هنر اسلامی ایرانی جدای از کلیت هنر اسلامی نیست

هنرمند نقاش گفت: هنر اسلامی ایرانی نه تنها جدای از کلیت هنر اسلامی نیست بلکه شاخه های مختلف هنر اسلامی با انواع هنرها و حتی معماری ایرانی، پیوند های ناگسستنی دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی  خبرگزاری شبستان،  شاهکار هنر اسلامی  را می توان در  معماری و خوشنویسی  دید و نمود این مدعا در مساجد قابل رویت است، معماری خیره کننده مساجد اوج شکوه و زیبایی هنر اسلامی را به مخاطبان القاء می کند؛ درباره هنر ایرانی اسلامی و ویژگی ها آن با « شمس الدین غازی» هنرمند نقاش به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

هنر اسلامی ایران چه ویژگی هایی دارد؟

هنر اسلامی ایران جدای از کلیت هنر اسلامی نیست و تفاوت آن با هنر اسلامی دیگر کشورها ،وجود ریشه های ما قبل اسلام همچون هنر ساسانی است و این که بین شاخه های مختلف هنر اسلامی با انواع هنرها و حتی معماری ،پیوند های ناگسستنی وجود دارد. ولی از لحاظ بصری میتوان به سطوح تزئینی و عنصر خوشنویسی و استفاده از نقوش اسلیمی و گیاهی و همچنین هندسه اشاره کرد.

آیا هنر اسلامی با عرفان پیوند دارد؟

تمام هنرهایی که ریشه در در ادیان الهی دارند ،به گونه ای با عرفان و معنویت پیوند دارند،هنر قدسی جلوه گاه کمال زیبایی در اثر هنری است و کمال زیبایی در حکمت باطنی اسلام ،تجلی توازن اسماء الهی است و در هنر اسلامی هنرمند ی می تواند به آن زیبایی دست پیدا کند که خود اهل معنی و کمالات الهی باشد، حس زیبایی شاخه ای از حس معنوی است و از دیدگاه عرفان کمال زیبایی و کمال انسانی یکی است.

وجه تمایز این هنر با هنر غرب در چیست؟

در هنر اسلامی ایرانی و در کل، ویژگی های هنر اسلامی و حتی هنرهای شرقی غیر اسلامی رویکرد تعالی بخشیدن از طریق اثر هنری به مخاطب جنبه ی قوی تری دارد تا فقط لذت بخشی از طریق پرداختن به تصویر با طبیعت پردازی. از این رو وقتی رویکرد های متفاوت هنر شرق و غرب را بررسی می کنیم ، در هنر اسلامی بیشتر هنرمندان تمرکز خود را صرف کمال زیبایی شناسی از طریق پرداختن مفهوم وحدت کرده اند که این باعث شده کمتر به خصوصیات فردی و فردگرایی و سبک شخصی و امضاء هنرمند پرداخته شود و این دقیقا نقطه مقابل هنر غرب است که تمرکز در فردگرایی را از همان آغاز هنر یونان باستان شاهد هستیم و پرداختن به مفهوم اصالت ،لذت و منفعت یک اصل است.

چرا هنرهای اسلامی به لحاظ زیبایی برای مخاطبان قابل تشخیص است؟

انواع نقوش اسلیمی و گیاهی که در ترکیب با آن گره های هندسی ،ترکیب بندی های جذاب و متنوعی را به وجود آورده اند و در ساختار ترکیب خود با نقوش حیوانی،انسانی و خطوط خوشنویسی به طرز خیره کننده ای زیبا و مسحور کننده اند و نوعی از تزئین را به وجود آورده اند که منحصر به هنر اسلامی است و در هیچ هنر دیگری نظیر ندارد.

استفاده از خط و خوشنویسی چه قدر بر زیبایی بصری هنرهای اسلامی تاثیر داشته است؟

ساختار پیچیده انواع خطوط خوشنویسی و رویکرد های متفاوت آنها به لحاظ زیبایی شناسی بصری و همچنین ترکیب آن ها با دیگر عناصر هنر اسلامی مانند هندسه نقوش  و طرح های گیاهی و جانوری منجر به خلق زیباترین ترکیب های انتزاعی در هنر اسلامی شده است ولی باید توجه داشت که کاربرد آن به این مسئله محدود نمی شود واین زیبایی در جهت کارکرد اصلی آن ،یعنی انتقال مفاهیم معنوی از طریق این ترکیب بندی هاست.

کد خبر 1125912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha