اقتصاد ناکارآمد قاچاق را ایجاد می‌کند

نوده فراهانی اقتصاد ناکارآمد قاچاق را ایجاد می‌کند، گفت: هزینه قاچاق در کشور بسیار پایین است و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز هیچ برنامه‌ای در مقابله با قاچاق شیشه و بلور ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، داوود نوده فراهانی، عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی شب گذشته (یکشنبه 18 مهر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه زنجیره‌ای از بی مسئولیتی در مقابله با قاچاق در کشور وجود دارد، گفت: چهار سال پیش در سازمان تجارت جهانی، جمهوری چک اعلام کرد ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو به ایران صادرات کریستال داشته است، اما همان سال آمار گمرک ما ۶۸۰ هزار دلار واردات کریستال از جمهوری چک بود.

 

وی با طرح این سوال که چرا با توجه به حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه ممنوعیت ورود لوازم خانگی، اما جلوی قاچاق گرفته نمی‌شود؟!، گفت: سیستم اجرایی کشور با پدیده قاچاق همزیستی پیدا کرده و قاچاق برای آن پذیرفته شده است.

 

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه برخورد با کالای قاچاق مشکل نیست، زیرا مشخص است ارز آن چگونه تأمین شده و ۲ هزار کیلومتر در مسیر حرکت می‌کند، گفت: اقتصاد ناکارآمد قاچاق را ایجاد می‌کند. هزینه قاچاق در کشور بسیار پایین است و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز هیچ برنامه‌ای در مقابله با قاچاق شیشه و بلور ندارد.

 

وی با طرح این سوال که چگونه برای واردات مواد اولیه مشکل داریم و به سختی تأمین می‌کنیم، اما کالای لوازم خانگی به صورت قاچاق در بازار به آسانی پیدا می‌شود؟!، گفت: سازمان صمت با ردیف‌های تعرفه در را برای دزد‌ها باز گذاشته است و واردات کالا در گمرک ثبت می‌شود.

 

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه در توافقنامه‌های تجاری نیز وضع به این گونه است و به عنوان نمونه در توافق با ترکیه در سال ۹۶ آن‌ها برای واردات کالای ما ۴۰ درصد تعرفه می‌گذاشتند، اما در همان سال فقط یک شرکت ترکیه‌ای حدود ۵۰ میلیون دلار ظروف شیشه‌ای به ایران صادر کرد، گفت: اکنون کالای قاچاق را درِ خانه مردم تحویل می‌دهند و پیام کوتاه به تلفن‌های همراه ارسال می‌شود که می‌توانیم کانتینر پلمب شده را به صورت قاچاق وارد کنیم.

 

نوده فراهانی افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مسئولیت خود ضعیف عمل می‌کند، زیرا به صورت مستند به این ستاد اعلام کردیم در فلان منطقه، قاچاق انجام می‌شود، اما حتی یک سر هم نزدند چه رسد به اینکه برخورد کنند.

کد خبر 1103679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha