آیت‌الله حسینی بوشهری: مبارزات جبهه مقاومت نشأت گرفته از حرکت دینی و انقلابی امامزادگان است

آیین اختتامه کنگره حضرت یحیی بن زید (ع) با حضور رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نماینده ولی فقیه در استان گلستان، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، ائمه جمعه گنبدکاووس، علمای اهل تشیع و تسنن و جمعی از مدیران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، آیین اختتامه کنگره حضرت یحیی بن زید (ع) شامگاه دوشنبه (چهارم بهمن ماه) در حرم مطهر امامزاده یحیی بن زید (ع) شهرستان گنبد کاووس برگزار شد.

آیین اختتامه کنگره حضرت یحیی بن زید (ع) با حضور رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نماینده ولی فقیه در استان گلستان، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، ائمه جمعه گنبدکاووس، علمای اهل تشیع و تسنن و جمعی از مدیران کل و مدیران دستگاه‌های اجرایی در حرم مطهر امامزاده یحیی بن زید (ع) شهرستان گنبد کاووس برگزار شد.

 
حجت‌الاسلام روح‌الله سلیمانی‌فرد مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان و دبیر اجرایی کنگره حضرت یحیی بن زید (ع) در ابتدای این مراسم اظهار کرد: از دو سال گذشته تلاش داشتیم کنگره ملی یحیی بن زید (ع) را برگزار کنیم اما متاسفانه شیوع بیماری کرونا مانع از برگزاری آن شد؛ شورای سیاستگذاری، دبیرخانه علمی و اجرایی و هفت کارگروه تشکیل شده در راستای این کنگره با وحدت ایمانی و اسلامی و حضور برادران اهل تسنن و تشیع در برپایی آن، مقدمات برگزاری این کنگره را فراهم آورده و امروز شاهد برگزاری آن بودیم.
 
وی با بیان اینکه با هدف تعالی فرهنگ زیارت، وحدت امت اسلامی، تقویت جبهه مقاومت و سایر بلاد اسلامی این کنگره برگزار شد، تصریح کرد: علاوه بر شرکت و حضور اساتید دانشگاه‌ها و حوزه‌ها، علاقمندان و ارادتمندان به اهل‌بیت (ع)، مهمانانی از کشورهای تاجیکستان، افغانستان، ساحل‌عاج، گینه، ترکمنستان، بحرین، یمن و سایر کشورها حضور داشتند.
 
دبیر اجرایی کنگره حضرت یحیی بن زید (ع) گفت: امید داریم با برگزاری این کنگره توانسته باشیم، شخصیت و مبارزات این امام واجب‌التعظیم که در سنین جوانی علیه استبداد و ظلم قیام کرد و ناجوانمردانه به شهادت رسید را به مردم ایران و جهان به‌ویژه جوانان ایرانی به‌عنوان یک الگو معرفی کنیم.
 
آیت‌الله سیدهاشم حسینی ‌بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه در ادامه این مراسم اظهار کرد: امامزاده یحیی بن زید (ع)، امامزاده واجب‌التعظیم و از ذریه حضرت زهرا (س) و رسول خدا (ص) بوده و هرکس ایشان را زیارت کند در اصل پیامبر اکرم (ص) را زیارت کرده است.
 
وی با اشاره به آیه «فان مع العسر یسرا»، تصریح کرد: همانطور که در سوره انشراح خداوند به پیامبر اکرم (ص) تسلی و دلداری می‌دهد؛ این آیه به مردم مبارز یمن، عراق و تمام جبهه مقاومت می‌گوید که در عین تهدید و سختی فرصت و آسانی وجود دارد و این دلداری برای همه مسلمانان جهان است.
 
مبارزات جبهه مقاومت نشأت گرفته از حرکت دینی و انقلابی امامزادگان است

 
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: امروز مبارزات مردم یمن و جبهه مقاومت در راستای استکبارستیزی نشأت گرفته از حرکت دینی و انقلابی امامزادگان است.
 
وی افزود: امامزادگان نقش  مهمی در فرهنگ‌سازی معنوی، اخلاقی، انسجام اجتماعی، حرکت‌های دینی و وحدت بین امت اسلامی داشته و حضور شما برادران و خواهران اهل تسنن و تشیع در این کنگره نشان‌دهنده این است که مردم منطقه گنبدکاووس و گلستان حول محور این امامزاده که کانون و مرکز فرهنگی منطقه به‌شمار می‌آیند در این کنگره جمع شدند.
 
آیت‌الله حسینی ‌بوشهری ادامه داد: زمانیکه در سراسر کشور از وحدت و اجتماع گسترده مردم اهل سنت و شیعه در کنار هم سوال می‌شود، نام گنبدکاووس برده می‌شود؛ تجمع گسترده مردم شیعه و سنی گنبدکاووس در کنار هم، انسان را به شوق انداخته و احساس گردهم جمع شدن پیروان پیامبر اکرم (ص) را یادآوری می‌کند که باید مردم گنبدکاووس به خاطر این ویژگی بر خود ببالند.
 
«گنبدکاووس» محور وحدت شیعه و سنی است
 
وی با اشاره به اینکه شهرستان گنبدکاووس در پرتو این امامزاده جلوه داخلی و خارجی پیدا کرده و امروز برگزاری این کنگره و حضور مهمانان داخلی و خارجی سبب می‌شود تا این شهرستان بیشتر معرفی شود، گفت: گنبدکاووس محور وحدت شیعه و سنی بوده است و قلب رسول اکرم (ص) از این انسجام و وحدت خشنود بوده و باید مراقب بود تا دشمنان با تفرقه بین پیروان پیامبر اکرم (ص) در منطقه قلب پیغمبر را آزرده خاطر نکنند.
 
شاهکار حضرت یحیی بن زید (ع) امانتداری در نگهداری «صحیفه سجادیه» بود

 
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امانتداری حضرت یحیی بن زید (ع) در «صحیفه سجادیه» را ویژگی فکری و شاهکار این حضرت عنوان کرد و گفت: شاهکار این امامزاده واجب تعظیم امانتداری در نگهداری «صحیفه سجادیه» بوده و زمانیکه متوجه می‌شود در قیام با ظلم و ستم به شهادت خواهد رسید، این کتاب نفیس و گوهر گرانبها را توسط فردی معتمد به امام صادق (ع) می‌رساند.
 
آیت‌الله حسینی بوشهری یادآور شد: صحیفه سجادیه گوهر گرانبهایی است که متاسفانه هنوز علمای اهل تشیع و تسنن آن را به‌خوبی درک نکرده و قدر آن را نمی‌دانند؛ این کتاب باید بیشتر مورد توجه همه علمای شیعه و سنی واقع شود.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر امروز انقلاب اسلامی شخصیت‌هایی چون شهید حججی، فخری‌زاده و به‌ویژه سردار سلیمانی را در خود پرورش داده به سبب حرکت انقلابی و دینی و وجود این امامزادگان است.
 
در ادامه این مراسم، آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان اظهار کرد: نهضت امام حسین (ع) الگوی آزادیخواهان جهان در همه اعصار و قرن‌ها از جمله قیام حضرت یحیی بن زید (ع) بود.
 
وی با بیان اینکه علت قیام خاندان پیامبر اکرم (ص) انحرافاتی بود که حُکام آن زمان انجام می‌دادند و نهضت عاشورا و قیام امام حسین (ع) انگیزه و مشوق برای مبارزه و قیام علیه این حُکام بود، تصریح کرد: حضرت یحیی بن زید (ع) بعد از شهادت پدرش به‌صورت مخفیانه زندگی می‌کرد و مجبور شد از کوفه وارد کربلا و سپس مدائن، ری، خراسان و دیگر شهرهای ایران شود.
 
نماینده ولی فقیه در استان گلستان تاکید کرد: با وجود اینکه مرقد این حضرت در افغانستان و جرجان مورد شبهه و شک است اما دلایل علمی و دینی ثابت می‌کند که همین مرقد در گنبدکاووس کنونی مورد تایید است.
 
مردم اهل سنت به حضرت یحیی بن زید (ع) و حرم ایشان ارادت خاص دارند
 
آیت‌الله نورمفیدی با بیان اینکه قیام زید برای امام  ابوحنیفه نیز مورد تایید بود و مردم اهل سنت به این حضرت و حرم ایشان ارادت خاص دارند، خاطرنشان کرد: این حرم و امامزاده باید برای مردم اهل تشیع و تسنن پایگاه و مرجع معنوی باشد و مردم به واسطه ارتباط معنوی با این امامزاده بتوانند ارتباط بهتر و نزدیکتری با خدای خود برقرار کنند.
 
«امامزادگان» پایگاه اجتماعی برای رسیدگی به مشکلات مردم هستند
 
در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه امامزادگان در هر منطقه ستارگان بودند که نورافشانی کرده و مسیر را‌ به مردم نشان می‌دهند، اظهار کرد: امروزه امامزادگان قطب فرهنگی و پایگاه اجتماعی برای رسیدگی به مشکلات اجتماعی مردم هستند.
 
امامزادگان مورد احترام شیعه و اهل سنت هستند
 
وی با بیان اینکه امامزادگان تجلی آیات قرآن بالاخص سوره کوثر و مورد احترام مسلمانان شیعه و اهل سنت هستند، افزود: اغلب امامزادگان علاوه‌ بر اینکه منتسب به پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) مکرم ایشان هستند، در راه خدا و توسعه دین اسلام به شهادت رسیدند و به همین دلیل مورد تکریم و احترام مردم هستند.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: یکی از وظایف سازمان اوقاف و امور خیریه معرفی و شناساندن این امامزادگان در داخل و خارج از کشور بوده و در این راستا برنامه‌های مختلفی در قالب همایش‌های علمی و کنگره برگزار شده است.
 
حجت‌الاسلام عادل یادآور شد: دستاورد برگزاری چنین همایش‌ها و کنگره‌هایی، تولید آثار علمی، بررسی و پژوهش در معرفی بیشتر این امامزادگان خواهد بود که به‌عنوان گنجینه در دسترس پژوهشگران و سایر علاقمندان قرار می‌گیرد.
 
براساس این گزارش، در این مراسم از کتاب کنگره ملی یحیی بن زید (ع) که در آن ۱۸ مقاله برتر به چاپ رسیده بود و همچنین پرچم این امامزاده رونمایی شد؛ همچنین در پایان مراسم خانواده‌های معظم شهدا و برگزیدگان مقالات برتر کنگره ملی یحیی بن زید (ع) تجلیل شد.

کد خبر 1141596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha