مسلمانان به ویژه شیعیان این کشور تلاش می کنند تا دربرپایی شعایر دین اسلام مشارکت کنند و بااجرای آموزه های اسلامی در جامعه نروژ به جذب غیرمسلمانان اقدام کنند. همچنین در امور اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ورزشی نیز مشارکت داشته باشند.

 

کد خبر 1099508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha