کاهش نقدینگی سیاستی مناسب برای کنترل تورم نیست

ندری با بیان اینکه بانک‌های مرکزی در دنیا به این نتیجه رسیده اند که کاهش نقدینگی سیاستی مناسب برای کنترل تورم نیست، گفت: از دهه ۹۰ میلادی به این طرف تاکید بر نقدینگی کم شده و بانک‌های مرکزی نرخ بهره را به عنوان متغیر سیاستی کنترل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، کامران ندری، کارشناس مسائل پولی و بانکی شب گذشته (چهارشنبه ۲۱ مهر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به اینکه تعاریف متفاوتی از نقدینگی وجود دارد، گفت: گذشته از این، کنترل نقدینگی کار دشواری است و بانک مرکزی بیشتر می‌تواند پول پرقدرت و پایه پولی را کنترل کند.

 

وی با بیان اینکه بانک‌های مرکزی در دنیا به این نتیجه رسیده اند که کاهش نقدینگی سیاستی مناسب برای کنترل تورم نیست، گفت: از دهه ۹۰ میلادی به این طرف تاکید بر نقدینگی کم شده و بانک‌های مرکزی نرخ بهره را به عنوان متغیر سیاستی کنترل می‌کنند.

 


ندری با ابراز تاسف نسبت به اینکه زیر ساخت‌های تعیین نرخ بهره در کشور ما فراهم نیست، گفت: نگاهی سنتی در کشور حاکم است که نرخ بهره را ربا تلقی می‌کند و هنوز تصور می‌کنیم نرخ بهره هرچه کمتر باشد بهتر است.

 


این کارشناس تاکید کرد: مسئله، مسئله زیرساختی است و با کنترل‌های دستوری کاری پیش نمی‌رود، فقط با مدیریت درست نرخ بهره و ایجاد چارچوب نظارتی لازم برای فعالیت سالم بانک‌هاست که به مرور می‌توانیم مسئله تورم را حل کنیم.

کد خبر 1104774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha