تواضع بالاترین عبادت است خداوند به انسان متواضع عزت می دهد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مناعت طبع داشتن یعنی انسان عزت نفس داشته باشد و نیاز خود را نزد دیگران نبرد گفت: تواضع بالاترین عبادت است خداوند به انسان متواضع عزت می دهد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت الله مجتهدی شبستری پیش از آغاز درس خارج فقه ضمن توصیه های اخلاقی گفت: پیامبر گرامی اسلام می فرمایند سه چیز است که خداوند با آنها بر خیر و خوبی انسان می افزاید. وی افزود: یکی از این سه چیز تواضع و شکست نفسی در مقابل خداوند است، ائمه و اولیا الهی در مقابل مردم بسیار متواضع بودند. امیرمومنان امام علی(ع) می فرمایند تواضع بالاترین عبادت است، تواضع تنها بعد اخلاقی ندارد بلکه بعد عبادی هم دارد.

 

آیت الله شبستری با استناد به حدیث دیگری، بیان کرد: پیامبر خطاب به اصحاب خود می فرماید چرا من شیرینی عبادت را در شما نمی بینم، اصحاب سوال کردند شیرینی عبادت در چیست، پیامبر(ص) فرمودند شیرینی عبادت در تواضع است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در کتب اخلاقی اسلام درباره تواضع و کیفیت آن بسیار صحبت شده است، اظهار کرد: امام حسن عسکری نقل شده است از تواضع است که بر هر کسی می رسید که به او سلام کنید. همچنین انسان متواضع وقتی وارد مجلس می شود هر جا خالی است آنجا می نشیند و اینکه شخص بخواهد حتماً در صدر مجلس بنشسیند خلاف تواضع است.

وی با بیان اینکه شکسته نفسی انسان در محضر خداوند، سبب افزایش خیر در او می شود، اظهار کرد:  ذل نفس این است که انسان در محضر خداوند و خود، خود را کوچک بداند، در مقابل این حالت خداوند عزت نفس انسان را می افزاید. آیت الله شبستری با بیان اینکه مناعت طبع داشتن یعنی انسان عزت نفس داشته باشد و نیاز خود را نزد دیگران نبرد، ابراز کرد: هر کس تا حد ممکن نیاز خود را نزد دیگران نبرد خداوند از او حمایت می کند.

کد خبر 1106961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha