هنر اسلامی رسالتی است که هنرمند با آن به آگاهی جامعه کمک می‌کند

هنرمند نقاش با بیان اینکه هنرمند در هنر ایرانی اسلامی خود را واسطه‌ای برای انتقالِ مفاهیم و اندیشه‌های دینی به مخاطب می‌داند، گفت: این نوع هنر رسالتی است که هنرمند با آن به آگاهی جامعه کمک می‌کند.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی  خبرگزاری شبستان،  شاهکار هنر اسلامی  را می توان در  معماری و خوشنویسی  دید و نمود این مدعا در مساجد قابل رویت است، معماری خیره کننده مساجد اوج شکوه و زیبایی هنر اسلامی را به مخاطبان القاء می کند؛ درباره هنر ایرانی اسلامی و ویژگی ها آن با «آنیتا اشرفی» هنرمند نقاش به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

هنر اسلامی ایرانی چه ویژگی هایی دارد ؟

بعد از آمدن دین اسلام به ایران، دین بر تمامی شئونات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی  جوامع  تأثیر گذاشت. هنر نیز به تبع  آن درچار تغییر و تحولاتی شد و با نام هنر اسلامی شناخته شد. همانطور که می دانید هنرهای اسلامی به شیوه های بی واسطه از روحانیت اسلامی الهام می گیرند؛ ذات  هنراسلامی می تواند صرفا براساس شهود یا خلاقیت فردی تجلی پیدا کند این ذات به نحوی درتفکر و جهان بینی اسلامی ریشه دارد.

آیا هنر ایرانی اسلامی با عرفان پیوند دارد؟

عرفان و هنر اسلامی اهداف مشترکی دارند که شناخت حقایق هستی، از طریق سیر و سلوك، و رسیدن به حقیقت از اصول مهم آن است؛ عرفان و هنر به جهت داشتن ارزش‌های اخلاقی و دارا بودن یک فضای ذوقی و عاطفی، از غنی‌ترین مکاتب فکری محسوب می‌شوند. از گذشته های دور میان عرفان و هنر، رابطه عمیقی وجود داشته است. این پیوند موجب شده، محدوده مباحث عرفان و هنر و به ویژه آثاری که در هر یک از این زمینه ها به وجود آمده، رنگ و بویِ دیگری را  در خود داشته باشند.

تعالی بخشیدن به مخاطبان  یکی از جوهره های مهم هنرهای اسلامی است، وجه تمایز این هنر با هنرهای غربی چیست؟

در هنر اسلامی، هنرمند خود را واسطه‌ای برای انتقالِ مفاهیم و اندیشه‌های دینی به مخاطب می‌داند و گویی هنر رسالتی است که هنرمند با آن به آگاهی جامعه کمک می‌کند و چون این آگاهی همسو با اندیشه‌های اسلامی است و هنرمند برای رسیدن به آن از المان‌های آئینی و دینی استفاده می‌کند، این هنر با هنرهای غربی متمایز می‌شود.

چرا هنرهای  اسلامی به لحاظ زیبایی بصری در میان هنرهای دیگر برای مخاطبان قابل تشخیص است؟

بخاطر همان وجه تمایزهایی که در سئوال قبلی اشاره شد، مخاطب می‌تواند متوجه شود که با چه هنری روبرو هست و چه تفاوت‌هایی با هنرهای دیگر دارد.

 

استفاده از  خط و خوشنویسی چقدر بر زیبایی بصری هنرهای اسلامی تاثیر داشته است؟

هنر خوشنويسی همواره برای مسلمانان اهميتی خاص داشته‌است، زيرا در اصل آن ‌را هنر تجسمِ کلام وحی می‌دانسته‌اند. در سرزمين‌های اسلامی خط زيبا را نه فقط در نگارش قرآن، بلکه در اغلب هنرها بکار می‌بردند و این تنوع در کابرد، باعث اوج  گرفتن این هنر در بین هنرمندان و مخاطبان بوده و است

 

 

 

کد خبر 1142289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha