الگوی رفتاری ازدواج پیامبر (ص) با خدیجه (س) معیاری مناسب برای نسل جوان

ثمره ازدواج حضرت خدیجه (س) با پیامبر (ص) برکات بسیاری برای دین اسلام به همراه داشت، اما نباید از این نکته غافل شد که الگوی رفتاری این دو بزرگوار برای ازدواج تا چه اندازه می تواند در زندگی نسل امروز تاثیرگذار باشد.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: بر اساس منابع اسلامی دهم ربیع الاول سالروز پیوند آسمانی و الهی حضرت محمد (ص) با حضرت خدیجه (س) است، این پیوند از نظر سیاسی و اجتماعی اهمیت بسیاری برای تقویت دین اسلام داشت.

 
طبق روایات و احادیث متعدد ۲ عامل بسیار مهم ظهور دین اسلام را سرعت بخشید، عامل اول ثروت حضرت خدیجه (س) و عامل دوم قدرت حضرت علی (ع) در نبردها و جنگ های اسلامی بود، هیچ و شک و شبهه ای در مورد نقش پراهمیت این بانوی بزرگوار در پایه دین اسلام وجود ندارد.

 

پیوند مبارک پیامبر (ص) با حضرت خدیجه (س) پیوند الهی بود که در به ثمر رساندن رسالت عظیم و پرخطر خداوند که همان دین اسلام بود نقش بسیار مهمی داشت، حضرت خدیجه به خانه ای گام می نهد که صدای پیامبر (ص) زیباترین موسیقی آن خانه بود خانه ای که بال فرشتگان تزیین آنجا بود.

 

حساسیت های و سنت های سختگیرانه خواستگاری کاسته شود

کارشناس مذهبی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار کرد: یکی از نکته هایی که در مورد ازدواج حضرت خدیجه با پیامبر (ص) وجود دارد این است که این بانو خود شخصا مایل به ازدواج با پیامبر (ص) شدند و این خود درس بسیار بزرگی برای همه دختران و پسران و حتی والدین ما است.

 

«حجت الاسلام محمدرضا طاهری» افزود: اینکه دختری به پسری علاقه مند باشد و در کمال ادب و احترام و حیا این مورد را بیان دارد هیچ مشکلی ندارد، زیرا همین اتفاق برای حضرت خدیجه و پیامبر (ص) ایجاد شد، متاسفانه در میان نسل گذشته حساسیت بسیاری در این مورد وجود داشت که باید با روشنفکری این موضوع را بپذیریم هر چند که این رفتارها نباید از چهارچوب حیا و احترام خارج شوند.

 

وی با بیان اینکه پیوند حضرت خدیجه با پیامبر (ص) باعث تقویت و توسعه اسلام شد اضافه کرد: حضرت خدیجه هنگامی که از مبعوث شدن همسرش با خبر شد بسیار خوشحال شد زیرا وظیفه سنگین انتشار دین خداوند را باید در خانه خود ادا می کردند، در همین راستا این بانوی کریمه همه ثروت خود را در راه انتشار اسلام فدا کردند.

 

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: پیامبر (ص) تا زمان حیات حضرت خدیجه (س) هیچ ازدواج مجددی نکردند و روایت آمده است هنگامی که پیامبر (ص) و یارانشان در شعب ابی طالب در محاصره بودند حضرت خدیجه سخت بیمار شد و در همان زمان از دنیا رفتند، پیامبر (ص) از شدت ناراحتی و فراغ همسرش چندین روز حال مناسبی نداشتند و این روایت نشان از این می دهد که پیامبر (ص) تا چه اندازه ای بانوی کریمه را دوست می داشتند.

 

نوع رفتار در ازدواج ائمه معصومین بهترین الگو برای جامعه است

استاد حوزه علمیه اهواز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز عنوان کرد: از احادیث مشهور میان شیعه و اهل سنتت این حدیث است که پیغمبر (ص) فرمود: از مردان گروه زیادی به کمال رسیدند و از میان زنان فقط چهار زن به کمال رسیدن آسیه زن فرعون، مریم دختر عمران، خدیجه دختر خویلد و فاطمه دختر محمد.

 

«حجت الاسلام سید علی موسوی کیا» ادامه داد: جایگاه حضرت خدیجه در میان زنان تاریخ بسیار ارزشمند است، علاوه بر این باتوجه به شرایط خانوادگی که ایشان در آن زندگی می کردند حضرت خدیجه از عالمان و باسواد آن زمان بود و عموی وی به نام ورقه از پژوهشگران مسیحی بود.

 

وی با بیان اینکه ثمره ازدواج حضرت خدیجه با پیامبر (ص) فاطمه الزهرا (س) بود ابراز کرد: هرچند پیامبر (ص) فرزندان پسر دیگری داشتند که به دلیل بیماری از دنیا رفته و تنها فرزند آنها حضرت فاطمه (س) است ولی ثمره حضرت زهرا ائمه معصومین (ع) بودند.

 

استاد حوزه علمیه اهواز اذعان کرد: حضرت خدیجه (س) که الگویی برای زنان و مردان مؤمن و مسلمان هستند هرگز چشم به مادیات نداشتند، وی اخلاق و منش و ایمان حضرت محمد (ص) را دید و آن را مورد توجه قرار داد، این رفتاری است که امروزه باید در ازدواج‌ها مورد توجه باشد.

 

وی با بیان اینکه نوع رفتار در ازدواج ائمه معصومین (ع) بهترین الگو برای جامعه است تاکید کرد: گاهی دیده می‌شود افراد ثروت و املاک دختر و پسر را معیار ازدواج قرار می‌دهند که رفتاری خلاف آموزه‌های اسلام و سبک زندگی اهل بیت (ع) است.

 

حجت الاسلام موسوی کیا با اشاره به اینکه ازدواج ها در جامعه امروزی بسیار دشوار شده است خاط نشان کرد: در جامعه اسلامی باید بیشترین مدارا با جوانان برای ازدواج ضورت گیرد، اینکه ماشین، خانه و ... را از جوانی که مشکل بیکاری او را رنج می دهد بخواهیم خواسته نامعقولی است، بزرگترها می توانند با تامین اندکی سرمایه فضای خوداشتغالی را برای جوانان ایجاد کرده و در کنار آن از سختگیری های بی مورد در ازدواج خوداری کنند.

 

ثمره ازدواج حضرت خدیجه با پیامبر( ص) برکات بسیاری برای دین اسلام به همراه داشت، اما نباید از این نکته غافل شد که الگوی رفتاری پیامبر (ص) و حضرت خدیجه (س) برای ازدواج تا چه اندازه می تواند در زندگی نسل امروز تاثیر گذار باشد، حتی این رفتارها را می توانیم در ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) نیز جستجو کرد و از آن بهترین الگو برای زندگی خود بهره برداری کرد.

 

اینکه سختگیری ها برای ازدواج در جامعه افزایش داشته یک حقیقت تلخ است، اما اگر به جوانان اعتماد کرد و اجازه تصمیم گیری به آنها داد قطعا می توانند زندگی خود را بچرخانند هرچند در روزهای ابتدایی هر زندگی جدیدی دشواری هایی وجود دارد.

 

کد خبر 1106042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha