هدف گذاری در ۳۰۰۰ مدرسه به صورت کامل محقق شده است/ نهادینه کردن کارهای مشارکتی  با همکاری کانون فرهنگی مساجد

باقری با بیان اینکه صد در صد هدف گذاری در سه هزار مدرسه به صورت کامل محقق شده است. گفت: نهادینه کردن کارهای تیمی و مشارکتی درون سازمانی و برون سازمانی و با همکاری کانون فرهنگی مساجد کشور انجام شده است.

به گزارش خبرگزازی شبستان به نقل از روابط عمومی ستاد اقامه نماز، «میکائیل باقری» مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ، توضیحاتی را در خصوص عملکرد وزارت آموزش و پرورش در حوزه نماز ایراد کرد.

 

* راهکارهای موثر، مناسب و متناسب پرداخت حق الزحمه ائمه جماعات را چه مواردی می دانید؟

اختصاص ردیف بودجه در سرانه معاونت پرورشی به صورت مستقل، مشارکت های مردمی و ساماندهی آن ها، توسعه و ترویج وقف مشارکتی، تامین ائمه جماعات از طریق حوزه علمیه و سازمان تبلیغات به عنوان وظیفه از مواردی است که در این مسیر بسیار موثر است.

 

* آیا تاکنون نمازهای جماعت مدارس را مورد آسیب شناسی قرار داده اید؟ در صورت مثبت بودن نتایج حاصله را چگونه مورد بهره برداری قرار داده اید؟ با ذکر چند مصداق.

بله، حضور فعال معلمین و مربیان در صفوف نماز جماعت،  فضای مناسب جهت اقامه نماز جماعت و تجهیز نمازخانه های مدارس به سیستم های سرمایشی و گرمایشی مناسب، کارشناسی در خصوص محل قرار گرفتن نمازخانه و زیبایی و آراستگی آن، تامین آب گرم وضوخانه مدارس، تلاش در جهت جذب و ساماندهی روحانیون جوان با انگیزه و مخاطب شناس و دارای قدرت تعامل با کودکان و نوجوانان مورد بهره برداری قرار گرفته است.

 

* آیا سهم مشارکت خانواده در ترویج و اشاعه فرهنگ نماز دانش آموزان را احصا و پیگیری کرده اید؟ توضیح دهید.

بله، از آنجایی که خانواده ها سهم بزرگی در تربیت فرزندان دارند، برگزاری کلاس های آموزش خانواده جهت جلب مشارکت و جذب دانش آموزان و آموزش اقامه نماز به صورت جماعت و فرادا انجام شده است.

 

* موضوع پیوند مسجد و مدرسه تا چه میزانی تحقق پیدا کرده و راهکارهای عملی برای تحقق این موضوع در آموزش و پرورش را چه مواردی می دانید؟

صد در صد هدف گذاری در سه هزار مدرسه به صورت کامل محقق شده است.  نهادینه کردن کارهای تیمی و مشارکتی درون سازمانی و برون سازمانی و با همکاری کانون فرهنگی مساجد کشور انجام شده است.

 

* فرآیند شناسایی و تجلیل از مربیان و معلمان مروج اقامه نماز را توضیح دهید.

در سطح مدارس و مناطق و استان‌ ها، فعالان امر اقامه نماز جماعت به واسطه سامانه ‌همگام، شناسایی و ارزیابی می گردند و فعالان این حوزه ضمن صدور تقدیرنامه برای تمام آن ها، افراد شاخص و برگزیده از هر استان به مشهد مقدس اعزام می گردند، البته باید اشاره کرد همه‌ ساله فعالین اقامه نماز مدارس و ادارات توسط مدیران و کارشناسان شناسایی و مورد تقدیر قرار می گیرند.

* موانع اقامه نماز با شکوه در مدارس را چه مواردی می دانید؟ توضیح دهید.

عدم اهتمام لازم نسبت به توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز از سوی برخی اولیاء، تعداد اندکی از مدیران مدارس، فقدان استاندارد های لازم در فضای فیزیکی نمازخانه ها و کمبود امام جماعت واجدشرایط و محدودیت فضای فیزیکی نمازخانه های برخی از مدارس از جمله موانع اقامه نماز با شکوه در مدارس است.

* یکی از راهبردها و فعالیت های سر آمد سند جامع طرح تقویت و تعمیق  فرهنگ نماز در مرکز آموزش و پرورش می باشد، آموزش و پرورش در راستای تحقق آن چه اقدامات شاخص و سرآمدی داشته است؟

با توجه به اهمیت سند جامع طرح تقویت و تعمیق فرهنگ نماز در آموزش و پرورش، با برگزاری جلسات شورای عالی اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش، انعقاد تفاهم‌نامه با تمام معاونت ها، سازمان ها و دفاتر ذیربط، انعقاد تفاهم نامه دوسالانه با ستاد اقامه نماز کشور و مشخص کردن برش های استانی پیگیری شده است.

 

* چند درصد از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم به صورت داوطلبانه در نماز جمعه محل زندگیشان شرکت می کنند؟

در این زمینه آمار دقیقی نداریم ولی تمامی استان ها و مناطق برنامه ریزی لازم را برای حضور دانش آموزان در میعادگاه های نماز جمعه انجام داده اند و به صورت نوبتی حضور پیدا می کنند.

 

* در مورد طراحی نشست های سازمان یافته گفت و گو میان دانش آموزان، مربیان و کارشناسان تربیتی در  ارتباط با موضوع نماز چه اقدامات شاخصی داشته اید؟

 

برگزاری ۷۵۰,۰۰۰ جلسات گفتمان دینی در سطح مدارس سراسر کشور انجام شده است که در اغلب این جلسات یکی از مباحث مهم و اولویت دار موضوع اقامه نماز است.

 

* آموزش و پرورش در زمینه تشکیل و برگزاری حلقه های معرفی دینی شامل نماز، مهدویت،قرآن چه برنامه مدونی داشته است؟

در این راستا ۳۱۰۰۰ جلسه گفتمان های دینی و هیات های مذهبی، ۶۱۰۰۰ گفتمان های مهدویت و انتظار، مسابقات قرآن، عترت و نماز، پویش های مختلف مهدوی، اهل بیتی و نمازی و دوره های آموزشی برگزار شده است.

* از ظرفیت های قانونی انجمن های اسلامی دانش آموزان در مدارس در خصوص فهم عمیق و مشترک در موضوع توسعه فرهنگ نماز- مهدویت و قرآن چه استفاده ای کرده اید؟

 

برای حضور اعضای تشکل ها در برگزاری نماز جماعت زمینه سازی لازم در مسئولیت پذیری و مشارکت جویی  و مشارکت پذیری به عمل آمده است.

 

* از میزان استقبال و همکاری معلمان مدرسه در برگزاری نماز جماعت مدارس بفرمایید؟

گزارشات ما نشان دهنده این است که اغلب معلمان در نمازهای جماعت مدارس حضور پررنگ و هدف دار دارند علاوه بر آن حدود ۵۰ هزار نفر از همکاران فرهنگی به عنوان امام جماعت در مدارس و اقامه نماز جماعت و دانش آموزان سهیم هستند.

 

* از اهم اقدامات آموزش و پرورش در خصوص تجهیزات و امکانات نمازخانه های مدارس شامل تامین آب گرم- سرویس بهداشتی- برودتی  حرارتی- جاکفشی  و جا مهری بفرمایید.

در سنوات گذشته بارها طی بخشنامه های متعدد و نیز در بازدید ها تاکید شده است تا این موارد انجام شود. برخی از مدارس نیز به اقتضای شرایط فیزیکی و مالی اقدامات ارزشمندی را در این زمینه داشته اند ولی طی پیگیری های صورت گرفته و جلسات برگزار شده با پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و سازمان نوسازی، در صدد تهیه و تنظیم شیوه نامه استاندارد سازی نمازخانه های مدارس در سطح کشوری می باشیم که نمازخانه های مطلوب دارای چه ویژگی هایی باید باشند.

 

* برای توانمند سازی نیروی انسانی آموزش و پرورش جهت تحقق اهداف و ماموریت طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ نماز چه برنامه هایی را تاکنون اجرا نموده اید؟

آموزش و توانمندسازی معلمان سوم ابتدایی، آموزش و توانمندسازی دبیران پایه هشتم،آموزش احکام برای اولیا و روش های نوین جذب کودکان و نوجوانان به نماز، طرح مبین (مدیریت برنامه های یاوران نماز)، آموزش و توانمندسازی مدیران و مربیان مهد کودک، آموزش و توانمندسازی ائمه جماعت روحانی و آموزش و توانمندسازی مدرسین آموزش خانواده برگزار شده است.

 

* برای توانمند سازی ائمه جماعات مدارس اعم از روحانی و غیره چه برنامه هایی در دستور کار داشته اید؟

برگزاری دوره‌ های توانمند سازی جذب و برقراری ارتباط با دانش آموزان در سطح تمام استان های کشور، برگزاری دوره آشنایی با محتوای سند جامع تقویت و تعمیق اقامه نماز ویژه ائمه جماعات روحانی مدارس انجام شده است.

* تاکنون چند عنوان پژوهش کاربردی در زمینه نماز مدارس توسط شوراهای پژوهشی ستادی و استانی انجام گرفته است؟ نتایج آن را در کدام کارگروه مورد بررسی قرار داده اید؟

 

سالانه دو پژوهش کلی توسط مرکز مطالعات و پژوهش‌های آموزش و پرورش بر اساس تفاهم نامه فی مابین متناسب با ضرورت‌ ها و نیازهای روز انجام می‌گیرد و نتیجه آن برای مراجع ذی‌صلاح ارسال می گردد.

* به نظر شما تاکنون چند درصد از اهداف پیش بینی شده در طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ نماز در آموزش و پرورش تحقق یافته است؟

 

بر اساس ارزیابی های انجام شده اکثر برنامه های عملیاتی نماز با توجه به شرایط زیست بوم جدید در فضای مجازی و حقیقی محقق شده است.

 

 

 

 

کد خبر 1140628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha