روند منطقی مذاکرات در دولت جدید/ توافق نامه جدید نباید خدشه ای به امنیت و تمامیت ارضی کشور وارد کند

کنعانی مقدم توافق نامه جدید را مشروط به وارد نشدن خدشه ای به امنیت و تمامیت ارضی کشور دانست گفت:گروه مذاکره کننده در دولت جدید تلاش خود را به کار می برند تا بتوانند بیشترین امتیازات را کسب و کمترین آسیب ها را از این بابت ببینیم و این روند منطقی است

حسین کنعانی مقدم در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد روند مذاکرات هسته ای ایران در دولت سیزدهم گفت: دولت جدید وارث مذاکراتی است که بیش از 10  سال است در نظام جمهوری اسلامی با اشکال مختلفی جلو برده شده است و برای به فرجام رساندن برجام نیاز است که تمام توان خود را در زمینه های مختلف دیپلماسی و میدان به کار ببریم تا منافع ملی و امنیت ملی را حفظ کنیم.

 

دبیر سیاسی جبهه ایستادگی افزود: خواه ناخواه گروه مذاکره کننده در وین با توجه به خطوط قرمزی که ما در مورد مسایل هسته ای داریم، تلاش می کند تا بتوانند بیشترین امتیازات را کسب و کمترین آسیب ها را از این بابت ببینیم.

 

کارشناس مسائل خارجی تصریح کرد: معتقدم این روش شیوه منطقی است و به نظر می رسد فشار حداکثری بر روی جمهوری اسلامی به خصوص در مسایل اقتصادی رنگ باخته است و گروه مذاکره کننده می تواند از مانور بیشتری برای عبور از تحریم ها استفاده کرده و مذاکرات را دنبال کند.

 

دبیرکل حزب سبز تصریح کرد: پیشنهاد من به مسئولان این است که در رابطه با ورود آمریکا به 5+1 و اینکه احتمال دارد این ورود آمریکا بیشتر به خاطر استفاده از مکانیسم ماشه باشد، باید مراقبت های بیشتری صورت گیرد تا چهار کشور دیگر اروپا، چین و روسیه این تعهد را از مذاکرات داشته باشند اگر آمریکایی ها این بار به تعهدات خود عمل نکردند باید پاسخگوی ضرر و زیانی که به ایران زده می شود، باشند.

 

وی گفت: معتقدم اگر توافق نامه برای برداشتن تحریم های ایران نوشته می شود، اولا افکار عمومی ایران باید در جریان تمام روند دیپلماسی باشند زیرا این مردم هستند که می خواهند از این توافق نامه حمایت کنند و در نهایت پشتیبان دولت برای اجرایی شدن آن هستند.

 

دبیر کل حزب سبز تصریح کرد: این توافق نامه باید مشروط باشد و در آن قید شود که اگر هر یک از اعضا چه آمریکا و چه سایر کشورها به تعهدات خود عمل نکنند، ایران این فرصت را خواهد داشت که اقدامات مقابله به مثل انجام دهد. در این شروط باید نوشته شود که این توافق نامه نباید امنیت ایران را با خطر مواجه و مرزهای ملی و امنیتی کشور را مورد خطر واقع کند.

 

وی تصریح کرد: این توافق نامه باید امنیت ملی کشور را حفظ کند و همچنین استقلال و آزادی جمهوری اسلامی را خدشه دار نکند. در صورتی که این عوامل با خطر مواجه شوند، ایران می تواند از این توافق خارج شود.

 

وی تصریح کرد: معتقدم نام این اقدامات که در وین انجام می شود را مذاکره نمی گذارم زیرا مذاکره یعنی گفت و گویی که دو طرف انجام می دهند تا در مباحث مختلف به نتیجه برسند اما در قاموس سیاسی این امر مصالحه معنا می یابد یعنی دو طرف سعی می کنند برای حل اختلافات خود امتیازاتی را بدهند و یا امتیازاتی را کسب کنند و ما در این مرحله هستیم و باید مصالحه ای صورت گیرد تا مطمئن شویم برجام به یک برجام خوبی برای ایران می رسد.

 

کد خبر 1135819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha