حضرت زینب (س)، بزرگ بانوی جهان اسلام و بهترین الگوی تبلیغی هستند

رئیس اداره رصد و امورفرهنگی حوزه علمیه خواهران گفت: حضرت زینب سلام علیها، بزرگ بانوی جهان اسلام و بهترین الگوی تبلیغی به خصوص در زمینه تبلیغ بین الملل هستند.

زاهره سادات میرجعفری در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با گرامیداشت سالروز ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار اظهار داشت: حضرت زینب سلام علیها، بزرگ بانوی جهان اسلام و بهترین الگوی تبلیغی به خصوص در زمینه تبلیغ بین الملل هستند.

پژوهشگر حوزه و دانشگاه با اشاره به شخصیت این بانوی بزرگ افزود: ایشان علاوه بر تربیت یافتن در خاندان وحی و الگوگرفتن از مادر و ادامه دادن راه ایشان، دارای ویژگیهای خاص و منحصر بفردی هستند که تبیین این ویژگی‌ها، چراغ راهی برای پیروان و دوستداران امر جهاد است.

وی بیان کرد: نام ایشان، زینت پدر می‌شود و لقبشان عقیله بنب هاشم و مایه فخر و مباهات بنی هاشم بوده و در این میان بهترین ویژگی که کمتر بدان اشاره شده چگونگی مدیریت بحران یک بانوی طراز است.

رئیس اداره رصد و امورفرهنگی حوزه علمیه خواهران عنوان کرد: بانویی که تمام وجودش با عشقی خالص و پاک عجین بوده وبه خاطر این عشق پاک از همسر و فرزندان گذشته و رنج سفری سخت را به جانمی خرد.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود در بحران عاشورا می‌تواند این احساسات غلیان را با منبع وحی گره زده و در جهت رضای حق بگونه‌ای آن را  کنترل کرده بلکه آنگونه ثابت قدم باشد که در تمامی این مراحل نتها زیبایی حقیقی را درک کرده و باصلابت بگوید و مارایت الاجمیلا

میرجعفری گفت: الگوی صبوری که در تمامى ابعاد ولایت مدارى چه در معرفت امام، تسلیم بى چون و چرا بودن، معرفى و شناساندن ولایت، فداكارى در راه آن و... سر آمد است.وی اظهار داشت: او با چشمان خود مشاهده كرده بود كه چگونه مادرش خود را سپر بلاى امام خویش قرار داد و سرانجام جان خویش را در راه حمایت از على علیه السلام فدا نمود و شهیده راه ولایت گردید، زینب علیهاالسلام به خوبى درس ولایت مدارى را از مادر فرا گرفت و آن را به زیبایى در كربلا به عرصه ظهور رساند.

رئیس اداره رصد و امورفرهنگی حوزه علمیه خواهران بیان کرد: ایشان از یك سو در جهت معرفى و شناساندن ولایت، از طریق نفى اتهامات و یادآورى حقوق فراموش شده اهل بیت تلاش و در مجلس ابن زیاد ، شهر شام، و مجلس یزید، ولایت و امامت را به خوبى معرفى کرد.

وی ادامه داد: از سوى دیگر سر تا پا تسلیم امامت ‏بود؛ چه در دوران امام حسین علیه السلام و چه در دوران امام سجاد علیه السلام، زینب علیهاالسلام از جان امام سجاد علیه السلام تا پاى جان از او حمایت کرد.

میرجعفری در مورد فضیلت‌های این بانوی بزرگ نیز عنوان کرد: آن حضرت عالمة غیرمعلّمة، مفسر و مبين حقیقت قرآن و از علم ذاتی و فصاحت و بلغتی برخوردار و زبانزد خاص و عام بودند و نشاندهنده تربیت شده در خاندان عصمت و عترت است.

وی همچنین عنوان کرد: حضرت زینب(س)، بدون آن كه دوره دیده و یا تمرین خطابه كرده باشد و در حال تشنگى، گرسنگى، خستگى اسارت، و از نظر روانى داغ دار، آواره و تحقیر شده با كسانى سخن مى‏گوید كه نه تنها با او هماهنگ نیستند بلكه حتى سنگ و خاكروبه بر سر او ریخته‏ اند، با این حال صداى زینب بلند مى‏شود كه:«اى مردم كوفه! اى نیرنگ بازان و بى وفایان ...»

این پژوهشگر تصریح کرد: سخنان زینب علیهاالسلام چنان بود كه وجدان خفته مردم را بیدار كرد و صداى گریه از زن و مرد و پیر و جوان و خردسال بلند شد، در این باره خزیم اسدى مى‏گوید: متوجه زینب شدم، به خدا سوگند زنى را كه سر تا پا شرم و حیا باشد، سخنران ‏تر از او ندیدم، گویى زینب از زبان على علیه السلام سخن میگفت.

وی گفت: درتاریخ آمده که بسیاری از فصحاء و سخنوران و نیكو گفتاران عرب كه از فصاحت و زبان آورى و نیكو گفتارى و از بلاغت و رسایى سخن و مطابق اقتضاى مقام و مناسب حال مخاطب سخن گفتن زینب تعجب نموده و به شگفت آمده، و از براعت و برترى فضل و كمال و علم و دانش و شجاعت و دلاورى پسندیده آن مخدره، حیرت و سرگردانى او را فرا گرفته است.

میرجعفری افزود: به طورى كه نتواسته او را به كسى  تشبیه و مانند نماید، مگر حضرت علی ( ع ) درایت و بصیرت ایشان در خاموش کردن فتنه های یزیدی نقش هدایت مدبرانه و راهبری سیاسی اجتماعی یک بانو را دو چندان نشان می‌دهد، بانویی که در بحرانهای حساس اجازه سو استفاده دشمنان از عواطفش را نمی‌دهد و پرصلابت پای ارمان و عقیده خود می ایستد.

وی خاطرنشان کرد: امید آنکه الگوهای اسطوره ای بانوان را به زیبایی هرچه تمام‌تر با عنصر هنر و خلاقیت  برای نسل جدید به تصویر بکشیم.

کد خبر 1125548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha