مهجوریت قرآن ناشی از غفلت انسان است

حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه هر روز ابعاد تازه ای از قرآن کریم برای بشر آشکار می شود، گفت: قرآن برای تمام لحظه های انسان برنامه دارد ولی به جهت غفلت انسان، قرآن مهجور مانده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، رئیس ستاد اقامه نماز کشور، ظهر امروز درهمایش روحانیون که در حسینیه اعظم زنجان برگزار شد، اظهار کرد: در قرآن کریم برای تمام نیازهای بشر برنامه وجود دارد برخی از آیات هستند که بسیاری از مردم به آن عمل می کنند و به برخی از آیات کمتر توجه می کنند.

 

حجت الاسلام محسن قرائتی با اشاره به اینکه در برخی از آیه‌ ها خداوند به انسان متذکر شده که قرآن را جدی بگیرید و باید تأمل کنیم که چه تعداد به این دستور توجه دارند،  گفت: ما قرآن را علم نمی‌دانیم بلکه آن را فقط کتابی مقدس قلمداد می‌کنیم و امام صادق(ع) می‌فرمایند: اگر طالب علم هستید، به قرآن مراجعه کنید در حالی که ما به سادگی از روی آیات قرآن رد می‌شویم. اگر فقط به آیه‌ای مثل «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» توجه کنیم از چندین بعد می‌توانیم آن را بررسی و موشکافی کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه قرآن پیامی از سوی خداوند است که همه آیات آن حقیقت است، گفت: این در حالی است که پژوهش‌های انسان‌ها خطا دارد یا گفتن تاریخ نمی‌تواند 100 درصد درست باشد؛ چراکه در تاریخ روز دورغ وجود دارد چه برسد به تاریخ گذشتگان، در حالی که قران مملو از تاریخ‌های سالم است.

 

این مفسر قرآن به بیان بخشی از قصص قرآنی اشاره کرد و گفت: در داستان حضرت موسی می‌خوانیم که به فرعون گفتند یک زن فرزندی به دنیا می‌آورد که حکومت تو را زیر و رو خواهد کرد و او دستور داد هر زنی که پسری به دنیا آورد فرزند او را بکشند. خداوند با چهار قلاب حضرت موسی که نوزاد یک روزه بود را از مادر جدا کرد و جان او را نجات داد.

 

وی ادامه داد: قلاب اول این بود که خداوند می‌فرماید ما وحی کردیم یعنی وصل به غیب شد. قلاب دوم این است که خداوند فرمود ما قلب مادر را خودمان نگه می‌داریم. مورد سوم این بود که گفته شد کودک را در آب بینداز ما او را برمی‌گردانیم و چهارمین مورد خداوند فرمود او را پیغمبرش می‌کنیم. در این مقایسه باید دید حضرت علی‌اصغر را چطور در روز عاشورا گرفتند، در حالی که او طفلی 6 ماهه بود و با مادر انس و الفت بیشتری داست. علی‌اصغر در خون دست و پا می‌زد در حالی که حضرت موسی در آب بود.

 

حجت‌الاسلام قرائتی تصریح کرد: انسان هر لحظه که قرآن می‌خواند به ابعاد جدیدتری از آن پی می‌برد. همان‌طور که در این کتاب الهی بیان شده است که نشانه‌هایی در آسمان است که انسان از روی آن عبور یا مرور می‌کند.

 

رئیس ستاد اقامه نماز کشور، امر به معروف و نهی از منکر را یک وظیفه همگانی خواند و گفت: این فریضه مقدس آداب و رسومی دارد و بهتر است از اطرافیان نزدیک شروع کرد و با لحنی ملایم تذکر داد.

 

وی با بیان اینکه تدبر در قرآن واجب و حفظ قرآن مستحب است، ادامه داد: در شب قدر می‌گوییم «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» در حالی که در این شب همه مساجد عزاداری، سخنرانی و دعای جوشن کبیر دارند اما خبری از تفسیر قرآن نیست.

کد خبر 1125189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha