رسالت مدارس صدرا تربیت نسلی انقلابی در طلیعه گام دوم انقلاب است

حجت الاسلام والمسلمین تقدیری با اشاره به رسالت مدارس صدرا در تربیت نسلی فرهیخته و انقلابی، گفت: تلاش می کنیم تا در مدارس صدرا نسلی انقلابی در طلیعه گام دوم انقلاب تربیت کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، سازمان مدارس صدرا از سال ۱۳۸۱ در راستای تربیت دانش‌آموزان نخبه و مهذب، همسو با اهداف گام دوم انقلاب، زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کند و تاکنون در بیش از  ۲۰۰ شعبه در ۳۰ استان کشور بیشتر از ۱۴ هزار دانش آموز دختر و پسر را تربیت کرده و حدود ۴ هزار کادر و معلم دارد. این سازمان بیشترین مدارس دولتی پس از وزارت آموزش و پرورش و بیشترین مدارس علوم و معارف اسلامی در کشور را داراست.

 

خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفتگویی با «حجت الاسلام والمسلمین حامد تقدیری» رئیس سازمان مدارس صدرا انجام داده است که در ادامه می خوانید:

 

درباره فعالیت مدارس صدرا، اهداف و رسالت آنها توضیح دهید؟

مدارس صدرا برای شناسایی و جذب دانش آموزان مستعد و با هدف تربیت دانش آموختگان متدین، آراسته به فضایل اخلاقی، ولایت مدار، پیشتاز در صحنه های دفاع از آرمان های مقدس انقلاب، پیشرو در حوزه علوم و معارف اسلامی مبتنی بر مبانی و اصول تعلیم و تربیت اسلامی، تحول آفرین در علوم انسانی و برای ادامه تحصیل در حوزه های علمیه، دانشگاه ها، مراکز و موسسات آموزش عالی و تامین نیروی انسانی مورد نیاز در عرصه های فرهنگ، اندیشه و مدیریت شکل گرفت. این مدارس در راستای احیای تمدن اسلامی و زمینه سازی برای ظهور حضرت صاحب الزمان (عج) در سال 81 تاسیس شده است و امروز 14 هزار دانش آموز دختر و پسر در 200 مدرسه صدرا در سطح کشور مشغول تحصیل هستند. مدارس صدرا بزرگترین شبکه مدارس دولتی بعد از وزارت آموزش و پرورش هستند که در راستای رسالت های سازمان تبلیغات اسلامی شکل گرفته اند.

 

مدارس صدرا با سایر مدارس چه تفاوت هایی دارد؟

مدارس صدرا به صورت شبکه ای اهداف و رسالت های مجموعه بالادستی را دنبال می کنند و تلاش می کنند با انجام برنامه های آموزشی نوآورانه و فعالیت های تربیتی موثر زمینه تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به عنوان مدارس الگو دنبال کنند. مدارس صدرا ساختار یکسان با مدارس دولتی دارند؛ بنابراین اگر مشکلی در مدارس صدرا وجود داشته باشد مشابه آن را در مدارس دولتی هم خواهیم داشت، بنابراین می تواند الگوگیری در مدارس دولتی انجام شود. بهره مندی از ظرفیت های اندیشه ای و برنامه ای سازمان تبلیغات اسلامی در سراسر کشور مزیت دیگر این مدارس است.

 

مدارس صدرا چه برنامه های شاخصی ارایه می کنند؟

برنامه های مدارس صدرا بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و فرمایشات مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب فعالیت می کنند. با تقویت آموزشی مدارس، معلمان و دانش آموزان تولید کتب کمک آموزشی رشته علوم و معارف اسلامی و انتشار رایگان فایل آن ایجاد کانال های مجازی تخصصی آموزش دروس مختلف برای دانش آموزان و معلمان، برگزاری آزمون های آزمایشی هماهنگ کنکوری، برگزاری المپیاد و مسابقات علمی از جمله برنامه های این مدارس است. همچنین اجرای طرح مدیران جوان با هدف شناسایی و تقویت و حمایت از دانش آموزان موثر و نخبه، تولید محتواهای تربیتی و معرفتی در قالب فیلم، موشن، برگزاری مسابقات کتابخوانی و جشنواره های فرهنگی، قرآنی و مذهبی، برگزاری اردوهای روشنا و اردوهای تربیتی از دیگر برنامه های شاخص مدارس صدرا است. ایجاد سامانه آموزش مجازی راه مربی برای آموزش و توانمندسازی دانش آموزان، مربیان و معلمان مدارس و والدین است.

 

سازمان مدارس صدرا در حوزه دختران چه برنامه ها و فعالیت های شاخصی ارایه کرده است؟

معاونت امور بانوان سازمان صدرا با اولویت فعالیت برای دختران برنامه های متعددی نظیر طرح دختران حاج قاسم را ارایه کرده است که برای تقویت، حمایت و توانمندسازی دانش آموزان فعال و اثرگذار می باشد. همچنین مهارت های فعالیت اجتماعی و فرهنگی دختران دغدغه مند در راستای رشد و تعالی عرصه دختران و بانوان آموزش می دهد. مرکز خانواده صدرا هم دوره های آموزشی سالانه برای والدین برگزار می کند تا فعالیت های تربیتی خانواده ها را تقویت کند و همچنین مشاوره های غیر حضوری و حضوری برای حل مسایل و مشکلات خانواده ارایه می کند.

 

مدارس صدرا در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چه اقداماتی انجام داده اند و سهم آنها در بیانیه گام دوم انقلاب چیست؟

سازمان مدارس صدرا با توجه به پراکندگی ملی و مدیریت هماهنگ و منسجم، ظرفیت پیگیری طرح های تحولی را دارند؛ بنابراین در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کتاب های ناظر به سند تحول تولید و تبیین و در همه مدارس ارایه شده است، بنابراین فعالیت ها و طرح های میدانی مدارس صدرا بر اساس سند تحول طراحی شده است. در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تلاش کرده ایم تا تربیت نوجوانان و جوانان پر امید، با نشاط، پویا، فعال، عالم، متخصص و دغدغه مند را در دستور کار قرار دهیم که در این راستا مدارس صدرا برنامه ها و فعالیت های متنوعی نظیر طرح مدیران جوان و دختران حاج قاسم سلیمانی را ارایه کرده اند که در حال اجرا در مدارس صدرا است.

 

شرایط ثبت نام دانش آموزان در مدارس صدرا چه می باشد؟

طبق مصوبه 760 شورای عالی آموزش و پرورش که در سال 86 تصویب شد، پذیرش دانش آموز در مدارس صدرا برای پایه اول مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم از طریق برگزاری آزمون، تعیین معدل، برگزاری مصاحبه یا تلفیقی از آنها انجام می شود. ثبت نام یکپارچه مدارس صدرا نیز از طریق سامانه ثنام سیستم انجام می شود که پنل کاربری این سامانه برای تمام مدارس صدرا در نظر گرفته شده است و دانش آموزان و خانواده های آنها می توانند با ورود به سایت IMSO.IR به صورت غیر حضوری ثبت نام کنند و مدیران مدارس صدرا هم باید این ثبت نام در سامانه ها را ثبت کنند. حداقل معدل 16 برای مقطع متوسطه اول و حداقل معدل 15 برای مقطع دوم لحاظ شده است که با مصاحبه و بررسی توانمندی های دانش آموزان نیز ثبت نام انجام می شود.

 

 

 

کد خبر 1126610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha