شناسایی بسترهای تفرقه در مذاهب اسلامی موجب وحدت در جامعه است

حجت الاسلام حکیمی فر گفت: ایستادگی در برابر دشمن مشترک تشیع و اهل سنت یکی از مبانی وحدت در جامعه اسلامی است، عوامل و بسترهای ایجاد تفرقه در مذاهب اسلامی باید شناسایی و در ادامه با آن‌ها مقابله شود تا وحدت به شکل مطلوب در جامعه شکل بگیرد.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: اسلام هراسی یکی از مهمترین محورهای توطئه دشمنان در جهان به شمار می رود و از سوی دیگر دشمن با اجرای پروژه نفوذ در میان جوامع اسلامی و شکل  دادن درگیریهای مذهبی تمام تلاش خود را برای ایجاد تفرقه و جلوگیری از وحدت  و اسلام هراسی بکار می برد تا بتواند از این روزنه برای کسب منافع مادی  موفق باشد در همین رابطه گفتگویی با حجت‌الاسلام حکیمی فر امام جمعه توپ آغاج کردستان به شرح زیر ارایه می شود.

 

در مورد حضور شیعیان و اهل تسنن در شهرستان بیجار در کناریگدیگر توضیح بفرمایید؟

 ما در این منطقه یک فرهنگ تلفیقی را تجربه می‌کنیم که هر دو مذهب در این شهرستان حضور دارند. رفتار مسالمت‌آمیز هر دو مذهب بزرگ جهان اسلام، باعث برکات زیاد اجتماعی سیاسی در سطح شهرستان بوده است.

 

علمای اهل تسنن و شیعه چه اقداماتی را برای انسجام و وحدت در منطقه توپ آغاج انجام دادند؟

برنامه های مشترک زیادی برای انسجام و وحدت با حضور علمای شیعه و اهل سنت در این منطقه برگزار شد که این برنامه ها به شکل مشترک در ایام ولادت حضرت رسول اکرم (ص) بود که در شب ولادت در مسجد حضرت محمد (ص) در مرکز شهر بیجار، از علمای تشیع و اهل سنت دعوت شدند و سخنرانانی از دو طرف درباره وحدت صحبت و فواید آن را مطرح کردند.

 

درباره فواید وجود وحدت در شهرستان بیجار توضیح بفرمایید؟

از اوایل انقلاب، کمله و دموکرات بر ضد این نظام تلاش کرده‌اند که از برکات وحدت بین شیعیان و اهل سنت خنثی‌سازی چنین توطئه‌هایی بوده است که دشمنان این نظام و مردم انجام می‌دهند. وقتی دو مذهب در کنار هم قرار می‌گیرند و با تکیه بر اصول، اعتقادات و مبانی مشترکی که دارند می‌توانند هر توطئه‌ای را خنثی کنند        . امروز دشمن از هر روزنه ای برای ایجاد تفرقه در جوامع اسلامی استفاده می کند .

 

در هفته وحدت چه برنامه هایی در منطقه کردستان اجرا شد؟

«نشست هم‌اندیشی شیعیان و اهل سنت» از جمله این برنامه ها بود، این نشست هر سال یک یا 2 مرتبه در شهرستان و به همت نماینده ولی فقیه هر ماه در سطح استان چنین نشستی برگزار می‌شود که در آن مسائل مهم منطقه و جهان اسلام مطرح می‌شود و از دیدگاه‌های علمای شیعه و سنی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و تهدیدات جهان اسلام در آن جلسه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

 

درباره مبانی و ضرورت وحدت توضیح بفرمایید؟

 

امروز وحدت راهبردی‌ترین نیاز جهان اسلام است؛ اگر به وحدت بین مسلمانان نگاه ویژه‌ای شود، دیگر شاهد جنایات دست پرورده‌های آمریکا در منطقه نخواهیم بود؛ اگر امروز جنایتی در افغانستان و کشتار شیعیان در نماز جمعه وجود دارد، به دلیل تفکرات بعضی از کشورهای اسلامی دست پرورده آمریکا و استکبار جهانی است. باید به وحدت اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم؛ اما متأسفانه جنبش‌های ضد اسلامی از تنش‌ها و اختلافات کنونی جامعه اسلامی به شدت سوء استفاده می‌کنند که به عینه این را می‌بینیم و وجود دارد.

 

مهمترین رکن وحدت میان شیعه وسنی را چگونه می توان توضیح داد؟

 ایستادگی در برابر دشمن مشترک یکی از مبانی وحدت در جامعه اسلامی است؛ ما دشمنان مشترکی در جهان اسلام زیاد داریم که همه مسلمانان باید بالاتفاق در برابر آن‌ها بایستیم؛ این مهم با شناخت ماهیت وحدت اسلامی به دست خواهد آمد؛ اگر شناختیم و همه حول محور آن مشترکات قرار گرفتیم و عمل کردیم، به حتم دشمنان عقب رانده خواهند شد. عوامل و بسترهای ایجاد تفرقه در مذاهب اسلامی شناسایی شوند و در ادامه باید با آن‌ها مقابله انجام شود؛ اگر این رویه در جهان اسلام و علما، اندیشمندان و متفکران جهان اسلام با اهتمام بیشتری پیگیری شود، دشمنان جهان اسلام از این وحدت به هراس خواهند افتاد و از توطئه علیه مسلمانان دست می‌کشند. متأسفانه آثار و پیامدهای تفرقه را شاهد هستیم؛ آثار مخربی که امروز در جوامع اسلامی وجود دارد؛ جنگ شیعه و سنی که ایجاد کرده‌اند البته برای دشمن بسیار ارزشمند است؛ هر چه اختلاف بین مسلمانان بیشتر باشد، دشمن از آن بهره‌برداری خود را خواهد کرد؛ اما اگر وحدت شکل بگیرد، دشمن خسارت‌های سنگینی را در اردوگاه خود خواهد دید.

 

نقش علمای شیعه و اهل سنت در ایجاد وحدت در جامعه اسلامی را توضیح بفرمایید؟

حوزه های علمیه، هفته وحدت را فرصت بسیار مغتنمی برشمرند تا علما و اندیشمندان شیعه و اهل سنت مواضع مستحکمی را در مواجهه با دشمنان بیاندیشند ، جهان اسلام در برابر ادیان ابراهیمی هیچ تقابلی ندارد و فقط در برابر الحاد و کفر ایستاده است. اسلام هراسی باید در تمام جهان ریشه کن شود؛ همه باید بدانند که اسلام دین مهربانی، دعوت به صلح و آرامش است، اما در مقابل دشمنان خدا، یک دل، یک صدا می‌ایستد.

کد خبر 1110110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha